Får ikke sove

Er nok en kombinasjon av mye som gjør at jeg ikke får sove tror jeg. Har holdt på med flytting i noen uker og har nok alt for mye spenning i kroppen og at den ikke klarer å slappe av. Ble værre jo slitnere jeg var og til slutt måtte jeg rett og slett be om hjelp for kroppen klarte ikke slappe av selv…

Ja det er SÅ viktig nå på tampen, å få hente energi og være klar for ein ny epoke ❤ håper at medisinene vil funka fint på deg framover og at du kommer inn i ein god soverytme igjen :)

Sniker fra februar!

jeg har hatt det på samme måte i noen uker nå. Helt til jeg bestilte time til akupunktør. Hun satte noen nåler og jeg ble merkbart mye roligere i kroppen. I natt sov jeg endelig en vanlig natt igjen. Ny time hos akupunktøren neste uke. Dette er jo en bivirkningsfri og litt kostbar løsning men hvis det er det som skal til så gjør jeg det! Anbefaler andre som er åpne for alternativ medisin å prøve dette!

Sniker fra februar. Akkurat det samme her, eller dvs, får som regel minst 5,5-6,5 timer søvn, som er alt for lite for meg. Aner ikke hva jeg skal gjøre heller, har også prøvd «alt». Hvilken uke er du i nå? Jeg er bare uke 26, så tenker at det er milevis langt igjen om det skal krølle seg til allerede nå. Ikke sjans til å sovne igjen på dagtid her heller. Og jo mindre jeg sover, jo mer hyperaktivert blir kroppen, og jo vanskeligere er det å sove. Dårlig sirkel!! Har noen vage minner om at det var sånn forrige svangerskap også, for 7 år siden. Følger tråden for tips her også, og skal si fra om jeg kommer over noe selv! Klem til deg! :Heartred

En oppdatering herfra, etter mitt forrige innlegg. :) Nå har jeg faktisk funnet en metode som fungerer for meg!!! Og det er så himla lettende! Snakka litt med mannen om det etter at jeg "erkjente" for meg selv at jeg sover for lite og ikke aner hva jeg skal gjøre. Vi kom frem til at jeg kan legge meg når som helst i løpet av dagen og natta, med ørepropper, og at ingen kommer inn til meg når døra da er lukket. Det har ført til at jeg nå får sovet 8 timer sammenlagt i løpet av et døgn!! Halleluja!! :angel8 Sover som regel 6 timer, står opp midt på natta i 3-4 timer, deretter legger jeg meg igjen og får 2 gode timer til. (når jeg er oppe for meg selv på natta sørger jeg også for å koooose meg med den tiden! Guilt free! Ingen "burde-ha-sovet-tanker". I går fikk jeg faktisk 8,5 timer. :D

En annen veldig viktig endring jeg har gjort er at jeg unngår å tenke at det er negativt at jeg våkner etter 6 timer, eller at søvn skje i form av 8 timer i strekk. Intervallsoving er jo faktisk standard når man har fått baby også. Det må man tilpasse seg om man skal få nok. Jeg har også snudd synet på det å ligge våken i senga fra: "jeg klarer jo aaaldri å sovne!!!!", til: "Det er så deilig å kunne få så mye god hvile, og jeg liker følelsen av mykhet fra dyna og pute mot huden, og så tillater jeg meg også å la fantasien bare gå av sted på alt jeg liker å tenke på og drømme om." Tror jeg har klart å snu trenden til at soverommet nå er et godt sted. :Heartred Passer også på å holde stressnivået mitt lavt gjennom dagen. Hvis jeg jazzer meg opp og lar det tute og kjøre dagen lang, så er det veldig vanskelig å skulle finne roen når kvelden plutselig er der.

Håper det går bra med alle dere andre der ute som har slitt med søvnen også! Utrolig fortvilende når man ikke får nok!

God morgen:happy:
Etter legetimen i går ble vi enige om å prøve phenergan fram til fredag. Jeg var helt utkjørt så tok en kl. 13 og fikk sove til rett over 16. Tok en til kl 20, sovnet 21 ca og har sovet fram til 07. Våknet 3 ganger ila natta, men sovnet igjen etterpå:happy:

Phenergan er et antihistamin og brukes først og fremst som allergi eller kvalmemedisin. Men en av bivirkninene er døsighet, beroligende og søvnighet. I natt fynka de vertfall for meg og jeg føler meg allerede mye bedre:happy:
Så bra det funket!
Jeg gikk fast på de mot kvalme i starten. Måtte bare slutte, sovnet overalt. Var så trøtt at det gjorde vondt:p Men veldig godt at det finnes trygge ting du kan ta nå for å få sove:happy::happy::happy:

Oppdatering fra meg også:happy: Nå har det gått to uker og jeg tar fortsatt en tablett av phenergan hver kveld. Tidligere tok jeg to, men funker veldig bra med en også. Legger meg til samme tid og står opp etter 8-9 timer. Føler meg uthvilt og fin i form:happy: Tenker i løpet av uka at jeg skal kutte de helt ut, da det beste er jo å gå på så lite medisiner som mulig. Er så takknemlig for at dette fungerte for meg:love7

Jeg har også fått det litt bedre med nattesøvnen, men det henger mye sammen med at jeg ikke jobber noe mer. Etter en særdeles stressende periode på jobb endte jeg opp på sykehuset med truende prematur fødsel i forrige uke :nailbiting: Fikk riedempende og lungemodning, men heldigvis roet det seg og jeg fikk reise hjem på fjerde dagen. Fikk beskjed av legen at jeg nå hadde arbeidsforbud den lille tiden jeg har igjen.

Ganske raskt ble det åpenbart at jeg også har hatt søvnvansker fordi jeg har kvernet mye på jobb og har hatt mye dårlig samvittighet for ting jeg følte at jeg ikke leverte, selv om jeg leverte langt over forventning. Nå kan jeg også sove lenger om morgenen de nettene baby har holdt meg våken :happy:

Føles rart å ikke jobbe, men jordmor har hjulpet meg med å snu tankene til noe positivt. I stedet for å tenke at jeg nedprioriterer jobb, så tenker jeg at jeg heller setter babyen først og gjør det som er best for henne :knegg:

Skulle bare si at jeg har fått Zonat 12,5 mg allergitablett fra legen, og har sovet som en stein siden! De fleste netter er 8 timer i strekk nå, med en svært kort tissepause på natta der jeg sovner med en gang etterpå. Et nytt liv! Kjenner ingen hangover dagen derpå. Har tatt den hver kveld i ca 14 dager nå, og sovner stort sett innen en halvtime etter at jeg har tatt pilla. :)

Sniker fra August -

Jeg heller fikk ikke sove i innspurten med yngste.
Det jeg tilslutt måtte gjøre var å høre på podcast. Tror jeg hørte flere sesonger med lørdagsrådet de siste 1,5-2 mnd :hilarious:

Back
Topp