Få barn i oktober

I

Ibby

Guest
Er det noen her som har erfaring med å få barn i oktober? Ble første vinteren veldig lang? Og hvordan gikk sommeren som høygravid? Og følte du at barnet hang etter i barnehagen/skole pga at det var født sent på året?

Skjønner at alt dette er individuelt, men kjekt å høre erfaringer ☺️

Jeg selv er oktoberbarn, mannen min er desemberbarn. Vi har snakket om dette hjemme, og ingen av oss føler vi har hengt etter. Foreldrene våre har heller ikke hatt noen problemer med dette. Håper ikke veldig mange legger prøvingen på vent for å få barn tidlig på året eller bare om sommeren..

Jeg har en gutt født i oktober. Han er 6 uker prematur, så egentlig skulle han vært født i november. Han er bare tre år, så jeg har ikke noe erfaring med skolebarn født sent. Men han har vært tidlig ute med det aller meste, han gikk da han var 10-11 måneder gammel, snakket tidlig og har veldig godt språk. Så det virker ikke som han har "tatt skade" av å være født sent på året.
Har også to tantebarn som er født i oktober og november, og de henger ikke etter på skolen og har også vært tidlig ute som baby/småbarn

Jeg er selv oktoberbarn og har en datter født tidlig november . Har verken hatt problemer med bhg eller skole. Hun var tidlig ute med å prate, gå, skrive, lese osv.. Så ikke vært noe problem her:)

Her er begge barna høstbarn og det er jeg og. Selv har jeg aldri opplevd å henge bak de andre og jeg ser heller ikke det på barna mine, hvor ene er siste år i barnehagen og andre går på skolen.
Vi har være ting vi har vært/er dårligere på og ting vi er bedre på.
Eneste jeg merket litt på er at de er veldig små når de begynner på skolen, bare 5 1/2 år gamle, så jeg skulle helst ønske de var bikket 6 år ved skolestart. Men det har gått bra og læreren eldste fikk var veldig flink med å ta hensyn til at noen var nesten et helt år yngre enn andre barn i klassen (de født i Jan/feb).

Når det gjelder graviditet så var det VARMT å gå gravid om sommeren. Med andremann var det i tillegg hetebølge, så jeg fikk heteslag og måtte en tur på legevakten. Var ikke så smart å sitte ute i sola i sandkassen med 1-åringen. Fikk streng beskjed om skygge og mye kald drikke resten av sommeren.

En fordel med sommer vs. vinter er jo at klesbudsjettet på gravidklær om sommeren er en brøkdel av vinteren;)

Ulempen med høst/vinterbarn er at når de er små så skal de ikke noe særlig ut i temperaturer under -10. Så mange av trilleturene mine ble tatt på senteret.

Min søster er født i oktober. Likevel er hu en av de flinke i klassen. Lært ting før de andre og sånt. Ikke har det vært noen problem for foreldrene mine heller på noen måte.

Er det noen her som har erfaring med å få barn i oktober? Ble første vinteren veldig lang? Og hvordan gikk sommeren som høygravid? Og følte du at barnet hang etter i barnehagen/skole pga at det var født sent på året?

Snuppa mi er født 13. oktober 2010

Den vinteren var lang og hard. Men det gikk ganske greit. Selv om det ble lite trilleturer ute, selv med SIMO vogna :P
Sommeren var også helt fin.. ikke noe problem. Var egentlig veldig praktisk klesmessig. Lettere å finne kjoler og sommertøy til en gravidekropp enn vinter tøy.. For ikke å snakke om skotøy hvis du har hovne bein :P

Jeg er født i september og har klart meg kjempebra på skolen, aldri hengt etter og har tatt høyere utdanning som voksen.
Mannen min er født i desember, han hang veldig etter på skolen og hadde problemer med lesing, skriving og matte. Han har dysleksi, så ikke sikkert det er pga. han er født i desember, men det hjalp ikke på å være minst i klassen i tillegg.

Pga. at han selv slet med å være født i desember nekter han å prøve på november/desember barn. Vi prøver på oktoberbarn nå, og hvis det ikke klaffer denne mnd blir prøvingen satt på vent i to måneder.

Eldste min er født sist i oktober. Vinteren var ikke lang, kjedelig å ikke orke å ut i kulda så mye... Men tiden flyr jo..
Sommeren var dog lang. Men var verre å føde i juli :hilarious:

Storebror er best i klassene, så han har ikke hengt noe etter.:happy:

Jeg har et oktoberbarn, og synes det var så fint at det ble lysere og lysere etterhvert som han ble litt større. Første 3 mnd er man litt i ørska uansett:) så kan de krabbe i gresset første sommeren.
Synes ikke magen var så stor om sommeren, da den ble stor i aug-sep. Men kjempefint å gå høsttur med stor mage i den friske luften.
Å begynne tidlig på skolen var etterlengtet, da det også kan være de som er veldig ferdig med barnehage tidlig. Så dette er jo individuelt. Opplever at det å være skolemoden ikke henger sammen med evnen til å lære å lese lett. Om det er et strev ( som det er for min sønn og meg) så er det det uansett.

Kan ikke svare på alt, da min datter er født i oktober 2019, men kan svare på noe.
Synes ikke vinteren hittil har vært lengre enn andre vintre. Deilig at det går mot lysere tider nå som hun blir litt større.

