Får barnet bestemme selv hva h*n ønsker seg i gaver?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvor gamle er barna? Og får dem selv bestemme hva dem ønsker seg til jul og bursdag? Eller er det dere voksne som kommer med fornuftige gaveønsker??

Vil la barna bestemme selv, men med litt veiledning..? Vi fikk i hvertfall skrive opp det vi ønsket oss fra ung alder (2,5 år var vel første julen for min del), men så la foreldrene mine litt føring på hva som var nødvendig/ønskelig og ikke. Kommer til å gjøre det samme her i tillegg til å legge på ting jeg vet barnet vil sette pris på. Dog blir det nok mest praktiske gaver første årene til de vet hva det egentlig innebærer å ønske seg noe. Jeg gir også alltid praktiske ting som klær til små barn, men med gjerne en liten leke i tillegg.

Fra eks farmor så ønsker vi oss praktiske ting da hun er veldig flink til å lage varme klær :)

Men fra onklene får de ønske seg hva de vil ha....mdn nå er ikke våre så store ennå

Hun er 2,5 og forstår nok ikke helt hva vi mener om vi spør henne hva hun ønsker seg til jul. Men vi har jo en viss peiling på hva hun liker og har lyst på, ofte peker hun og sier at "jeg vil ha sånn", så slike ting skriver vi opp til de som spør etter ønskeliste. I tillegg til noen praktiske ting [emoji6]

Barna er snart 3 og 4,5 år , og sier ifra om hva di ønsker seg til jul og bursdag :)Pleier å være `greie` ønsker så det har ikke vært noe problem å gi dem det di di ønsker seg :happy:

De ønsker seg jo det de ønsker seg, går ikke an å bestemme det. Men jeg kommer med ønsker om gave hvis det er noe de trenger eller hadde passet de som jeg tror de vil like (spesielt før de kan si selv hva de ønsker seg).

De to på 9 og 6,5 har ordnet ønsker i lang tid, selv om jeg kan legge noen føringer på hva jeg ønsker også når det formidles.

Lillemor blir to i jula og vi formidler ønsker på hennes vegne, hun klarer ikke si hva hun ønsker seg

Selvfølgelig får de bestemme selv hva de ønsker seg.

Selfølgelig bestemmer de det selv. Gjort det så lenge de har kunnet. Eneste er at jeg plusser på klær i riktig størrelse på ønskelisten.

Ja de bestemmer selv.
Og det mangler ikke på ønsker [emoji23][emoji13]

Men vi kan godt si noe sånt som: denne er for dyr, eller, trenger du virkelig den når du har den som er omtrent lik osv.

Og så kan det være at vi kommer med tips til hva vi tenker kan være lurt å ønske seg.

Selvsagt får hun bestemme selv. Men jeg føyer ofte til ting hun trenger til f.eks mamma, for hun kjøper alltid flere gaver og blir bare glad for tips :D

Bruker å sette meg med eldste å la henne skrive en liste med mellom 10 - 20 ønsker
Så legger jeg til en liste der vi ønsker henne

Med minste lager jeg en liste med ting jeg tror han vil like og en vi ønsker han.
Så får folk velge hva de vil gi om de i det hele tatt ønsker å gå etter ønskene.

Er litt 2delt med hva jeg synes om ønskelister. På en måte ser jeg det praktiske i det.
På den andre måten synes jeg det er finest å få det gieren ønsker å gi. + da må de bruke sin egen kreativitet som er mye mer spennende

Jeg synes at når de er så store at de kan uttrykke ønsker, så må de få velge litt selv. Men at også foreldre kan gi praktiske ting i gave dersom det er noe de trenger.

Selvsagt kommer barnet også med ønsker. Men vi ønsker definitivt på vegne av barnet også.

Er for liten til å skjønne hva det vil si å ønske seg...
Men vi tenker å spille videre på interessene vi ser nå, så ønsker vi noe som passer til interessene [emoji6]
Neste år er hun nesten 3, så da er nok en lang liste som skal skrives [emoji23]

De får ønske seg ting selv ja og så kommer jeg med noen ønsker som de trenger av mer praktiske grunner.

Back
Topp