FØDSELSPERMISJON OG FORELDREPENGER: Hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!

Les alt du trenger å vite her
 
Takk for tipset Tamara! :-D
 
Denne kabalen lurer jeg fortsatt på hvordan vi skal løse :P Om alt går som det skal, blir det barnehage-oppstart i begynnelsen av august.
Tar vi 100% foreldrepenger slutter permisjonen i april.
Tar vi 80% slutter den i slutten av juni, tar vi også ferie etter det klarer vi oss til barnehagestart.
Men jeg vet ikke om 80% er nok jeg?..
 
Denne kabalen lurer jeg fortsatt på hvordan vi skal løse :p Om alt går som det skal, blir det barnehage-oppstart i begynnelsen av august.
Tar vi 100% foreldrepenger slutter permisjonen i april.
Tar vi 80% slutter den i slutten av juni, tar vi også ferie etter det klarer vi oss til barnehagestart.
Men jeg vet ikke om 80% er nok jeg?..
Husk på at om dere velger 80 så før begge 80% lønn. Vi fant ut at det gikk fint med 80% lønn på meg når vi skulle ha første. Men når min kjære skulle ha sine fire måneder sleit vi, han tjente det dobbelte av meg og tapet er ble veldig merkbart.
 
Husk på at om dere velger 80 så før begge 80% lønn. Vi fant ut at det gikk fint med 80% lønn på meg når vi skulle ha første. Men når min kjære skulle ha sine fire måneder sleit vi, han tjente det dobbelte av meg og tapet er ble veldig merkbart.

Samboeren min jobber offshore, så han får ta permisjon når han har "friuker".
 
Denne kabalen lurer jeg fortsatt på hvordan vi skal løse :P Om alt går som det skal, blir det barnehage-oppstart i begynnelsen av august.
Tar vi 100% foreldrepenger slutter permisjonen i april.
Tar vi 80% slutter den i slutten av juni, tar vi også ferie etter det klarer vi oss til barnehagestart.
Men jeg vet ikke om 80% er nok jeg?..


Jeg har lest litt om det, og de som kan de anbefaler 100% lønn. De anbefaler heller at du tar de de 10 ukene du "mister" ved å ikke ta 80% lønn, og heller spare opp penger å ta disse 10 ukene med ulønnet permisjon. Det taper man vist mindre på enn ved 80% lønn.
 
Takk for tipset! Flere studenter som vil opparbeide seg rettigheter til både foreldrestønad fra lånekassen og foreldrepenger fra nav? Er det noen som har gjort dette før og som har gode råd og tips? :)
 
Back
Topp