Å gå gravid om sommeren var ganske greit. Jeg kastet opp frem til uke 25, og etter det var den beste delen av graviditeten. Hadde noen blodtrykksfall i sommer på de varmeste dagene, men det gikk over bare jeg passet på å spise og drikke nok. Fikk også kjølt meg ned i vannet og i skyggen.

Jeg har et desember-barn og han går i førsteklasse nå. Fått beskjed om at han ligger veldig godt an, både faglig og sosialt. De eldste i klassen, som er nesten et år eldre, sliter. Samboer er også født i desember og har gjort det veldig bra. Kjedelig å ha bursdag så sent når man er barn da.

Sånn i forhold til permisjon, så hadde det nok vært koseligere å født på våren. Trille i ræva brøyta veier har ikke alltid vært like gøy:P

Jeg er selv født midt i november og lå som oftest foran de fleste i klassen i flere fag :p

Har jobbet 10år i barnehage og det er ikke såå stor forskjell på de fleste unger født i juli og oktober. Noen ganger ligger desemberbarna foran januarbarna :)

Jeg er født i oktober og lå også foran de andre i klassen stort sett, eller ihvertfall i "toppen" hele tiden :) Mini er også oktober-barn, så blir spennende å se på han. Han er 6 uker prematur da, så skulle egentlig vært i magen til desember

Fikk ei jente oktober 18, så gikk altså gravid den sommeren det var superhetebølge :p Men null stress! Jeg kosa meg! Satt riktig nok litt inne med AC, men låg også og sola meg på stranda en del ;-) Mannen kjøpte sånn lazybag til meg, så låg på magen oppi den (med håndle så det ikke vart klamt). Det funka fett!

Vestlandsvinter her, så var mye kaldt og vått. Har supergod, tykk og varm vognpose fra reflex og snuppa var alltid god og varm når jeg tok henne opp. Ingen stress altså :)

Jeg personlig tenker at det er lettere med nyfødt på vinteren enn sommeren, for på sommeren blir de små ofte alt for varme, og de skal ikke utsettes for sol ol. Synest sommeren var verre enn vinteren :p Så kjør på med oktoberbaby etter min mening:D

Legger til at jeg ikke har noe erfaring med skolestart, men er lærer på fådelt skole og ser der at alder har veldig lite å bety. Det er utrolig individuelt og handler egentlig like mye om oppdragelse og oppfølging hjemme :wacky:

Hadde termin i oktober med første, han er født 23 september. Var varmt den sommeren, men permisjonstiden var problemfri tross vinter :)

Eldste er født i okt, og synes det var mye bedre enn hun i mars. Det var aldri noe som om klær, for han måtte jeg kle på. Og det sosiale skjedde jo innendørs. Var mye mer usikker på nr 2. Nok klær, blåser litt kaldt og sånne ting. Ble liksom sittende inne med hun mens de andre var ute f.eks.

Sommern som gravid ble det en del bading, og bare litt over halvveis så samarbeidet kroppen ganske bra. Andre trimester er jo kjent som det beste ;)

Jeg er født i september og har klart meg kjempebra på skolen, aldri hengt etter og har tatt høyere utdanning som voksen.
Mannen min er født i desember, han hang veldig etter på skolen og hadde problemer med lesing, skriving og matte. Han har dysleksi, så ikke sikkert det er pga. han er født i desember, men det hjalp ikke på å være minst i klassen i tillegg.

Pga. at han selv slet med å være født i desember nekter han å prøve på november/desember barn. Vi prøver på oktoberbarn nå, og hvis det ikke klaffer denne mnd blir prøvingen satt på vent i to måneder.

mannen her ønsket heller ikke desember barn, så ble ingen prøving her heller i de mnd :p meeeen, babyen kom i desember likevel! Så hvis det er viktig, så anbefales det en god margin ;) For meg spilte det ingen rolle :p

mannen her ønsket heller ikke desember barn, så ble ingen prøving her heller i de mnd :p meeeen, babyen kom i desember likevel! Så hvis det er viktig, så anbefales det en god margin ;) For meg spilte det ingen rolle :p
For meg spiller det heller ingen rolle. Jeg ønsker en nårsomhelst baby og ønsker å fortsette prøvingen hver mnd, men må selvfølgelig respektere når mannen sier nei:p Det er han som ikke ønsker barn i november eller desember. Hvis jeg skulle få termin i januar er muligheten der, men gikk 12 dager over med førstemann, så tenker sjansen er liten. Skulle det bli i desember gjør det ingenting for meg, syns det virker koselig med baby rundt juletider:shy:

For meg spiller det heller ingen rolle. Jeg ønsker en nårsomhelst baby og ønsker å fortsette prøvingen hver mnd, men må selvfølgelig respektere når mannen sier nei:p Det er han som ikke ønsker barn i november eller desember. Hvis jeg skulle få termin i januar er muligheten der, men gikk 12 dager over med førstemann, så tenker sjansen er liten. Skulle det bli i desember gjør det ingenting for meg, syns det virker koselig med baby rundt juletider:shy:

Høres ut som oss :) Her var det mannen som ville vente til vi kom over på nyåret :p vi fikk en tidlig førjulsgave og det var veldig koselig :)

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp