Får barnet ditt lov til å klatre i trær?

Ja, selvfølgelig. Har en skikkelig apekatt som bare MÅ teste grensene sine litt.

Er så trist at man skal forby barn i leke i naturen og klatre i trær!! Hører om barnehager hvor det ikke er lov å leke med pinner også. Seriøst? Det er helt naturlig å slå seg litt i oppveksten. La dem klatre og boltre seg :)

Her har me masse trær på eiendommen og egen skog. Før eller senere kommer småen garantert til å ville klatre i de.
Eg vil heller at han skal lære seg det i kontrollerte former, med meg og pappaen i nærheten, enn at han skal snike seg unna å gjøre det uten lov.

Min arm har vært brukket 3 ganger før eg begynte på ungdomsskulen. 1 gangen ramla eg ned fra en stol. 2 gangen var det et uhell i gymtimen på barneskolen og 3 ganga ramla eg ned ei trapp. Skal eg då forby stoler og trapper i huset og? Nei, uhell skjer uansett.

Her har de ett sted i skogen hvor de er på tur til 1gang i uken. Der er det husker i trærne, balansetau mellom trær, Tarzan husker i trærne og masse fine klatretrær! Det stedet er gull verdt. 4åringene lærer å spikke med kniv der, og de griller over ett stort bål.

Om man hadde satt en Bhg der som ikke har fått lov til noe av dette, ja da hadde det skjedd ulykker, for de vet ikke hvordan de skal være i skogen..

Ja selvfølgelig . Helt utrolig at skolen kan nekte barn den utviklingen . Det er jo en super måte utvikle seg på mange måter!

Syns det er helt greit at de klatrer og tester seg selv litt.
Men forstår også at det blir forbud på skoler og i barnehager. Det er desverre mange foreldre som er litt mer hysteriske og som skylder på skolen/barnehagen dersom barnet deres skader seg. Alt som skjer på skolen/barnehagen er deres ansvar og de er i mange tilfeller nødt til å ha sånne forbud for å beskytte seg selv. Da får heller vi som foreldre passe på å la ungene våre få litt andre rammer og utfordringer på fritiden :-)

Venter bare på at gutten på 2,5 år skal få lyst... ;p Litt spent på om han får til, men han vil absolutt få lov til å klatre :)

Det er sunt å klatre i trær. La barn få utfolde seg sier nå jeg!!

Om hun ønsker å klatre i trær så får hun det. Men jeg lar henne ikke fly rundt full idiot, og balansere på verdens ende. Sunn fornuft er det noe som heter.

Selvfølgelig får de lov å klatre.

Stort sett.
Har som grense "Kan denne aktiviteten med en viss sannsynlighet føre til kranie-, rygg- eller nakkebrudd?" - i så fall stopp.
"Kan denne aktiviteten med en viss sannsynlighet føre til blåmerker, skrubbsår og kanskje arm-/beinbrudd?" - kjør på.
Prøver bevisst å ikke være hønemor, men la ham teste sine egne grenser.
Kan godt advare/informere om risiko - "når det er vått ute, blir metallgelenderet veldig glatt, så du må holde deg godt fast om du skal klatre på det", men la ham ta vurderingen på hvorvidt han skal gjøre det selv.

Back
Topp