Evig mistanke om Exu, hva kan man gjøre...?

Laufey

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julibarna 2019
Sensommerbarna 2019
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg har vært gravid 4 ganger etter at jeg fikk sønnen min. To ganger naturlig ( I know, wtf???), og to ganger etter innsett av egg (selv om den ene gangen kan ha vært naturlig, vi var ikke alt for forsiktige før innsett og datoene stemte ikke med innsett av egget). Alle gangene har det vært ganske likt forløp, med positive tester som stiger, men ikke når max, og stopper. Og blir der, leeenge. Og så går hCG saaaakte ned igjen. Den første gangen tok det rundt 7 uker før det begynte å gå ned (ingen vet helt, alt var bare rart og ingen datoer stemte med noe som helst), og jeg blødde i 9 uker etter den seansen der.

To ganger har jeg gått til privat gyn/IVF-klinikk for å få sjekket hva som egentlig skjer, men de klarer aldri å finne noe. De ser på blodprøvene og ser at det skal være noe der, men de finner det ikke. Det har blitt antatt at egget sitter i en eggleder hver gang, selv om de ikke kan se det. Men siden hCG synker av seg selv etterhvert, så sier 'alle' bare at kroppen ordner seg selv og det er ingenting å gjøre. Men det må jo være noe galt her, siden det skjer gang på gang?

Etter fødselen med sønnen min så satt det morkakerester igjen, som ikke ble oppdaget før en drøy uke etter fødsel (ingen hørte på meg når jeg sa det ble mer og mer vondt), og det endte med utskraping. Sist jeg snakket med IVF-gyn så mente det at det kaaaaanskje kunne ha skjedd noe da, og det gikk an å ta en hysteroskopi, men det var i grunn alt. Jeg har ringt alle private gyn og IVF-klinikker i byen (Trondheim) og spurt etter råd, om det var en ide å skylle egglederne for å se om noe satt fast, eller hva som burde gjøre. Og alle har sagt at det går ikke an å skylle eggledere, og det er ingenting å gjøre. Men er det virkelig ingenting å gjøre? Noen som har noen erfaringer med noe tilsvarende? Jeg mener jo å ha lest om mange som har fått skylt eggledere, og medicus har til og med film av det på hjemmesidene sine, men likevel mente de at det var ikke noe som gikk an å gjøre.

Tanker? Erfaringer? Noe som helst?

For en frustrerende situasjon! At dette har skjedd hele 4 ganger uten at noen klarer å komme til bunns i hva som går galt. Jeg har ingen erfaring eller kunnskap å bidra med, men sender deg masse sympati! Håper hysteroskopien kan gi noen svar og at du slipper å gå gjennom det samme igjen

Riksen skyller eggledere. Men fy og fader, det var vondt. For det var så tett at de ikke fikk igjennom noe. Før de ga seg etter halvannen time.
Det var ikke godt.

For en frustrerende situasjon! At dette har skjedd hele 4 ganger uten at noen klarer å komme til bunns i hva som går galt. Jeg har ingen erfaring eller kunnskap å bidra med, men sender deg masse sympati! Håper hysteroskopien kan gi noen svar og at du slipper å gå gjennom det samme igjen
Det mest frustrerende er vel at ingen har gjort noe særlig for å finne ut hva som skjer, jeg må krangle meg til å i det hele tatt få snakket med noe om det. Og nå har jeg brukt dagen så langt på telefon for å prøve å få til hysteroskopi i det hele tatt. Veldig slitsomt!

Riksen skyller eggledere. Men fy og fader, det var vondt. For det var så tett at de ikke fikk igjennom noe. Før de ga seg etter halvannen time.
Det var ikke godt.
Huff, tviler ikke! Jeg aner ikke om mine er tette eller ikke, da vi hadde mannlig faktor var det ingen som gadd å sjekke noe mer på noen av oss..

Huff, tviler ikke! Jeg aner ikke om mine er tette eller ikke, da vi hadde mannlig faktor var det ingen som gadd å sjekke noe mer på noen av oss..
Jeg vil bare informere om at ikke alle opplever skylling av eggledere som vondt. Jeg har gjort det to ganger, og omtrent ikke merket noe i det hele tatt. Tror dette er svært individuelt

Jeg vil bare informere om at ikke alle opplever skylling av eggledere som vondt. Jeg har gjort det to ganger, og omtrent ikke merket noe i det hele tatt. Tror dette er svært individuelt
Min skylling gjorde heller ikke vondt :)

Vil også si at den ene gangen fikk jeg det gjort hos privat gynekolog i Oslo. Så dersom du tenker at du ønsker det i forkant av et innsett (men at klinikken/sykehuset ikke kan utføre det innen den tid), ville jeg ringt en privat gynekolog for konsultasjon

Vil også si at den ene gangen fikk jeg det gjort hos privat gynekolog i Oslo. Så dersom du tenker at du ønsker det i forkant av et innsett (men at klinikken/sykehuset ikke kan utføre det innen den tid), ville jeg ringt en privat gynekolog for konsultasjon
Såvidt jeg har skjønt kan det være ganske vondt hvis det er helt tett. Og den ser jeg jo :)
Men vi har kontaktet flere gynekologer her i byen, og blir møtt med det samme: Dette er ikke noe man gjør!
Jeg skjønner det ikke.

