Få barn i oktober

Er det noen her som har erfaring med å få barn i oktober? Ble første vinteren veldig lang? Og hvordan gikk sommeren som høygravid? Og følte du at barnet hang etter i barnehagen/skole pga at det var født sent på året?

Skjønner at alt dette er individuelt, men kjekt å høre erfaringer ☺️
Jeg er selv et oktober barn, har ikke hengt etter eller noe annet. Vi ønsket å unngå å få barn i desember men jammen meg fikk vi ikke et tidlig desember barn i 2018 likevel:joyful:Jeg syntes det egentlig var like greit siden vi ikke var så mye ute når hun var såpass liten uansett, hadde litt unnskyldning til å bare være og leve sammen i den baby boblen. Når sommeren kom storkoste hun seg og nå til våren og sommeren som kommer vil hun nok elske å springe rundt.

Det er nok både positive og negative sider ved å få barn til akkurat den tiden av året uansett hvilken tid det er snakk om men personlig vil jeg ikke si at å få barn sent på året er mer negativt:) sånn sett så føltes det bare bra for oss at det var bedre vær og temperatur når hun ble litt eldre og mer aktiv og ville utforske, den første vinteren lå hun jo bare på tepper, i vogn eller i bæresele.

Last edited:
Jeg elsket å få barn sent i september. Var høygravid på livets varmeste sommer, og det var megavarmt, men prøvde å unne andre en digg sommer og fordelen er jo at en kan bade - masse!! Syntes det var deilig å kunne slappe av på høsten og vinteren uten å måtte stresse ut av huset men å ta ting i eget tempo. Likte også å gå tidlig gravid på vinteren, når det skjedde lite sosialt uansett. Vår begynte i bhg rett før han fylte ett, brukte en del tid på tilvenning og han var avhengig av en del kos for å være fornøyd, men etter ett par mnd var han strålende fornøyd. Supersosial og trygg :-)

Jeg fikk min første august 2018, så ikke helt rett mnd mtp spørsmålet ditt, men jeg bare tenkte mtp det å gå høygravid på sommeren. sommeren 2018 var vel litt ekstra varm, og det var enkelte som kommenterte til meg at det var vel litt dumt med augustbarn og så forferdelig det måtte ha vært å gå høygravid på sommeren. Det hadde _ikke_ de orket. Men jeg synes det var kjempetopp jeg :) Så jeg ville gjerne sikte meg inn på termin nogenlunde på samme tidspunkt en gang til. Og som en over her nevnte, så er det mye lettere med sommerklær til gravide enn vinterklær, stor jakke og tjukke gensere osv (synes jeg da, sikkert noen som mener motsatt (bl.a de som mente det måtte vært helt grusomt å gå høygravid på sommeren :p)). Så mtp akkurat det tenker jeg at sommeren er fin tid å være gravid :) Du slipper også å skøyte deg rundt på glattisen med stor bollemage og være kjemperedd for å falle. Her jeg bor er det iallfall helt krise nå. Bare å ta på seg skøytene for å hente i bhgen :p

Enige med de andre - Oktober må være en kjempefin måned å få barn i! Stor og fin mage på sommeren (tenk så fint å kunne gå gravid i sommerkjoler!), man får litt tid etter sommeren til å roe ned før baby kommer, koselige trilleturer i høstvær, det er litt kaldere så man slipper å stresse med varm baby (enklere å kle på litt ekstra enn å kjøle ned på en varm sommerdag - og natt!). Selv har jeg ikke kunne tenkt meg sommerbarn for eksempel, da jeg av erfaring fra tidligere liker å være inne de første 6 månedene. Hvis baby sover dårlig om natta kan man sove godt på sofaen eller på et kjølig soverom på dagtid sammen med babyen, uten å få "dårlig samvittighet" for at det er 25 grader og sol ute. Man får noen måneder å kose seg inne på i vinter og jula, før våren kommer med deilig vårvær:rolleyes: Også må vi ikke glemme at man får laaang tid på å komme seg i form til neste sommer:D Jeg personlig synes høsten må være den aller beste årstiden å få barn på.:Heartred

Jeg har ikke høstbarn, men søskene mine og jeg er født i november og desember. Vi har aldri ligget etter faglig, og lærte å lese før skolestart.

Er minus jeg kanskje kan se med å ha høst-og vinterbarn er kanskje alle sykdommene som sirkulerer. Sønnen på to har hatt så mange forkjølelse-og feberrunder så langt i høst/vinter, og jeg ville vært redd for at babyen kunne bli smittet.

Når det er sagt så prøver vi å få en til nå, og hopper ikke over prøvingen på grunn av mer/mindre gunstige terminmåneder:D

Fikk ei jente oktober 18, så gikk altså gravid den sommeren det var superhetebølge :p Men null stress! Jeg kosa meg! Satt riktig nok litt inne med AC, men låg også og sola meg på stranda en del ;-) Mannen kjøpte sånn lazybag til meg, så låg på magen oppi den (med håndle så det ikke vart klamt). Det funka fett!

Vestlandsvinter her, så var mye kaldt og vått. Har supergod, tykk og varm vognpose fra reflex og snuppa var alltid god og varm når jeg tok henne opp. Ingen stress altså :)

Jeg personlig tenker at det er lettere med nyfødt på vinteren enn sommeren, for på sommeren blir de små ofte alt for varme, og de skal ikke utsettes for sol ol. Synest sommeren var verre enn vinteren :p Så kjør på med oktoberbaby etter min mening:D

Legger til at jeg ikke har noe erfaring med skolestart, men er lærer på fådelt skole og ser der at alder har veldig lite å bety. Det er utrolig individuelt og handler egentlig like mye om oppdragelse og oppfølging hjemme :wacky:

Som om jeg skulle skrevet det selv. Bor på Vestlandet jeg også med gutt født helt helt i slutten av september 2018. Samme erfaringene med både sommeren som gravid i hetebølgen og vær, påkledning og denslags.

Håper ei spire klenger seg fast ila de tre neste EL, vil gjerne ha en liten en før jul :Heartred

Har hatt termin i September med alle tre. (Men de valgte seg hver sin mnd:hilarious: Oktober 12 September 16 og august 19)

Syns det har vært fint å gå gravid/høygravid på sommer/sensommer. Lettvindt med påkledning osv. Og veldi fint å få noen trilleturer utover høsten :happy:

Vi har reist ca 1 mnd til varmere strøk når de alle har vært rundt 6 mnd. Det har vært godt å korte ned vintern litt med det.

Den første sommeren har vært fantastisk flott å være hjemme på. Med en nesten ettåring som kan være med på mye. Så da har bæremeisen vært flittig brukt.

I forhold til skole så merket vi godt at det var en gutt født sent på året som startet i første klasse. Veldi umoden og lite klar for læring. Men det løsnet for han rundt påsketider og resten av 1 .klasse. Så med litt tett oppfølging her hjemme føler jeg nå at han er på lik linje med de andre i klassen. Individuelle forskjeller vil det jo alltid være. Men føler ikke at han henger etter på noe vis:happy:

Er det noen her som har erfaring med å få barn i oktober? Ble første vinteren veldig lang? Og hvordan gikk sommeren som høygravid? Og følte du at barnet hang etter i barnehagen/skole pga at det var født sent på året?

Skjønner at alt dette er individuelt, men kjekt å høre erfaringer ☺️
Jeg har en gutt som blir 8 år i oktober nå :happy:
Syns det var kjempedeilig. Ikke for varmt og ikke for kaldt i oktober, og på sommeren nøt jeg fin form og syntes ikke sommeren var så ille da.

Er en forskjell på de som er født tidlig på året ift oktober - barn men ikke så mye egentlig.

Håper på enda en oktoberbaby i år :angelic::angelic:

Back
Topp