Etternavn

Sniker fra juli. Her blir det 2 etternavn mitt først og hans til slutt :) Er ikke gift men vil at barnet skal han mitt etternavn også. Har ikke bestemt navn men blir vel kanskje litt mye med 2 fornavn og 2 etternavn? Har selv et fornavn og 2 etternavn.
Jeg ser for meg 1fornavn og 1 etternavn :p

Er ikke gift så synst det er dumt at babyen bare har samboerens etternavn. Er jo ikke sikkert vi blir gift heller i framtiden. Blir nok bare et fornavn :)
Er heller ikke gift, men vurderer å ta samboers etternavn til mitt eget. :p

Her blir det 2fornavn og mest sansyling 2etternavn. Vurderer å sette etternavna sammen da begge har veldig lyst å ta det med videre som etternavn. :) er så vandt med 4navn i familien at syntes det er passe. :)

Sniker fra prøvebobla:) Stesønnen min har to fornavn, barnemors siste etternavn og forloveden min sitt etternavn (-sen navn). Jeg er veldig knyttet til mitt navn, og ønsker å beholde det i tillegg til mine egne navn dersom vi gifter oss. Da ender jeg opp med fire navn.. Vårt fremtidige barn får mest samnsynlig to fornavn da både guttungen, mannen og meg har det.. Så blir det både mitt etternavn og mannen sitt.. Ønsker helst å videreføre mitt etternavn da det er veldig uvanlig.. Men vil ikke "frata" sambo gleden ved å videreføre sitt etternavn:)

Litt dumt egentlig at det føles som det ligger I kortene at det skal være mannens etternavn,men vi har da hans etternavn på barna og mitt er blitt som et mellommann. Regner med nr 3 også får hans, selv om mitt er mye mer unikt.

Liker ikke navnet til barnefar og har sagt til han at babyen får mitt navn for jeg vil ikke assosieres med den himla rare familien hannes. Det blir kun mitt navn. :)

Har ikke mannen rett til å ha sitt etternavn på barnet sitt?? Vet ikke noe om dette men mor kan vell ikke bare ta vekk far sitt navn? ?

Da vi giftet oss beholdt jeg det ene etternavnet mitt, og tok også hans etternavn. Han het allerede to etternavn, og byttet ikke til mitt. Barnet vårt skal hete det jeg heter, så kan det heller være han som skiller seg ut, og forhåpentligvis tar et valgt om hete det samme som oss etterhvert :)

Babyen får mitt etternavn til mellomnavn og samboeren sitt til etternavn :)

Har ikke mannen rett til å ha sitt etternavn på barnet sitt?? Vet ikke noe om dette men mor kan vell ikke bare ta vekk far sitt navn? ?
Mor og far har vel lik rett sånn lovlig. At det dessverre oftere er kvinnen som gir opp sitt enn mannen har nok med gamle tradisjoner å gjøre, at kvinnen og barna "tilhørte" mannen og dermed måtte ha hans navn.

Mor og far har vel lik rett sånn lovlig. At det dessverre oftere er kvinnen som gir opp sitt enn mannen har nok med gamle tradisjoner å gjøre, at kvinnen og barna "tilhørte" mannen og dermed måtte ha hans navn.

Hmm jeg hadde ikke gitt opp mitt

Fra snl.no:
Den eller de som har foreldreansvaret, må sende melding til folkeregisteret om hvilket navn barnet skal ha innen det fyller seks måneder, hvis ikke får barnet morens etternavn. De kan VELGE mellom morens og farens etternavn, eller gi det både morens og farens etternavn som dobbelt etternavn med bindestrek. Barnet kan i stedet få et hvilket som helst etternavn hvis dette ikke er blant de beskyttede navn, se nedenfor.

Vi VELGER mitt navn. Ferdig med den saken. Det er absolutt ingenting å diskutere engang, han er enig med meg uansett.

Da vi fikk nr 1, tok jeg samboer sitt etternavn og det samme fikk datteren vår. Vi er ikke gift, men det føltes rett at vi het det samme :) Jeg har beholdt pikenavnet også, mens datteren vår har kun ett etternavn :) Nr 2 får da også (selvsagt) samme etternavn som oss andre her :)
Man må gjøre det som føles riktig for seg <3

Da vi fikk nr 1, tok jeg samboer sitt etternavn og det samme fikk datteren vår. Vi er ikke gift, men det føltes rett at vi het det samme :) Jeg har beholdt pikenavnet også, mens datteren vår har kun ett etternavn :) Nr 2 får da også (selvsagt) samme etternavn som oss andre her :)
Man må gjøre det som føles riktig for seg <3

Jeg vet men synes det er så vanskelig å bestemme seg :s men jeg likte løsningen deres :D

Da vi giftet oss kvittet jeg meg med ett av mine etternavn, og la til mannens. Han la til mitt mellomnavn, så vi heter akkurat det samme. Babyen ville fått denne navnet uansett, ett fra hver side. Liker veldig godt at vi alle skal hete det samme, selv om det er to lange navn. Prøver å finne et fint kort fornavn. Noen forslag til gutt?

Back
Topp