Får barna deres lov til å begynne i korps?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet

Miriel skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:
Nei, men ikke fordi korps er fælt eller noe, jeg har selv spilt i korps, men vi mener at musikk ikke er lov for oss som er muslimer, så derfor får de ikke lov. Ingen har spurt heller forsåvidt, så det har ikke vært noe problem.

Hører dere ikke på musikk?? Der lærte jeg meg noe nytt. Tror ikke jeg hadde klart meg uten:p

Nettopp det er argumentet. Det med at det kan være avhengighetsskapende og kan lede en vekk fra Koranen og Gud. Tekstene kan også være nedbrytende. Men det er den meningen vi følger, det er ikke alle som er enige, eller alle som lar være altså. 

Hva skjer hvis barna dine velger å lære seg et instrument når de blir eldre? Hvordan vil du reagere på det?
Vil det være et stort problem for deg, eller blir det sånn at du ikke syns det er din sak om de er myndige?
Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig.

Hva skjer om ungene dine ikke kommer til å like Hitchhikers Guide to the Galaxy? Vil det bli ett stort problem for deg, eller bryr du deg ikke så lenge de er myndige?

Bare litt nysgjerrig. 

*Meya* skrev:

Miriel skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:
Nei, men ikke fordi korps er fælt eller noe, jeg har selv spilt i korps, men vi mener at musikk ikke er lov for oss som er muslimer, så derfor får de ikke lov. Ingen har spurt heller forsåvidt, så det har ikke vært noe problem.

Hører dere ikke på musikk?? Der lærte jeg meg noe nytt. Tror ikke jeg hadde klart meg uten:p

Nettopp det er argumentet. Det med at det kan være avhengighetsskapende og kan lede en vekk fra Koranen og Gud. Tekstene kan også være nedbrytende. Men det er den meningen vi følger, det er ikke alle som er enige, eller alle som lar være altså. 

Hva skjer hvis barna dine velger å lære seg et instrument når de blir eldre? Hvordan vil du reagere på det?
Vil det være et stort problem for deg, eller blir det sånn at du ikke syns det er din sak om de er myndige?

Hva skjer om ungene dine ikke kommer til å like Hitchhikers Guide to the Galaxy? Vil det bli ett stort problem for deg, eller bryr du deg ikke så lenge de er myndige?

Bare litt nysgjerrig. 

Det var ikke meningen å være frekk, beklager om det var et dumt spørsmål. Jeg bare lurte på hvorvidt det med musikken er en viktig ting, eller ikke...

Jeg spiller selv i korps, og har gjort det i snart 20 år, så her skal hun helt klart få spille i korps hvis hun vil! En eller annen form for musikalsk aktivitet blir det nok helt klart, merker at hun er veldig musikalsk av seg, og elsker instrumenter og sang.

Dugnad er det ikke mye av korps kontra idrett. Husker mamma jobbet mye mer dugnad på fotball/håndball som søsknene mine var med på, enn i korpset jeg spilte i. Ikke er det så avskrekkende dyrt heller, rundt 1000 kr i året for å være med i skolekorpset. Turer og slikt er det selvfølgelig en egenandel på, men da har man mulighet til å jobbe ekstra dugnad for å tjene inn penger til turen. 

Jeg synes korps er en fantastisk kilde til å lære seg samarbeid, det å ta hensyn (i skolekorpset spiller det barn/ungdom fra 8-19 år), og ikke minst er det sosialt. Korps er så utrolig mye mer enn 17. mai (som de fleste korpsmusikere forøvrig hater), det er øvingene, det å spille i konkurranser, føle at man er en del av et felleskap, turer og slike ting som betyr noe.

Ja til mer korps! 

Miriel skrev:

*Meya* skrev:

Miriel skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

Bare litt nysgjerrig. 

Det var ikke meningen å være frekk, beklager om det var et dumt spørsmål. Jeg bare lurte på hvorvidt det med musikken er en viktig ting, eller ikke...

