Får dere dårlig samvittighet ?

Nej, men hvis d er en aktiv bruker som hadde blitt rammet, og som vi føler at vi "kjenner" vedkommende, så hadde jeg gladelig hjulpet..

ORIGINAL: Niiiitah87

ORIGINAL: Juliette

ORIGINAL: Vesle_mor

Når folk ber om hjelp her inne, og dere ikke vil hjelpe den som er rammet.

Kjenner jeg fikk litt dårlig samvittighet,(ang den tråden som handlet om hun som er rammet av ondartet kreft) men samtidig er dette nettet, og jeg velger å ta ting som blir skrevet her inne med en smule salt.
Eller i hvertfall vurdere tråden etter hva personen skriver.

Og selv har jeg ikke verdens beste økonomi...men kjenner jeg får dårlig samvittighet.
Men er det ikke andre måter folk kan få hjelp på enn å spørre her inne??[:-]

Uansett, om det stemmer håper jeg hun får en fin tid i lag med familien sin før hun dør....[&o]

Jeg har ikke lest den tråden, men denne setningen her var helt grusom. Håper du sletter innlegget ditt.

Nei, hvorfor skal jeg slette innlegget. For å si det slik, så kan du ALDRI være 100 % sikker på det folk skriver inne på nettet..! Helt seriøst!
Og det var IKKE frekt ment, jeg håper hun får en fin tid i lag med sine nærmeste før hun dør...ser ikke hvorfor det er stygt, frekt eller hva nå enn du måtte mene det var

Som sagt, så har jeg ikke lest tråden. Men den omhandler tydeligvis en person som skal dø. Og det spiller da virkelig ingen rolle om du ikke kan være 100 prosent sikker på at det folk skriver på nettet er sant eller ei, det er da vel ikke et tema å spekulere i uansett. Tenk om det er sant, også ønsker du henne en god jul før hun skal dø. Er det vanlig å skrive det til en som skal dø? Holder det ikke med "ønsker deg en fin juletid sammen med familien"?

Les ka som står!
Hu ønske na ikkje ein "gode jul før du sga dø". Hu ønske na ein fine tid samen me familien før hu sga dø.

My mistake, men poenget mitt er det samme

Når folk ber om hjelp her inne, og dere ikke vil hjelpe den som er rammet.

Kjenner jeg fikk litt dårlig samvittighet,(ang den tråden som handlet om hun som er rammet av ondartet kreft) men samtidig er dette nettet, og jeg velger å ta ting som blir skrevet her inne med en smule salt.
Eller i hvertfall vurdere tråden etter hva personen skriver.

Og selv har jeg ikke verdens beste økonomi...men kjenner jeg får dårlig samvittighet.
Men er det ikke andre måter folk kan få hjelp på enn å spørre her inne??[:-]

Uansett, om det stemmer håper jeg hun får en fin tid i lag med familien sin før hun dør....[&o]

Jeg har ikke lest den tråden, men denne setningen her var helt grusom. Håper du sletter innlegget ditt.

Nei, hvorfor skal jeg slette innlegget. For å si det slik, så kan du ALDRI være 100 % sikker på det folk skriver inne på nettet..! Helt seriøst!
Og det var IKKE frekt ment, jeg håper hun får en fin tid i lag med sine nærmeste før hun dør...ser ikke hvorfor det er stygt, frekt eller hva nå enn du måtte mene det var

Som sagt, så har jeg ikke lest tråden. Men den omhandler tydeligvis en person som skal dø. Og det spiller da virkelig ingen rolle om du ikke kan være 100 prosent sikker på at det folk skriver på nettet er sant eller ei, det er da vel ikke et tema å spekulere i uansett. Tenk om det er sant, også ønsker du henne en god jul før hun skal dø. Er det vanlig å skrive det til en som skal dø? Holder det ikke med "ønsker deg en fin juletid sammen med familien"?

Ja, hva vil du at jeg skal gjøre da, ønske henne en vond tid??

