Får barna deres lov til å begynne i korps?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:
Nei, men ikke fordi korps er fælt eller noe, jeg har selv spilt i korps, men vi mener at musikk ikke er lov for oss som er muslimer, så derfor får de ikke lov. Ingen har spurt heller forsåvidt, så det har ikke vært noe problem.

Hører dere ikke på musikk?? Der lærte jeg meg noe nytt. Tror ikke jeg hadde klart meg uten:p

Nettopp det er argumentet. Det med at det kan være avhengighetsskapende og kan lede en vekk fra Koranen og Gud. Tekstene kan også være nedbrytende. Men det er den meningen vi følger, det er ikke alle som er enige, eller alle som lar være altså. 

Men hvordan klarer dere å unngå musikken? Den er jo overalt:) Ja musikk blir man avhengig av, det skal jeg være enig i:)

Det er forskjell på å høre musikk, og høre på musikk. Jeg kan jo ikke noe for at jeg må ta heis opp ti etasjer og så er det musikk i heisen liksom... Eller at det er musikk på HM. Jeg kan jo ikke akkurat be de skru av, så det lever jeg bare med. Eller har på mp3-spilleren med musikk uten instrumenter, eller Koranen... 

Ja for det blir jo vannskelig å unngå musikken i dagens samfunn:) Takk for svar, har ikke hørt om noen som ikke hører på musikk før:) Og forstålig at barna ikke går i korps da:)

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:
Nei, men ikke fordi korps er fælt eller noe, jeg har selv spilt i korps, men vi mener at musikk ikke er lov for oss som er muslimer, så derfor får de ikke lov. Ingen har spurt heller forsåvidt, så det har ikke vært noe problem.

Hører dere ikke på musikk?? Der lærte jeg meg noe nytt. Tror ikke jeg hadde klart meg uten:p

Nettopp det er argumentet. Det med at det kan være avhengighetsskapende og kan lede en vekk fra Koranen og Gud. Tekstene kan også være nedbrytende. Men det er den meningen vi følger, det er ikke alle som er enige, eller alle som lar være altså. 

Men hvordan klarer dere å unngå musikken? Den er jo overalt:) Ja musikk blir man avhengig av, det skal jeg være enig i:)

Det er forskjell på å høre musikk, og høre på musikk. Jeg kan jo ikke noe for at jeg må ta heis opp ti etasjer og så er det musikk i heisen liksom... Eller at det er musikk på HM. Jeg kan jo ikke akkurat be de skru av, så det lever jeg bare med. Eller har på mp3-spilleren med musikk uten instrumenter, eller Koranen... 

Beklager ikke meningen å cuppe tråden din her. syns religion er så spennende. Men jeg var av den oppfattningen at forbud av musikk og bilder osv hørte til "talibantiden" og at de fleste muslimer har "lov" til det nå. Håper du svarer :D

Klart det! Jeg spilte i korps selv, hele barneskolen:)

Tror korps ikke er like "Kult" nå til dags som det var da jeg gikk der.. Med "band geeks" fra amerikanske filmer osv som gjør det nerdete.

AnaBanana skrev:
Hva koster det? Siden det var et argument at det var dyrt.

Hos oss koster det 1000 kr for et skoleår. 
Uniformen, notestativ og notehefte har vi betalt 500kr i depositum.
Turer kommer det egenandeler på, alt avhengi destinasjon og lengde på oppholdet. 

De andre tingene hun har gått på har kostet mye mer en det, men det spiller ikke noe rolle for min del for jeg syntes ikke 1000 kr er så dyrt mtp alt hun lærer av å være i korpsbevegelsen. 

Edit: Jeg var ikke en av de som syntes det var dyrt og brukte det som argument på noe som helst vis. 

AnaBanana skrev:
Hva koster det? Siden det var et argument at det var dyrt.

