Etternavn

Eliz92

Forumet er livet
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Januar 2017
Februarhjertene2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Skal den lille ha 1 etternavn eller 2. ? Hvorfor? Har skikkelig problemer med å bestemme meg. Har liksom ikke likt etternavnet mitt så godt, men er en del av meg, men det blir langt med 2 etternavn. Det føles litt rart å kun gi et når vi ikke er gift.

Det er bare lov å ha et etternavn i Norge ;)

Skal den lille ha 1 etternavn eller 2. ? Hvorfor? Har skikkelig problemer med å bestemme meg. Har liksom ikke likt etternavnet mitt så godt, men er en del av meg, men det blir langt med 2 etternavn. Det føles litt rart å kun gi et når vi ikke er gift.
Her har vi valgt å ha et felles etternavn, og ingen mellomnavn.
Skrev opp fornavnet på alle sammen med de forskjellige alternativene vi kunne velge som etternavn, da var våre mødres "pikenavn" inkludert selv om vi ikke har brukt disse navnene selv. Så valgte vi det etternavnet som hørtes mest riktig ut, og mest oss :)
Nå skal det nevnes at vi også hadde gifteplaner når vi diskuterte navnene, sånn at vi alle heter det samme nå.

Her har vi valgt å ha et felles etternavn, og ingen mellomnavn.
Skrev opp fornavnet på alle sammen med de forskjellige alternativene vi kunne velge som etternavn, da var våre mødres "pikenavn" inkludert selv om vi ikke har brukt disse navnene selv. Så valgte vi det etternavnet som hørtes mest riktig ut, og mest oss :)
Nå skal det nevnes at vi også hadde gifteplaner når vi diskuterte navnene, sånn at vi alle heter det samme nå.
Høres jo lurt ut :) vurderer liksom å gi han samboers etternavn. Lettere med et enn 2. Vet ikke om noen ville reagert på det. Vi har ingen gifte planer.

Høres jo lurt ut :) vurderer liksom å gi han samboers etternavn. Lettere med et enn 2. Vet ikke om noen ville reagert på det. Vi har ingen gifte planer.
Men dere kan jo ha felles navn alle tre selv om dere ikke gifter dere, et familienavn :)
Skjønner at det er vanskelig altså! Du kan jo også sjekke hvilket av etternavnene som er minst vanlig, evt om det er mange som heter navnekombinasjonen dere lurer på på ssb.no. Ja, jeg er nok litt navnenerd :P

Vi har mitt pikenavn som mellomnavn og mannen sitt etternavn :-). Alle i vår familie har 2 fornavn, 1 mellomnavn og etternavn :-P

Ikke? Føler så mange har det no. Da er vell det ene etternavnet mellomnavn..
Ja tror noen løser det slik at en har et mellomnavn. Men da blir jo det nettopp et mellomnavn og ikke etternavn... Hmmm

Her har begge fått mannen sitt etternavn, og det kommer lille til å få og.

Min lille kommer kun til å ha samboerens etternavn. Er ikke begeistret for mine egene, å hvis vi skal gifte oss en dag kommer jeg til å ta samboerens navn uansett

Vi er faktisk midt inni en prosess med å lage vårt eget unike etternavn.
Jeg hadde akkurat samme problemstilling som deg. Både jeg og gubben har lange etternavn.

Jeg var sånn at jeg ønsket kun 3 navn totalt til barna våre, da jeg syns det er finest. Har selv vokst opp med 4 navn totalt. Da blir det så mange at man automatisk kutter ned lell.
I tillegg ville jeg gjerne ha et ekstra "fornavn" til barna mine, da jeg selv har det. Det er mest til pynt, men føler sterk tilhørighet til det lell. Er en del av identiteten min.

Så da var det 1 etternavn som myte ofres, men det ble og feil - så vi har rett og slett slått sammen våre etternavn. Vi har tatt første del av hans navn og siste del av mitt (typ Persson og Dalbekk = Persbekk (eller hva med Persdal?)

Vi må bare få godkjenningen på plass fra Skatteetaten, så har familien et nytt personlig etternavn som bare bi har. Frisk start. :)

(Og endelig får JEG kun 3 navn totalt dom jeg har ønsket meg då lenge :) :) )

Her blir mitt etternavn som mellomnavn... :) også sambo sitt blir hoved etternavn ;)

Her har de mitt mellomnavn og sambo sitt etternavn. Jeg har byttet til sambo sitt etternavn. