Få bort blodflekker

1600km nord

Glad i forumet
Noen geniale tips? Guttungen blødde neseblod i natt. Flekker på puta og trekket. Jeg har hatt det i kaldt vann en stund, så sitronsåpe på og på kortprogram i maskinen med kaldt vann. Noe er borte men tydelige flekker fortsatt. Noen som har triks til å få det helt ren?

Funker med sitronsåpe her, men det må marineres i det i noen dager.

Her har jeg ennå til gode å finne en flekk som ikke lar seg fjerne med sitronsåpe. Så støtter forsalget til mamma bear. Bruker å la det virke noen timer.

Vasker på 90 :happy: her i huset blør guttungen flere ganger i måneden. Ikke noe problem å få det vekk.

Hvorfor kaldt vann? Kokvask 90/95 grader i maskinen og med flekkfjerning i tillegg til vaskepulver

Mann skal vel ikke ha varmt vann på blodflekker, sies det.

Det var sikkert i gamledager da det var dårligere vaskesåpe.

Man må jo vaske sengetøyet på høy temp. Så evt sprayer bare på litt biotex før jeg putter det i maskinen. Eller har litt vanish sammen med vaskemiddelet

Det var sikkert i gamledager da det var dårligere vaskesåpe.

Man må jo vaske sengetøyet på høy temp. Så evt sprayer bare på litt biotex før jeg putter det i maskinen. Eller har litt vanish sammen med vaskemiddelet
Ulike grunner til valg av temperatur. Bakterier dør ved høy temperatur, derfor vasker vi sengetøy og undertøy med varmt vann. Blod koagulerer ved rundt 40 grader. Vasker man med høyere temperatur enn det risikerer man at flekken setter seg og aldri går vekk. Dessuten er det ikke til å stikke under en stol at skylling med kaldt vann før vanlig vask er hakket mer miljøvennlig og snillere mot tekstilene enn flekkfjerner og 95 grader. Når det attpåtil er mer effektivt er valget lett for meg.

Back
Topp