Får alenemødre tilbake alt de betaler i skatt?

Hvis overgangsstønad er eneste inntekt så er vel den skattefri? Sier venninna mi iallefall[8D]

Ja,det stemmer om du KUN har overgangsstønad og ikke andre stønader fra Nav eller jobbinntekt [:)]

ORIGINAL: Dalarama

om man har kunn os ja... jeg betaler 700kr i skatt... får alt tilbake i juni[:)] blir feriepenger for meg[:)]

Oioioi! Takk for svar![:D][:D]

Aleneforsørgere er i skatteklasse 2, noe som vil si at de har et høyere bunnfradrag/personfradrag enn man har i skatteklasse 1. Dermed blir det slik at aleneforsørgere med lav inntekt kan slippe unna uten skatt. (Skatteklasse 2 kan man også ha dersom man forsørger ektefelle eller noe i den duren.)

Det er dog ingen regel som sier at alenemødre generelt ikke skal betale skatt.

Jeg har hatt OS og AAP, og jeg betalte 36% skatt på OS, og får igjen alt jeg har betalt i skatt i fjor, bortsett fra 800kr...

Så langt der i fra! Hvis du bare går på OS kanskje, men det er vel langt i fra de fleste. Noe som virker som den store misforståelsen her...

Hvis du kun får OS, barnetryg, bidrag, barnetilsyn fra NAV er OS skattefri og du får tilbake ca det du betalte i skatt ja. Jeg gjorde dette i 2 år og brukte det til ferie.

Ikke nødvendigvis.

For et par år siden betalte jeg og en venninne av meg nøyaktig det samme i skatt hver mnd. Vi hadde samme "inntekt" (bare overgangsstønad) og begge var i skatteklasse 2.

Jeg fikk igjen(!) 12 000 kroner, hun måtte betale 6000 kroner.

Forskjellen var da at hun hadde formue i sitt navn. Dette var riktignok penger hun ikke hadde adgang til selv, siden hun ikke var gammel nok til å åpne kontoen - men det var iallfall grunnen til at hun måtte betale mer.

Så det kommer an på formue og så videre. Overgangsstønaden ER skattepliktig, men mange får igjen ja.

NEI!

jeg har betalt 23 300 i skatt. Får igjen 13000.. Så får ikke igjen alt.. Har hatt pittelitt foreldrepenger i begynnelsen av 2010 også da men..

Back
Topp