Etternavn

Tråen

Andre møte med forumet
Jeg og barnefar er ikke helt enige om etternavn, jeg har hørt og synes det er finest når et EN sluttene navn er til slutt. I vårt tilfelle er det et med i til slutt og et med EN. Det som slutter med i er samme navn som gården vi skal bo. EN navnet er også et familiested! Han vil ikke bytte navn om han skulle gifte seg og heter ikke i navnet til slutt har det kun som mellomnavn.
Så lyst å høre synspunkter angående og kanskje et argument som jeg ikke har kommet på selv legger ved eksempel på i og en navn la oss si det er greni Hansen og Hansen greni
 
  • Liker
Reactions: Vgm
Er det en mulighet for å kalle ungen noe annet enn det noen av dere heter som etternavn? Det virker tungvint, med mindre dere alle tar samme navn.

En/i endelser er ikke noe jeg tenker på som viktig i det hele tatt.
 
Synes selv dobbelt-etternavn er upraktisk. Med mindre det er bindestrek mellom er det kun det siste som virkelig er et etternavn, det andre er offisielt et mellomnavn. Så dere diskuterer ikke bare rekkefølge, dere diskuterer hva som skal være etternavn og hva som skal være mellomnavn. Når det er sagt er jo ikke rekkefølgen skrevet i stein. Jeg kjenner flere som har fått et annet etternavn som mellomnavn og en-navnet til slutt og som kvittet seg med en-navnet ved første mulighet ;)

Hadde selv foreldre med ulike etternavn og synes det var et pes fra en ende til en annen. Eneste betingelsen min ved ekteskapet var at vi alle skulle ha samme etternavn. Endte med mitt :joyful:

Synes selv det hadde vært stas å ha samme etternavn som gården jeg var vokst opp. Dere har ikke vurdert å bare beholde det navnet?
 
Har etternavn som sluttet på i.. men tror ikke det var det som gjorde at mannen tok mitt. (Husker han en gang sa han syntes det var enklere å uttale enn det han hadde når han skulle svare på telefon ;) heh)
 
Hadde brukt stedsnavnet som etternavn og det andre som mellomnavn.
 
Er det noen som har brukt forskjellig etternavn på hver av barna? Så den ene ungen får hans og andre mitt! Ser ikke helt det negative med det jeg men.. og hvorfor har alle fars etternavn til slutt, synes det er litt gammeldags og synes at navnet bør kle hverandre hvordan det klinger når man sier det mer enn at det er far sitt navn til slutt.
 
Tenker det viktigste her er at dere ti blir enige[emoji4]
 
Hvis et av etternavnene var mer vanlig, ville jeg gått for det etternavnet som var mest sjeldent.
 
Tenker at man bør ta den kombinasjonen som klinger best, eventuelt det navnet som er mest sjeldent til etternavn. [emoji4]
 
Akkurat endingene er ikke så «farlig» for min del. Men om det er ulikt antall stavelser i navnene, synes jeg ofte det er fint med det med ferrest til slutt. Slik ble det med oss i alle fall. Vi tok det som hørtes best ut til datteren vår. Jeg har både mellomnavn og etternavn, mens samboeren har bare etternavn. Datteren vår har mitt mellomnavn til mellomnavn og hans etternavn til slutt. Vi valgte også bort mitt etternavn fordi det er det de fleste nevøene og fetterne våre heter. (Litt sånn før-slektsnavnene-videre-jevnt-fordelt tankegang)
 
Back
Topp