Aner ikke. Vet ikke om mamma bare brukte det som ett argument for å slippe å høre meg øve:) Pappa spiller trommer, så hun hadde vel nok med han:) Flott at så mange svarer ja, kanskje det er håp i fremtiden:)

Om det blir korps er ikke så farlig (jeg har spilt i korps selv i over 10år), men jeg håper hun vil drive med noe innen musikk i alle fall. Intressen er der i alle fall. Vi har piano, gitar og div irske fløyter blant annet og hun elsker å spille på instrumentene (ev at vi spiller sammen/synger sammen).

nr 3 på tur. skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

Beklager ikke meningen å cuppe tråden din her. syns religion er så spennende. Men jeg var av den oppfattningen at forbud av musikk og bilder osv hørte til "talibantiden" og at de fleste muslimer har "lov" til det nå. Håper du svarer :D

Taliban har jo ikke vært i alle land... Det er jo ett lokalt afghansk fenomen, og en gruppe som ble laget for å få straffet en voldtektsmann forsåvidt. 

Jeg tror at Koranen er universell, for alle tider, og om det var forbudt på Profetens tid, er det forbudt nå også. Og var  det påbudt med bønn på Profetens tid, eller faste, så er det påbudt nå også. 

Ja det er trist å se hvor "fattig" togene har blitt de siste årene.
Jeg reagerte også på at alle gikk i utakt og det spriket flere meter mellom alle og de somlet og lo og bare rota. Hva skjer med folk?? Er det denne fri barneoppdragelsen som kommer frem??

Nå er eldste bare 3 år og jeg tror vi får se litt ann på hvordan det utvikler seg, hun er nå mer fan av å kjøre motorsykkel så håper hun faller litt mer på den banen enn korps :p

Selv vile jeg aldri være med i korps. Det holdt med kor, håndball og basket for meg.

Meya: Dere hører jo på musikk? Ungene dine heiet jo på Omar i the Voice, og det er ikke musikk man ikke har muligheten til å komme seg unna?

Ikke at jeg skal betvile deg altså, jeg bare lurer på hvor grensen går?

*Meya* skrev:

nr 3 på tur. skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

Taliban har jo ikke vært i alle land... Det er jo ett lokalt afghansk fenomen, og en gruppe som ble laget for å få straffet en voldtektsmann forsåvidt. 

Jeg tror at Koranen er universell, for alle tider, og om det var forbudt på Profetens tid, er det forbudt nå også. Og var  det påbudt med bønn på Profetens tid, eller faste, så er det påbudt nå også. 

Ok, men det betyr ikke at alle muslimer forbyr musikk? SLik som vi har noen som lever mer etter bibelen i norge enn andre selv om begge kaller seg kristne.

Jeg tror selv jeg har en aspirerende drillpike i hus, eldstejenta er VELDIG opphengt i drilljentene, og på 17.mai tilbrakte hun hele tiden ved å beundre de fine jentene med kjooooler og drillstaver:)

Sånn utenom, ja, hvis hun vil begynne i korps (eller en eller annen annen form for musikk eller aktivitet) så skal hun få lov!:)

Selvfølgelig skal han få lov til det om han har lyst. Å være med på en type organisert aktivitet er jo kjempeflott, med tanke på sosialt fellesskap, engasjement og å lære seg at om man er med på noe så må man også stille opp hver gang, ikke bare når man selv har lyst.

Han får selv velge hva slags aktiviteter han vil begynne med, men kommer til å oppfprdre han til å bli med på noe. Blir sikkert en periode hvor han prøver ut ulike aktiviteter for å se hva som fenger mest.

Synes ikke korps, fotball, ridekurs, speider, svømming og lignende har avskrekkende priser. Så det mener jeg er irrelevant, og noe enhver familie bør kunne ha mulighet til - det handler om prioriteringer. Noe annet er det selvfølgelig om ungen vil ha egen hest og skal begynne med sprangriding, det koster jo tusenvis i måneden, og det forstår jeg at ikke alle har råd til.

Dugnad er noe som hører med, og nei, jeg synes ikke det er gøy, men for at barn skal kunne ha et godt fritidstilbud er de avhengige av at foreldrene stiller opp og kjører og henter, deltar på dugnader, påtar seg frivillige verv som fotballtrenere og dirigenter, baker til kakelotterier og så videre.. Vil vi ikke at ungene våre skal ha et tilbud da?