Du kunne jo bare ønsket henne en fin tid sammen med familien.
Men da har vi ulike meninger om det, sånn er det

ORIGINAL: emk1982

ORIGINAL: Heijdii

ORIGINAL: emk1982

ORIGINAL: Heijdii

Jeg vet ikke, for nå er tråden vekke så virkelig litt rart..
hadde jeg vært døden nær hadde jeg kasta pcen ut vinduet å brukt hver eneste time
på barnet mitt og bare levd livet så lenge kroppen kunne.. jeg har ett par i familien som
har hatt lungekreft å vet veldig godt at kroppen forsvinner pga svulsten og holder sjeldent ut lenge..
det finnes utrolig mange måter å skaffe penger på visst en ferietur er ett must, jeg er mer redd
for at mange ser at BV damene er gavmilde og lettlurte.. å da er jo seff dette plassen..

fy meg visst det stemmer denne historien, men jeg er litt i tvil........
jeg trenger mer "bevis", problemet med nettet er at det kan være hvem som helt som sitter
bak ett nick....[:-]

det var jeg som ba om å få tråden slettet.kan vi ikke bare glemme dette?
søstra mi er dødssyk det er det ikke noe tvil om,så slutt å spekulere i om hun er syk eller ikke.
kan ikke legge ut et brev fra legen som bevis heller lissom.

la det ligge det er julaften i morgen.

be for henne istedet for å dømme henne

JEG dømmer ingen, men du hadde sikkert vært det selv når noe så alvorlig popper opp her..
det er vanskelig å vite når man ikke vet noe mer, kanskje en litt bedre beskrivelse av hva hun har...
å hvorfor sitter du her, burde du ikke støttet søsterene din?
sorry, dere har all min sympati visst dette stemmer.. egentlig håper jeg det ikke stemmer!!

hun har da skrevet om sykdommen sin før her inne og det er vel over 1,5år seiden.tror ikke hun planlegger en tiggetråd lissom.jeg støtter søstern min men vi bor jo liksom ikke sammen,men snakker med henne på meldinger osv...

hun har tatt seg sovemedisiner fordi hun ikke orker og være våken,og tenke på det mer.

tenk dere selv da hun er 26år eier ikke nåla i veggen og etterlater seg 3uskyldige barn!!!

jeg ber dere jenter la dette være nå.

Jeg beklager!!
håper dere får en riktig fin jul, selvom dere har det vondt..
skal tenne ett lys for din søster!![:)]

njaa, mere i tråder som: hva ønsker du deg til jul?? o.l
så svarer jeg sko og sminke,
åså kommer det noen etter meg og sier di ønsker å bli frisk å få leve, for eks.
da føler jeg meg litt 'dum'..
hvor uviktig er det ikke med sko liksom?

nei ikke dårlig samvittighet, men det er fordi jeg ikke har ett øre til overs. her må det snues på krona mange ganger..
men sympati og medfølelse ja det har jeg, det koster heller ikke noe

Jeg støtter ingen punktum.
Flere saker kan engasjere meg på flere plan, men av prinsipp støtter jeg ingen økonomisk.
For støtter jeg en, kan det bli vondt å ikke støtte flere....

Men det ligger ingenting personlig bak. Håper virkelig at det ordner seg for de som trenger hjelp.

ORIGINAL: Vani

ORIGINAL: Niiiitah87

Nei, får ikkje dårlige samvittighet.

ikke jeg heller. Men jeg føler sympati med dem!

Ja, jeg mente selvsagt at jeg håper hun får en fin tid med familien sin, uansett hva som skjer framover [:)]

Nei, jeg får litt dårlig samvittighet, men er som sagt skeptisk!

Men jeg skal tenne et lys for henne, og be for henne. [:)] Men å bidra med penger har jeg dessverre ikke råd til!.

Nei.. finnes ikke dårlig samvittighet her. Jeg har vært her så lenge, og opplevd så mange "svindelforsøk" at jeg stort sett ler meg gjennom sånne tråder.
Man går ikke ut på et forum for å be om penger.. så sorry.. lite empati å hente her når man i ene åndedrag forteller om sin forferdelige situasjon, og i neste tigger penger på grunnlag av andres samvittighet..

Jeg får ikke dårlig samvittighet nei... Og jeg ser ikke helt poenget med en sydentur[8|]
Men jeg syns det er forferdelig trist, og gir heller penger til kreftforskning.