Om jeg hadde fått en femmer for hver gang noen stiller meg spørsmål med "hva om ungene dine gjør *****, hva gjør du da"... Faren min blir like provosert hver gang han hører det fra andre, fordi ingen spurte han, som ateist, hva han hadde gjort dersom en av oss ble religiøse... 

Det blir ingen øving i mitt hjem i alle fall, men for all del, jeg kan bare lede hesten til vannet, jeg kan ikke tvinge hesten til å drikke. Jeg har gjort mitt, at de så velger å fornekte deler eller hele Guds budskap, er forsåvidt ikke mitt problem. Hva forventer du jeg skal gjøre? Si at jeg kommer til å drepe dem eller straffe dem etter shariah? Tvangsgifte de? Hva kan jeg gjøre? Null og nada, om vi er en smule realistiske... 

*Meya* skrev:

Om jeg hadde fått en femmer for hver gang noen stiller meg spørsmål med "hva om ungene dine gjør *****, hva gjør du da"... Faren min blir like provosert hver gang han hører det fra andre, fordi ingen spurte han, som ateist, hva han hadde gjort dersom en av oss ble religiøse... 

Det blir ingen øving i mitt hjem i alle fall, men for all del, jeg kan bare lede hesten til vannet, jeg kan ikke tvinge hesten til å drikke. Jeg har gjort mitt, at de så velger å fornekte deler eller hele Guds budskap, er forsåvidt ikke mitt problem. Hva forventer du jeg skal gjøre? Si at jeg kommer til å drepe dem eller straffe dem etter shariah? Tvangsgifte de? Hva kan jeg gjøre? Null og nada, om vi er en smule realistiske... 

Jeg har fått det spørsmålet mange ganger. Hvis mine barn blir religiøse har det ingenting å si for meg, fordi jeg ser på det som en personlig sak.

Jeg tenkte mer i retning av om det er av stor betydning, om det er noe du ville blitt skuffet over, eller om det blir sett på som en uviktig småting, egentlig. Eller er det kanskje ingen av påbud/forbud som er "uviktige småting." Jeg spør fordi jeg lurer, og ikke vet noe om det, og fordi jeg syns det er interessant, ikke for å være bitchy.

Hvordan er det med visuell kunst, som dans eller maling? Går det under det samme, eller sier ikke religionen noe om det?

Miriel skrev:

Jeg har fått det spørsmålet mange ganger. Hvis mine barn blir religiøse har det ingenting å si for meg, fordi jeg ser på det som en personlig sak.

Jeg tenkte mer i retning av om det er av stor betydning, om det er noe du ville blitt skuffet over, eller om det blir sett på som en uviktig småting, egentlig. Eller er det kanskje ingen av påbud/forbud som er "uviktige småting." Jeg spør fordi jeg lurer, og ikke vet noe om det, og fordi jeg syns det er interessant, ikke for å være bitchy.

Hvordan er det med visuell kunst, som dans eller maling? Går det under det samme, eller sier ikke religionen noe om det?

Jeg ser ikke hvordan man skal danse uten musikk :P Men om det er uten musikk, og at de er kledd slik islam krever at man dekker seg (nå tenker jeg før de er myndige eller evnt har flytta hjemmefra), så kunne det kanskje vært ok, men ikke forran gutter. Maling ja, så lenge det er uten maling av mennesker eller dyr, noe med sjel, men landskap, kropper uten ansikt, eller noe som ikke helt ser ut som ett menneske på ekte, det er greit. 

De er heldigvis lik meg på det planet, og bryr seg mer om bøker, og er heftig flinke til å skrive, samt at de er mer til idrett enn så mye annet :P Om jeg har styrt de, vet jeg ikke, men talent er medfødt, og de er ikke noe særlig flinke til å tegne, men spesielt hun eldste har en vanvittig gave når det kommer til å skrive. 

*Meya* skrev:

Miriel skrev:

Jeg ser ikke hvordan man skal danse uten musikk :P Men om det er uten musikk, og at de er kledd slik islam krever at man dekker seg (nå tenker jeg før de er myndige eller evnt har flytta hjemmefra), så kunne det kanskje vært ok, men ikke forran gutter. Maling ja, så lenge det er uten maling av mennesker eller dyr, noe med sjel, men landskap, kropper uten ansikt, eller noe som ikke helt ser ut som ett menneske på ekte, det er greit. 

De er heldigvis lik meg på det planet, og bryr seg mer om bøker, og er heftig flinke til å skrive, samt at de er mer til idrett enn så mye annet :P Om jeg har styrt de, vet jeg ikke, men talent er medfødt, og de er ikke noe særlig flinke til å tegne, men spesielt hun eldste har en vanvittig gave når det kommer til å skrive. 

Å ja, det tenkte jeg ikke på en gang, man danser jo som regel til musikk :P
Tenkte på det at det er avhengighetsskapende.

Har de forresten musikkundervisning på skolen, eller gjør de noe annet i de timene?

Så flott da, skriving er utrolig gøy og givende.

Hvor er logikken i at musikk kan lede en bort i fra gud, og man kan bli avhengig. Men ikke lesing, tegning og trening?

eg  begynte i aspiranten (?), men gjekk aldri vidare frå det første  året :P Var ikkje mi greie ;)
Budde på ein liten plass med stooort skulemusikkengasjemang, så eg hadde flaks  med at ei anna god venninne av meg ikkje var fullt så ivrig heller :P Vi hang ilag når dei reiste på turar og konkurransar osv :)

Om barna mine har lyst, så skal eg ikkje nekte dei. her i kommunen er det dessverre ikkej særleg miljø for korps..  Men eg tipper eg får nokon trommespelarar, då min kjære har stor lidenskap for trommer.. Så dei blir nok opplært om dei viser ein smule interesse :)

Miriel skrev:

Å ja, det tenkte jeg ikke på en gang, man danser jo som regel til musikk :P
Tenkte på det at det er avhengighetsskapende.

Har de forresten musikkundervisning på skolen, eller gjør de noe annet i de timene?

Så flott da, skriving er utrolig gøy og givende.

De har musikk, men deltar ikke på blokkfløyte feks, men det er kun akkurat det de ikke er med på. Teorien må alle lære, uansett. Har snakket mye med skolen, for jeg ville søke sånt fritak som de læstadianerungene jeg vokste opp med hadde, de var ikke med i det hele tatt når vi andre spilte instrumenter eller hørte på musikk, kun i teorien. Men så kom vi fram til en annen løsning. 

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

Men hvordan klarer dere å unngå musikken? Den er jo overalt:) Ja musikk blir man avhengig av, det skal jeg være enig i:)

Det er forskjell på å høre musikk, og høre på musikk. Jeg kan jo ikke noe for at jeg må ta heis opp ti etasjer og så er det musikk i heisen liksom... Eller at det er musikk på HM. Jeg kan jo ikke akkurat be de skru av, så det lever jeg bare med. Eller har på mp3-spilleren med musikk uten instrumenter, eller Koranen... 

Beklager at eg bryter inn!:) Spørsmål; Slik som på skulen  då, der er jo musikk eit av faga... Får muslimar fritak frå musikkundervisning, eller går det greit sidan det er ein del av skuleopplegget?

Edit: Ser svaret i innlegget rett over mitt:) 

sorciere_ skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

Men hvordan klarer dere å unngå musikken? Den er jo overalt:) Ja musikk blir man avhengig av, det skal jeg være enig i:)

Det er forskjell på å høre musikk, og høre på musikk. Jeg kan jo ikke noe for at jeg må ta heis opp ti etasjer og så er det musikk i heisen liksom... Eller at det er musikk på HM. Jeg kan jo ikke akkurat be de skru av, så det lever jeg bare med. Eller har på mp3-spilleren med musikk uten instrumenter, eller Koranen... 

Beklager at eg bryter inn!:) Spørsmål; Slik som på skulen  då, der er jo musikk eit av faga... Får muslimar fritak frå musikkundervisning, eller går det greit sidan det er ein del av skuleopplegget?