FancyPants skrev:
Meya: Dere hører jo på musikk? Ungene dine heiet jo på Omar i the Voice, og det er ikke musikk man ikke har muligheten til å komme seg unna?

Ikke at jeg skal betvile deg altså, jeg bare lurer på hvor grensen går?

Jeg har valgt metoden "Pick your battles" med mine barn, og vi har valgt å se bittelitt gjennom fingrene med enkelte ting de gjør, som feks å se kanskje annenhver gang eller noe på The Voice når de husker det, selv om det ikke er hver gang. De har ingen musikkfiler på mobilene sine, ei heller på mp3-spillerne. Om man fjerner alt, blir det bare enda mer spennende, og derfor ignorerer jeg når de ser på The Voice når de husker det. 

nr 3 på tur. skrev:

*Meya* skrev:

nr 3 på tur. skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

Ok, men det betyr ikke at alle muslimer forbyr musikk? SLik som vi har noen som lever mer etter bibelen i norge enn andre selv om begge kaller seg kristne.

Les alt du quoter her, så finner du det ut... 

Leonora<3 skrev:
Selvfølgelig skal han få lov til det om han har lyst. Å være med på en type organisert aktivitet er jo kjempeflott, med tanke på sosialt fellesskap, engasjement og å lære seg at om man er med på noe så må man også stille opp hver gang, ikke bare når man selv har lyst.

Han får selv velge hva slags aktiviteter han vil begynne med, men kommer til å oppfprdre han til å bli med på noe. Blir sikkert en periode hvor han prøver ut ulike aktiviteter for å se hva som fenger mest.

Synes ikke korps, fotball, ridekurs, speider, svømming og lignende har avskrekkende priser. Så det mener jeg er irrelevant, og noe enhver familie bør kunne ha mulighet til - det handler om prioriteringer. Noe annet er det selvfølgelig om ungen vil ha egen hest og skal begynne med sprangriding, det koster jo tusenvis i måneden, og det forstår jeg at ikke alle har råd til.

Dugnad er noe som hører med, og nei, jeg synes ikke det er gøy, men for at barn skal kunne ha et godt fritidstilbud er de avhengige av at foreldrene stiller opp og kjører og henter, deltar på dugnader, påtar seg frivillige verv som fotballtrenere og dirigenter, baker til kakelotterier og så videre.. Vil vi ikke at ungene våre skal ha et tilbud da?

Dugnad er det da over alt, og jeg tror ikke det er mer i noen idretter enn i andre, eller i korps kontra idrett, det spørs jo kanskje litt på aktivitetsnivået da, jeg synes det er lite dugnad i håndballaget til datteren min, mens det er mer i sønnen min sitt lag. Og fotballen har tatt helt av i år, men det er pga tur til Barcelona som må delfinansieres med dugnadsarbeide sånn at det ikke skal bli så dyrt. 

Sjekket litt opp i svømming fordi guttungen har litt lyst til det, men rundt 5000 i året? Neppe... 

*Meya* skrev:

søteste skrev:

*Meya* skrev:

Hva skjer hvis barna dine velger å lære seg et instrument når de blir eldre? Hvordan vil du reagere på det?
Vil det være et stort problem for deg, eller blir det sånn at du ikke syns det er din sak om de er myndige?
Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig.

~LillMi~ skrev:
Jeg er oppvokst med at vi (barna) fikk velge hva vi ville gjøre på fritiden helt uten påvirkning fra mamma (så godt det  lar seg gjøre). Håper vi klarer å la barne våre gjøre det samme, selv om jeg sikkert ikke ville satt veldig pris på mange timer med øving, wæææ, men det trenger ikke barna få vite

Hvis hun har veldig lyst, så får hun lov.
Hun er ekstremt interessert i musikk, og elsker å leke med pappaens gitar, og tantes piano. Hun har begynt å få til små deler av sanger på piano, så vi tenkte å kjøpe et eget til henne snart, må bare spare litt.

Back
Topp