Men nå er behandlingsforsikringen på gli, så kanskje de kunne hjelpe. Men måtte til Oslo, Trondheim hadde visst ingen avtaler. Så vi får se :)

Her skulle jeg i utgangspunktet skylle eggledere når de først skulle inn og fjerne en cyste, forutsatt at inngrepet ble gjort mellom mens og eggløsning. Nå ble ikke inngrepet gjort likevel pga Coronarestriksjoner, men det viser jo at de gjør inngrepet. Var på Sykehuset Østfold, Kalnes.

Her skulle jeg i utgangspunktet skylle eggledere når de først skulle inn og fjerne en cyste, forutsatt at inngrepet ble gjort mellom mens og eggløsning. Nå ble ikke inngrepet gjort likevel pga Coronarestriksjoner, men det viser jo at de gjør inngrepet. Var på Sykehuset Østfold, Kalnes.
Virker jo som om dette er noe folk gjør, det har bare aldri blitt gjort på meg. Og i Trondheim sliter de tydeligvis med hele konseptet..

Det ser ut til at sykehuset hadde sendt epikrise hvor de skreiv at jeg skulle få en hysteroskopi, men de hadde ikke sendt en faktisk henvisning. Så da hjelper det ikke hvor mye jeg enn prøver å få tak i henvisningen. Men, jeg får en hastetime hos fastlegen (eller fastlegens ferievikar), så får jeg ny henvisning som jeg kan sende til forsikringsselskapet. Og hastetimen får jeg på... tirsdag neste uke....
Spent på om dette går i land i det hele tatt. Hvis forsikringens lovnad om max 10 dager stemmer, så kan jeg får hysteroskopi rett før mensen. Og syklusen etter skal jo egget inn, dersom alt er i orden. Så vi får se, kanskje det lar seg gjøre :)

Det ser ut til at sykehuset hadde sendt epikrise hvor de skreiv at jeg skulle få en hysteroskopi, men de hadde ikke sendt en faktisk henvisning. Så da hjelper det ikke hvor mye jeg enn prøver å få tak i henvisningen. Men, jeg får en hastetime hos fastlegen (eller fastlegens ferievikar), så får jeg ny henvisning som jeg kan sende til forsikringsselskapet. Og hastetimen får jeg på... tirsdag neste uke....
Spent på om dette går i land i det hele tatt. Hvis forsikringens lovnad om max 10 dager stemmer, så kan jeg får hysteroskopi rett før mensen. Og syklusen etter skal jo egget inn, dersom alt er i orden. Så vi får se, kanskje det lar seg gjøre :)
Jeg vet ikke hvordan det er med de legene på den digitale tjenesten Eyr, kanskje de også kan gi henvisning? Kanskje du til og med har gratis legehjelp der gjennom forsikringa?

Virker jo som om dette er noe folk gjør, det har bare aldri blitt gjort på meg. Og i Trondheim sliter de tydeligvis med hele konseptet..

De tok vannscanning på meg på spiren, under utredning? Det er jo i Trondheim..

Jeg vet ikke hvordan det er med de legene på den digitale tjenesten Eyr, kanskje de også kan gi henvisning? Kanskje du til og med har gratis legehjelp der gjennom forsikringa?
Var så travelt i går at jeg rakk aldri tenke mer på det. Får bare se det an og se om det går :) Men kan godt hende den forsikringen har Eyr ja.. Kjempelurt å betale masse for en forsikring man aldri bruker og ikke engang vet hva dekker :rolleyes:

De tok vannscanning på meg på spiren, under utredning? Det er jo i Trondheim..
Jah.. Det er i grunn det jeg og tror. Jeg har hatt forsøk og innsett der, men det ble ikke noe. Eneste forsøket hvor jeg ikke har fått brukbare egg ut og, merkelig. Jeg har snakket med Spiren, men det var ikke noe de gjorde fikk jeg beskjed om. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre da..

Jah.. Det er i grunn det jeg og tror. Jeg har hatt forsøk og innsett der, men det ble ikke noe. Eneste forsøket hvor jeg ikke har fått brukbare egg ut og, merkelig. Jeg har snakket med Spiren, men det var ikke noe de gjorde fikk jeg beskjed om. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre da..

Vet ikke, jeg ser jo at medicus også skriver at "vannscanning gjøres som standard ved utredning", så rart du ikke kan få gjort bare det.

Vet ikke, jeg ser jo at medicus også skriver at "vannscanning gjøres som standard ved utredning", så rart du ikke kan få gjort bare det.
Ja jeg skjønte ikke greia.. Men jeg snakka med dem, og det var ikke mulig.. Kanskje må ringe dem igjen..

Forsikringen vil ikke dekke fordi St Olavs har skrevet en ubrukelig epikrise/henvisning. De har ikke skrevet noe om det faktiske problemet, men klart å få med flere setninger om at jeg er overvektig. Trivelig gjeng det der.

Så da får jeg vel prøve å ringe rundt igjen, se om noen vil ta en titt oppi der nå eller om det fremdeles ikke går..

Back
Topp