Få dekket nettstudie av nav? Er det håp for meg?

LittleMonkii

Forumet er livet
Hva er kriteriene?

Jeg har en datter på 1,5år som ble født med en misdannelse som i ettertid har gitt haugevis av komplikasjoner.. Grunnet dette er vi blitt frarådet av lege, ernæringsfysiolog og fysioterapaut å sende henne i barnehage til hun er iallefall 3 år (så sant alt går som planlagt).

Jeg har nå gått hjemme siden april 2009 da jeg ble sykemeldt i svangerskapet og har videre hatt permisjon, samt lange sykehusopphold med jenta vår. Jeg ønsker å ta generell studiekompetanse på nett slik at jeg kan gå videre med høyere utdanning når mini kan i barnehage og når alt er helt bra. Jeg har ingen år igjen av skoleretten og regner med at det kan bli vanskelig å få dette til på annen måte enn nettstudie/privat. Dessuten trenger jeg å finne på noe før jeg går på veggen... Jeg må ha noe å ta meg til som er mitt, jeg må ha noe som ikke dreier seg om ernæring, sykdom, vekt osv...  I tillegg er det jo flott om dette året ikke går opp i "dautid" ift utdannelse og jobb, men at jeg faktisk kommer et skritt videre når jeg uansett må være hjemme..

Har jeg noen mulighet eller må man ha heeeeelt spesielle grunner?

Har iallefall ringt og skal få time til samtale og veiledning så jeg krysser fingrene for at dette går.. Jeg har iallefall ikke råd til dette selv nå....

kan det finnes mer spesielle grunner enn ett sykt barn? jeg har ikke noe svar til deg desverre :/

Har du noen ytelse fra NAV nå?
Det jeg tenker er at det kan bli vanskelig siden dette er snakk om studiekompetanse og at du vil gå videre på noe etterpå. Ofte er det enklere å få noe som er yrkesbasert.
Er du over 26 år? Her går det også et skille. Skal mye til før NAV dekker skole hvis man er under 26.
Har du undersøkt med Lånekassen?

Lykke til! :)

Det som kommer inn her hver måned er kontantstøtte, barnetrygd og hjelpestønad sats2. Det er også skt om omsorgslønn + forhøyet hjelpestønad..

Jeg er 21år. Er redd for at svaret blir negativt, men jeg håper.. Det er godkjent av statens lånekasse, men jeg har studielån fra tidligere privatskole og håper jeg kan slippe å ta opp mer studielån.. Prøver nav først og så får vi se etter det :)

tror nok du må få studielån... tviler litt på at nav dekker studiene dine...
har du samboer eller gift??  det kan jo hende de kan dekke litt, jeg fikk dekket litt av studiene når jeg var alenemor. det var ikke mye

Oi, høres ut som om du har vært gjennom mye mer enn du burde ift dette.. Når det for deg har pågått i så mange år burde det ikke ha vært noen betenkeligheter med å gi deg skole. Godt at du har fått det til nå iallefall

Jeg regner med at jeg får beskjed om at "du får ta det når datteren din er "frisk". Vi kan ikke hjelpe deg", men det skader ikke prøve tenker jeg :)

Jeg mener ikke dette frekt, selv om det sikkert kommer til å høres sånn ut..

Hvis du har samboer og stønader for å være hjemme, hvorfor forventer du at NAV skal betale nettstudiene dine??

Altså, jeg skjønner godt at du er hjemme, og at du ønsker å gjøre noe ut av dette året, og har stor respekt for det - jeg skjønner bare ikke hvorfor NAV skal betale nettstudiene?

Jeg får kontantstøtte fordi hun ikke er i barnehage, jeg får da ingen støtte for å være hjemme...  Også forventer jeg heller ikke at nav skal betale det, jeg sier jeg skal snakke med en saksbehandler på nav og håper de kan dekke det.. Og selv om det er sånn på papiret vil det ikke nødvendigvis si at man har felles økonomi selv om man bor under samme tak... La oss si at vår samlede økonomi er 100% - han drar inn 95% og jeg 5%... Og jeg har de 5%, det er alt...
Og jeg sier jo at jeg regner med å få avslag, men at jeg prøver allikevel.. Jeg sliter nå med å betale studielån og føler det er uaktuellt per i dag og øke dette.. Derfor prøver jeg nav først.. Ser overhode ikke noe galt i det.

Pleiepenger hjelper desverre lite da jeg er arbeidsledig og heller ikke kan søke om dagpenger da jeg ikke er reell arbeidssøker (fordi jeg må være hjemme)... Det er huller i systemet, som vi stadig faller i.. Omsorgslønn har vi søkt om, men det er en støtte fra kommunen og som kommunen selv vurderer.. Ingen har krav på omsorgslønn, kommunen avgjør hvorvidt man bør få det eller ei..

Det so er viktig når du søker omsorgslønn er i hvertfall å ha en god søknad med uttalelser fra alle mulige instanser. Viktig med detaljert beskrivelse av hjelpebehovet og hvor mye tid og krefter du bruker i løpet av et døgn. Hvis dere mot all formodning skulle få avslag, er det bare å søke på nytt og dokumentere og forklare mer.

De fleste steder finnes det voksenopplæring på kveldstid for de som ønsker generell studiekompetanse, og dette er jo gratis. Hadde det vært en mulighet?

Uansett, lykke til, ikke lett når man ikke har A4 barn og lever A4 liv.

Ganske sikker på at du får nei dessverre..

Har ei kollega som har vært i kontakt med nav ang hjelp til å dekke lønn i praksisperiode under videreutdanning..

Ho fikk beskjed om at man først må ha vært sykemeldt så og så lenge (husker ikke hvor lenge), og så over på attføring en stund før man tilslutt kan få dekket..

pusla skrev:
Det so er viktig når du søker omsorgslønn er i hvertfall å ha en god søknad med uttalelser fra alle mulige instanser. Viktig med detaljert beskrivelse av hjelpebehovet og hvor mye tid og krefter du bruker i løpet av et døgn. Hvis dere mot all formodning skulle få avslag, er det bare å søke på nytt og dokumentere og forklare mer.

De fleste steder finnes det voksenopplæring på kveldstid for de som ønsker generell studiekompetanse, og dette er jo gratis. Hadde det vært en mulighet?

Uansett, lykke til, ikke lett når man ikke har A4 barn og lever A4 liv.

Fikk brev i dag om innkalling til samtale da hun ville snakke med meg for å få et større bilde av hverdagen vår. Håper vi kan få det, for det er faktisk en fulltidsjobb - uten tvil. Både dag og natt.... Takk for tips og lykkeønskninger :)

Må man ikke være over 25år for å få voksenopplæring gratis? Jeg er kun 21, så jeg har mine tvil emoticon 

Og det er sant som du sier, alt er bedre tilrettelagt for A4 familier....

Back
Topp