FØDE I VANN....

krølle..

Gift med forumet
føder man i vann(ordets betydning) eller bare bruke d som smertelindring før man må opp og få ut ungen... har lurt litt på å åssen d fungerer dersom man føder i vann...

hvor e jordmor liksom....?  får man ungen opptil brystet eller må man bare sprette opp av karet får så får klippet navlestrengen og få ut morkaken......?  sikkert litt rart spm....

noen som kan være til hjelp????

man får ikke føde i vann her i norge fikk jeg beskjed om.. dette pga at det er forsket for lite på dette enda.. men jordmor sa at om man virkelig vil føde i vann så kan jo ungen komme fortere enn beregnet[;)] så at det blir uuups.... vi rakk ikke opp i senga før ungen kom vi... de jukser det til litt for å si det sånn...

jordmor er i karet med deg, eller står rett utenfor.. er ikke helt sikker... men ang morkake osv, så vet jeg ikke....

Jeg lå i badekaret  (et helt vanlig, lite badekar) for å lindre smertene under første fødselen, men føler ikke det hadde noen effekt. Mulig det var fordi jeg hadde konstante rier uten pauser, så det ble utrolig slitsomt. Hadde en slags infeksj. i livmoren så var visst derfor fødselen startet..
Fikk mer effekt av å ta modningsakupunktur noen uker før fødselen og litt epidural under fødselen [8D]

ORIGINAL: DjevelensLilleEngel

Jeg lå i badekar i 2 timer av min fødsel, og jeg ville IKKE opp derfra!! Hehe
Noen syntes det bare er varmt og ubehagelig, mens andre syntes det er himmelsk, jeg var en av de siste!
Det var helt grusomt å komme opp fra badekaret, jeg begynte å skjelve, riste og fryse og hadde det mye vondere enn når jeg lå og spylte varmt vann på magen.
Neste gang skal jeg bite meg fast i badekaret og nekte og komme opp igjen.. Hehe [:D]

Hehe! Jeg også![:D]

høres så greit ut...menlitt greit å vite hvordan det gårfor seg....heheh...liker ha litt kontroll på ting iallefall....

Men når en føder i vann så ser en jo ikke like godt der ungen kommer ut  (så fremt ikke JM har på dykkermaske og snorkel[:D]), og under en del fødsler så revner en stygt, så fremt en ikke blir klippet. Hvordan skal en JM kunne vurdere dette når hun ikke har klar sikt?

Jeg hadde god effekt av badekar og vannstråle på korsryggen under riene.
Hatet når jeg mått opp av badekaret for å få drypp.[:'(]

ORIGINAL: dÅllface©

ORIGINAL: MammaOkt

Men når en føder i vann så ser en jo ikke like godt der ungen kommer ut  (så fremt ikke JM har på dykkermaske og snorkel[:D]), og under en del fødsler så revner en stygt, så fremt en ikke blir klippet. Hvordan skal en JM kunne vurdere dette når hun ikke har klar sikt?

Jeg hadde god effekt av badekar og vannstråle på korsryggen under riene.
Hatet når jeg mått opp av badekaret for å få drypp.[:'(]

Når man føder i vann er det mindre sjans for å revne...

Pga at vevet blir oppvarmet og sånn?
Jo det er sant det at oppvarmet vev er mer tøyelig - men jeg for min del lå i badekar m/olje i vannet i over 10 timer av fødselen min, og revnet innvendig og utvendig fordet om. Så det er bare positivt å ligge i badekar ei god stund, men hadde ikke turt å presset ut ungen under vann.

Begge jentene mine ble født i badekar på sykehuset i Stavanger[:)] Kunne aldri tenkt meg noe annet. Det fungerer helt som en vanlig fødsel, men er litt tyngre for jordmor fordi hun må henge over kanten av badekaret. Fikk jenten opp på brystet med det samme de kom ut, og lå der til de hadde fått ut morkaka. Så, når de tok babyen bort for å veie og måle og det, tappet de vannet og jeg fikk skylt av meg litt før jeg ble lagt i seng. Så sjekket de om jeg var revnet (hvis ikke de hadde gjort det tidligere, husker ikke helt jeg..)

Jeg brukte badekar, lystgass og musikk som smertelindring, hadde ikek behov for mer enn det. Jeg vil anbefale å føde i vann hvis man har anledning til det, og hvis man takler å ligge i vann, da, ikke alle som synes det er like behagelig[:)]

Send meg gjerne en pm hvis det er mer du lurer på[:)]

Back
Topp