Etternavn

Polying

Forumet er livet
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Dere som ikke har samme etternavn som partneren deres: Hvilke(t) etternavn har dere gitt barna? Og hvordan kom dere frem til akkurat det?
 
Hans som mellomnavn,mitt som etternavn på barn. Vi begge ville ha vårt eget navn sist,og da trakk vi lodd. :) Han har et vanlig etternavn i sitt hjemland,men altså et utenlandsk navn. Mitt navn er sjelden i Norge. Jeg ville ha mitt navn sist pga ikke ungen skal bli stemplet som utlending, og fordi mitt navn er sjelden og pga følelsesmessige grunner. Han ville ha sitt navn sist av følelsesmessige grunner. Da kan man liksom ikke bli helt enige,så vi trakk lodd fordi det var mest rettferdig.
 
Dere som ikke har samme etternavn som partneren deres: Hvilke(t) etternavn har dere gitt barna? Og hvordan kom dere frem til akkurat det?

Vi har gitt etternavnet til faren og ikke mitt.
Det er flere grunner:
1. Jeg ønsker å ta dette etternavnet når vi gifter oss
2. Jeg fikk selv 2 etternavn av foreldrene mine og synes dette var så kronglete at jeg fjernet det ene i voksen alder. Derav ønsker jeg at barnet mitt klarer seg med ett etternavn og kan heller ta mitt om han vil som voksen.
3. Det kunne ha vært både mitt og mannens navn som ble barnets etternavn, men mannens er det under 15 som heter og det er iferd med å forsvinne, så derfor vil vi bruke det.
 
Vi er gift, men har ulike etternavn. Datteren vår har mitt etternavn som mellomnavn og mannens etternavn som etternavn. Den eneste grunnen er at det klinger best.
 
Jenta vår har mitt etternavn som mellomnavn og farens som etternavn.
Jeg ville gjerne hatt det motsatt da jeg har et navn som ikke er så vanlig og mannen sitt er et typisk Jensen/Olsen- lignende navn.
Men det klinger best med mannens til slutt, så da ble det sånn
 
Min eldste har farens som mellomnavn, og mitt etternavn. Vi var ung, ikke seriøse og hun skulle bo med meg. Derfor.

Yngste har det samme. (Annen far) Farens navn er utenlandsk, så det var han som ville at det skulle være mitt etternavn. Mest mtp jobbsøking og slikt i fremtiden. Jeg syns dog det er fint at begge barna har samme etternavn, så hadde nok ønsket mitt navn uansett.
 
Ungene har både mitt og farens etternavn. Vi begge er sterkt knyttet til våre etternavn, så da fikk ungene begge.
 
Mitt mellomnavn og farens etternavn. Høres best ut og naturlig rekkefølge for oss:)
 
Eg er gift med far, men har beholdt etternamnet mitt. For det er jo så tungvibdt å bytte i alle instanser; pass, bankkort, legitimasjon, medlemskap osv. Ungen har kun fars etternamn. Syns det er greitt. Det er det eg er vant med er vanleg. Vi har ganske like etternamn, men hans er meir stadsbunden enn mitt, så det gir ein eigen identitet og tilknytting.
 
Eldste har mitt etternavn da det ble slutt med barnefaren, han bor utenlands og vi ikke har kontakt i dag.

Yngste får mannen sitt etternavn som hovedetternavn, og mitt som mellomnavn.
 
Her får de farens etternavn da jeg ikke ønsker at de skal ha to etternavn (som blir til mellom og etternavn) og vi tenker at jeg tar navnet til far når vi gifter oss. :)
 
Her blir det litt og farens.. jeg har et etternavn som kun 8 har (alle i slekta mi) så beholder det før det dør ut , mannens er mer vanlig. Jeg har også to barn fra før med en annen far som har samme kombinasjon , så da føler jeg det blir mer en rød tråd ;) typ
Mitt : gleng
Forrige far: Hansen
Barna felles : gleng Hansen

Ny far: halvorsen
Nytt barn :gleng halvorsen

(Dette er ikke noen av navnene våre :p )
 
Samboeren sitt etternavn fordi vi ikke ønsket at hun skulle ha flere navn enn et, jeg kommer til å ta hans navn når vi en gang gifter oss, og ville ikke hun skulle ha æ, ø eller å i navnet sitt.
 
Ikke gravid enda, men vi har bestemt oss for at ungen får hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Grunnen er både at det klinger bedre, men også at jeg uttrykte et ønske om at det ble slik. Mannen min hadde ingenting i mot det, så da ble det slik. Vi er gift, men har ulike etternavn og jeg vil helst holde det slik, tror jeg.
 
På vesla blir det mitt etternavn og så mannens, men med bindestrek slik at begge navnene må bli brukt. Derfor har vi også valgt å kun ha enkelt navn på hun. Typ eks Kari Hansen-Jensen.
Grunnen til at vi velger det slik er rett og slett at ingen av oss vil "gi" fra oss etternavnet. Jeg har et vanlig etternavn , men ikke Hansen-vanlig, og har en søster. Så for at "vårt" etternavn ikke skulle bli borte har vi valgt å gjlre det slik. Og vil at etternavnet mitt skal brukes, og ikke kun på offentlige papirer, så da blir det bindestrek.
 
Hun har kun farens etternavn. Vi valgte det fordi det kun er hans familie som heter det. Mitt er veldig vanlig. Jeg har ikke noen planer om å ta hans navn om vi skulle giftet oss... Men det gjør meg ingenting å ha et annet etternavn enn barna. OM jeg skulle tatt hans navn, ville jeg likevel beholdt mitt, og det blir fryktelig langt.
 
Alle 3 har mitt pikenavn som mellomnavn og fedrene sine etternavn som etternavn.

Nå er jeg gift med far til de to minste, så jeg heter det samme som de:)

Eldste hadde egentlig kun faren sitt, fordi hun har både fornavn og mellomnavn, men da jeg fikk de to minste så ønsket jeg og hun at hun også skulle ha mitt mellomnavn. (Da var det mitt etternavn)
 
Vi kommer nok til å gi mannens etternavn til barnet vårt (termin desember 19). Hans etternavn er fra stedet han er oppvokst, hvor deler av familien hans bor enda. Mitt er ganske sjeldent det også, men har ikke like stor tilknytning til det.
Den dag vi gifter oss kommer jeg til å ta hans etternavn i tillegg til mitt, hvor mitt da vil inngå som mellomnavn.
 
Back
Topp