Etternavnet?

Mannens etternavn. Vi har begge -sen navn og da blir det litt mye å bruke begges synes jeg :)

Gifter oss mai 14, men tenkte begge etternavnet, mitt som mellom og hans som etternavn.
Ettersom jeg har sjeldent etternavn og han har et meget vanlig etternavn blir det slik. Hadde han hatt et sjeldnere etternavn hadde jeg nok velge annerledes... Men jeg føler det er bedre å være one of a kind enn one of many ... :p

Sent from my iPad using BV Forum

Vi er allerede gift, men jeg har ikke byttet navn enda. Jenta vår har farens etternavn og det kommer nestemann å få også. Så kanskje jeg skifter navn etterhvert jeg også:P

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Vi er gift og jeg har tatt mannen sitt etternavn i tillegg til mine to, men barna slipper å ha tre etternavn så de har bare mannen sitt/vårt. :-)

Vi er forlovet, men skal beholde begge etternavn med bindestrek mellom slik at begge blir brukt, både til oss selv om babyen. Vi har begge relativt uvanlige etternavn vi er knyttet til, så da blir det slik :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Mannen og jeg er ikke gift. Men barna har fått hans navn. Hans etternavn er langt mer sjeldent enn mitt. Men har ikke jeg hatt brødre/andre slektninger som førte vårt navn videre så hadde jeg krevd å at barna skulle hatt det.

Etter at barn nummer to kom og jeg skulle bestille nytt dørskilt så ble jeg sittende å se på det.

(fiktive navn)

Her bor
Ola Helmersen
Mona Jacobsen

Sindre Helmersen og Stine Helmersen

Jeg følte meg rett og slett som en leieboer eller noe :P Så jeg endret etternavn til det samme som resten av familien.
(og siden under 200 heter det så måtte jeg egentlig sende ut et brev til alle sammen å spørre om lov til å ta navnet, men slapp det heldigvis da det er flere familier som heter det, og ikke bare en stor :P )

Også tenkte jeg at hvis barna får begges etternavn, og de ønsker å gifte seg og ha et felles familieetternavn, så er sjansene store for at de velger bort det ene de fikk fra barndommen av. Og litt kjedelig det da. "Eh, du mamma/pappa. Jeg vil ikke ha tre etternavn jeg, så jeg valgte bort ditt... :P "

Mannen og jeg er ikke gift. Men barna har fått hans navn. Hans etternavn er langt mer sjeldent enn mitt. Men har ikke jeg hatt brødre/andre slektninger som førte vårt navn videre så hadde jeg krevd å at barna skulle hatt det.

Etter at barn nummer to kom og jeg skulle bestille nytt dørskilt så ble jeg sittende å se på det.

(fiktive navn)

Her bor
Ola Helmersen
Mona Jacobsen

Sindre Helmersen og Stine Helmersen

Jeg følte meg rett og slett som en leieboer eller noe :P Så jeg endret etternavn til det samme som resten av familien.
(og siden under 200 heter det så måtte jeg egentlig sende ut et brev til alle sammen å spørre om lov til å ta navnet, men slapp det heldigvis da det er flere familier som heter det, og ikke bare en stor :P )
Min manns etternavn er sjeldent, 25 stk i Norge. Han vil jeg skal ta hans navn før bryllupet (sammen med lillegutt). Må jeg da sende brev til alle med etternavnet? Skal i begravelse til uken og der er vel nesten alle :p

Min manns etternavn er sjeldent, 25 stk i Norge. Han vil jeg skal ta hans navn før bryllupet (sammen med lillegutt). Må jeg da sende brev til alle med etternavnet? Skal i begravelse til uken og der er vel nesten alle :p

Det står så på folkeregisteret sin side (eller hvem det nå enn var som tok i mot søknaden). Men jeg bare sendte inn søknaden og fikk det godkjent uten noe om og men. Regner med du får beskjed hvis du må kontakte alle.

hahaha! Ja, ta med brevene i begravelsen du. hahaha :D

Det står så på folkeregisteret sin side (eller hvem det nå enn var som tok i mot søknaden). Men jeg bare sendte inn søknaden og fikk det godkjent uten noe om og men. Regner med du får beskjed hvis du må kontakte alle.

hahaha! Ja, ta med brevene i begravelsen du. hahaha :D
Trodde i så fall det ble gjort av folkeregisteret. Ellers må man da få alles adresser?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Trodde i så fall det ble gjort av folkeregisteret. Ellers må man da få alles adresser?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Aner ikke. Det stod at hvis folkeregisteret mente det var behov å innhente samtykke fra alle med det beskyttede etternavnet så skulle de ta kontakt med søkeren. Men siden jeg slapp så vet jeg ikke helt hvordan det gjøres i praksis. :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Her blir det mannens etternavn. Håper på å ta det navnet en vakker dag jeg også ;p Dattera mi har mitt og faren sin sitt da med bindestrek mellom :)

Med Islandsk samboer blir etternavnet Danielsson, og vår datter heter Danielsdóttir:)

Barnet får begges. Samboerens til slutt.
Både jeg og samboer har 2 etternavn hver. Ett vanlig, og ett sjeldnere. Mitt relativt sjeldne etternavn vil jeg ha med videre når vi gifter oss, sammen med hans vanlige etternavn på enden. Hans mellomnavn er uhyre sjeldent (kun 9 stk), men han bruker det ikke ofte selv, så barnet får det samme som jeg kommer til å ta :)

Mitt navn er så skjeldent, ca 20 i Norge og jeg la bare med underskrift fra min pappa om at jeg ønsket dette navne når jeg tok det som 18 åring. Han er min stefar.
Så lenge han godkjente det fikk jeg det og min mann fikk det uproblematisk når vi giftet oss. Han er like skjeldent så derfor tok vi hans som mellomnamn.

Sent from my iPad using BV Forum

Her heter jeg og samboer fornavn navn med samme forbokstav og samme bokstav i hans etternavn. Så for at vi ikke skal bli familien Hitler (alle starter på S) så har jeg valgt å beholde mitt etternavn på barna i tillegg til hans :)

Back
Topp