Takk, det hadde vært supert
Har prøvd Gonal F, Pergoveris og Menopur. Bruker ingen vitaminer eller tilskudd. Hva bør man ta? Bør man ta blodprøver? Hva blr sjekkes?
Gonal F, Pergoveris og Menopur er alle medisiner for stimulering, men de gjør lite for å f.eks. øke kvalitet på eggene.

Jeg ville minimum tatt multivitamin for gravide (f.eks. Nycoplus Gravid). Ellers tar jeg også q10 og E-vitamin for å motvirke oksidativt stress i cellene (som visstnok er det som forårsaker høy fragmentering). Jeg tar også ekstra tilskudd av d-vitamin, men det gjør jeg alltid fordi jeg har lave verdier. Jeg har også lagt om kostholdet, da en av de største grunnene til oksidativt stress nettopp er kosthold. Jeg holder meg unna sukker og alkohol, i tillegg spiser jeg mer lavkarbo enn jeg vanligvis gjør. Jeg spiser heller ikke kumelk eller gluten fordi jeg har intoleranse for disse matvarene, og inntak av dette øker også oksidativt stress.

Trening og fysisk aktivitet skal også ha en svært positiv effekt.

Ellers har jeg også nå lang protokoll og satte procren i desember, jeg har fått utskrevet tilskudd av DHEA (25mgx2 hver dag) og melatonin (3mg) fra legen på klinikken. Alt dette gjør jeg for å bedre egg kvalitet.

I tillegg skal jeg ta blodfortynnende(fragmin) og immundempende medisiner (prednisolon) for å øke sannsynligheten for at egget fester seg.

Dette er det jeg gjør etter at jeg har forhørt meg med fastlege, klinikk legen og sjefsembryologen- men aller mest etter å ha lest meg opp selv og funnet ut hva som kanskje vil hjelpe best for min del. Det er ikke sikkert alt dette vil være det som hjelper for deg. Etter at jeg startet med multivitamin for gravide og tok q10 100mg hver dag fikk jeg en liten bedring i eggkvalitet. Jeg er veldig spent nå ved neste uttak etter alt det andre jeg har gjort. Jeg kan holde deg oppdatert på resultatet hvis du ønsker? Jeg har planlagt uttak i januar.

Når det gjelder blodprøve så er det sikkert lurt å ta det, men jeg hadde ingen mangler utenom d-vitamin. Det synes ikke nødvendigvis på blodprøvene. Jeg ville tatt blodprøver for å avdekke at du ikke har mangler, men likevel tatt tilskudd hvis du ikke har mangler. Det finnes ingen blodprøve som legen tar som sier at du må ta q10 tilskudd for eksempel. Du kan ta blodprøve for å avdekke oksidativt stress, men vet ikke om det kan gjøres hos fastlege?

Back
Topp