Exu

Kny11

Blir kjent med forumet
Hei, Jeg trenger bare å få luftet en dramatisk opplevelse jeg gikk gjennom nylig.

Hadde et nokså smertefritt svangerskap, var kun litt trøtt og småkvalm i ny og ne. Hadde litt lett blødning et par dager tidlig i svangerskapet, men etter å ha lest litt forstod jeg at det var normalt så lenge blodet ikke var friskt eller hadde smerter.

Vi var 8+3 og alt var tilsynelatende fint. Vi tok oss en dusj den kvelden. Mens jeg stod der fikk jeg intense, skarpe smerter helt ut av det blå nederst i magen. Jeg vred meg i smerte men klarte med hjelp av samboer å komme meg til sengen. Jeg hadde smerter helt fra nedentil og opp til skulderen. Jeg ble bleik, svimmel og kvalm. Det var så intenst og vondt, det kan ikke beskrives. Sambo ringte legevakten og de ba oss komme med en gang.

De så kjapt at her var det noe galt og smertelindret meg før de sendte meg til akuttmottaket på sykehuset. Jeg hadde blodtrykksfall og ble lagt i sjokkleie. På akuttmottaket ble jeg undersøkt, og de kunne bekrefte at jeg var gravid, men fosteret hadde festet seg i den høyre egglederen min. I tillegg fant de store mengder blod i buken min, så jeg måtte inn til operasjon med en gang. Det hele var så intenst og kaotisk og jeg husker på et tidspunkt at det var over 8 helsepersonell inne på akuttmottaket som tok prøver, gav meg blod, væske, smertestillende, kateter, undersøkelser osv.

Operasjonen gikk bra, på sin merkelige måte. Den høyre egglederen hadde sprukket, så de måtte fjerne denne sammen med 1 liter blod som lå fritt i buken min. Jeg har aldri hatt så sterke smerter før, og det var en ekstremt skremmende opplevelse. Jeg ble liggende i 2 dager på sykehuset. Jeg led et stort blodtap og kommer nok til å merke det en stund, men det skal jeg klare. Men den vonde følelsen etter å ha mistet babyen min er vanskeligere å takle. Det var ikke sånn det skulle bli.

Vi har skjønt at man fortsatt har gode muligheter for å bli gravid, og vi kommer til å fortsette å prøve. Vi har blitt lovet god oppfølging i tilfelle det skjer igjen, så det er betryggende. Men den evige ventetiden framover blir tung! Hvor lang tid har det tatt før dere ble gravid etter en exu? Ventet dere lenge med å prøve på nytt? Hadde dere blødning fra underlivet etter exu?

Så trist at du måtte oppleve dette! Jeg har ikke opplevd sprukket eggleder pga EXU, men har hatt EXU. Jeg måtte på cellegift, og får ikke prøve før om 3 mnd.. Har sett flere inne på forumet som har blitt gravide etter EXU. Lykke til, håper spiren sitter raskt <3

Uff hvilke fryktelig opplevelse! Jeg har også vært "heldig" med min exu og fått cellegift. Det startet med at jeg begynte å blø etter positiv test men det var ikke like mye som ved vanlig mens. Blødningen kom og gikk men det var noe spotting hele veien. Hcg var lav men øket omtrentlig normalt den første uken etter ikm. Deretter gikk den litt opp og ned. Jeg hadde veldig lite smerter, bare i forbindelse med blødningen helt i starten. De kunne ikke lokalisere graviditeten på UL heller, men kunne konstatere at den ikke var i livmoren. Jeg går nå inn i hva som skulle ha vært uke 10, og har fortsatt en del hcg i kroppen litt over en uke etter sprøyten. Trenger ev. en dose til, det får jeg vite idag. Så jeg kan ikke rapportere om ny graviditet ennå, men håper at vi kan forsøke på nytt (ivf) i juni.

Masse god bedring til deg! Det er veldig tungt å stå i dette for oss, og med sprukken eggleder i tillegg så må det være skikkelig tøft for dere ❤️

Huff, høres ut som en real tålmodighetsprøve det dere går gjennom i tillegg til å faktisk må gjennomgå en exu :( håper dere får forsøke på nytt i juni ❤️

Vil bare si at jeg føler med deg! :Heartred
Gikk selv gjennom en exu i desember 2021, og kjenner til følelsen av sorg over det som ikke ble.

Ønsker deg masse lykke til! :Heartred

Back
Topp