Jeg hjelper der det er mulig. Jeg tenker aldri på om noe er ekte/uekte, og tar meg råd til det hvis mulig. Brenner jeg meg på det dør jeg neppe av å ha hjulpet en svindler med 100 NOK.

Har vært med på utallige episoder hvor folk trenger akutt hjelp og ingen gjør noe, slikt synes jeg er sjokkerende. Har opplevd at en dame har fått epileptisk anfall på toget, ingen gjorde noe - ikke en gang konduktørene. Det endte opp med at jeg dro i nødbremsen så toget ikke fikk dratt fra stasjonen, delegerte ut til en passasjer at han skulle ringe etter ambulanse, mens jeg instruerte konduktøren om å gå bak til lokfører og informere om situasjonen, for så å sette meg ned og hjelpe damen som fikk anfallet. Først når jeg ropte ut i vognen om det var noen som var lege, kom det to personer til og hjalp. Alle var som hjerneløse dokker som måtte fortelles hva de skulle gjøre ned til hver minste detalj.

Har også måttet stoppe og hjelpe livløse uteliggere jeg har gått forbi to ganger i Oslo om vinteren, mens alle andre går rett forbi uten å bry seg, når personen antageligvis har kun timer igjen å leve.

Hvis noen trenger hjelp på BV, og det blir noe ut av tiltaket så hjelper jeg hvis jeg har penger, hjelper jeg ikke så står det kun på økonomien, ingenting annet. Håpløst å mistenke folk, man tjener ingenting på å tro at alt er kynisk utnyttelse, ettersom man taper så uhyre lite, det er ikke noe man gjør hver dag så det blir uansett ikke store summen man ofrer i løpet av livet på slikt.

Hvis jeg blir lurt, så er det fordi jeg har valgt det, ikke fordi jeg faktisk er naiv, men fordi jeg har valgt å være naiv i slike sammenhenger. Alt dreier seg om å prioritere, man kan undersøke en situasjon/person halvt i hjel, og tar man feil i sine mistanker vil jeg si at man ødelegger en bit innvendig når man oppdager at man kanskje har ødelagt for den personen ved å uttale seg om personen som mistenkelig, samtidig som man fremstiller seg selv som mere eller mindre hjerteløs. En ekte vilje til å hjelpe lar seg ikke ødelegge av "risikoen" for at man gir en hundrings til en svindler.

En som svindler på BV, kan neppe være rik. Det krever tid, engasjement og fantasi samt overbevisning av brukere over tid for å få igjennom en svindel via et aktivt brukerforum. Det arbeidet bak må gjøres av personen(e) selv, og det kan neppe gjøres for ofte, det er ikke akkurat noen automatisk pengemaskin. Sjansen for at den svindleren da er ganske fattig og har få midler/muligheter til å tjene til livets opphold på ærlige vis er ganske stor, så i slike tilfeller blir jeg neppe super-lei meg hvis pengene mine går til noen som bruker så mye av tiden sin for å få lurt en hundrings ut av lomma mi. "Bu hu".

Jeg har da gitt både 50 og 100 NOK til uteliggere jeg vet går å kjøper både dop og røyk og alt annet usunt for det, hva så? De trenger vel penger til alt unyttig her i verden de også som alle andre, som om det er kun de rikes privigelium å bruke penger til unødvendige ting? Alt skal være blodnødvendig? Hva med gleden over alt unyttig man kan bruke penger på? Er ikke glede nødvendig? Røyk er unødvendig, ja - men gud bedre for en glede jeg føler når jeg tar meg en sigg uten å ha røyka på noen timer, og den gleden gir meg energi / nytte.
Hvis vi skal gå etter ren blodnødvendighet er det rent lite Ola Nordmann skulle sittet igjen med i sin egen stue: bort med TV, radio, TV-spill, tegneserier, action/komedie/drama-DVD-filmer m.m.

Sikkert noen som blir provosert av dette: Men det står dårlig til med menneskeheten for tiden, inkl. betydelige deler av BV. Det er enkelte ganger jeg tenker når jeg leser visse tråder og visse poster fra enkelte brukere som tydeligvis vet alles beste: "At de ikke skammer seg?".

Back
Topp