Svarte akkurat på det, men det finnes ingen tilfeller av fritak for musimer, kun en del kristne som tidligere hadde fritak. Det var en helt ny problemstilling for skolen til mine unger i alle fall.

Hvis hun har lyst skal hun da få lov..
Eller.. Hvis DE har lyst.. Det er jo snart to barn her i gården :)

Jeg er for 1 fritidsaktivitet, kan strekke meg til 2, men det er maks. Ikke snakk om at det blir 14 ulike aktiviteter med dugnader, cuper osv hele tiden. Det er for det første sabla dyrt om de skal være med på absolutt alt i tillegg til at man til slutt ikke gjør annet enn å kjøre unger, dra i møter, bli med på dugnader osv osv :p

ludine skrev:
Hvor er logikken i at musikk kan lede en bort i fra gud, og man kan bli avhengig. Men ikke lesing, tegning og trening?

Det meste kan, og må, utøves med måte. Musikk er forbudt på flere plan enn kun det med avhengighet altså, det er andre ting som gjør det, på det teologiske plan. Trening har jo og sine begrensninger, som kledsel, tegning har sine grenser, som feks det med mennesker og dyr, som musikk har begrensningen med instrumentene. 

Noen mener en spesiell type tromme er greit, jeg mener den er ok, men mannen min er ikke enig, så ungene får ikke høre på sanger som inneholder trommen i bakgrunnen, men jeg gjør faktisk det. 

LittleMonkey skrev:
Hvis hun har lyst skal hun da få lov..
Eller.. Hvis DE har lyst.. Det er jo snart to barn her i gården :)

Jeg er for 1 fritidsaktivitet, kan strekke meg til 2, men det er maks. Ikke snakk om at det blir 14 ulike aktiviteter med dugnader, cuper osv hele tiden. Det er for det første sabla dyrt om de skal være med på absolutt alt i tillegg til at man til slutt ikke gjør annet enn å kjøre unger, dra i møter, bli med på dugnader osv osv :p

En idrett på tre unger er nok :P Hehehehe.... It sucks, spesielt i mai hehe. 

For å svare p spørsmålet, selvfølgelig skal jeg ikke forby korps.

Selvfølgelig hadde de fått lov til det! Og verken jeg eller mannen min er redd for dugnad- det går jo tilbake til barna våre!

Dersom barna mine ønsker det, så ser eg ingen grunn til at dei ikkje skal få lov :)

I vår familie er vel kanskje musikk og sang vår "religion", jeg har en mann som fremdeles går i korps. (tamburmajor), ellers spiller han sax i korpset.   Sånn utenom dette har vi da 1 mandolin, 1 kassegitar, 2 elgitarer, 1 12-strengs-elgitar, 1 el-fiolin, 2 el-piano.    El-trommesettet har vi kvittet oss med da det tok for mye plass der vi bodde før.   Saxen vi har er ikke el ;)   Og jeg ønsker meg piano. Ordentlig piano. (ikke el.... det er ikke helt samme klangen i det).

Datteren vår elsker musikk. Hun synger i søvne, når hun står opp og når hun legger seg. Og ellers gjennom hele dagen.  Og danser gjerne også masse.  Så om hun IKKE begynner med noen form for utøvende musikk eller dans eller noe i denne duren så blir jeg nesten fornærma ;P    Og det gjør nok både faren og onkelen hennes og. Og farfaren vil vel snu seg i grava.

Musik ska bygga utav glädje

Musik skall byggas utav glädje
av glädje bygger man musik.
Musik, det får ni ändå medge
gör glädjen ännu mera glädjerik.
Mitt hus är byggt av båda dera',
mitt hus det la' dom grunden till
för flera tusen år sen eller mera,
så stig in känn er som hemma om ni vill.

Mitt hus är sju oktaver högt
cirka sexton takter brett.
Som skorsten har jag en dragbasun
och ena flygeln
är en spinett.

En vägg består an symfonier
entrén är ett preludium.
Här mår jag bra, hur känner ni er?
Vi bygger ständigt till så får ni rum.
Musik skall byggas utav glädje
av glädje bygger man musik.
Musiken den föddes får ni medge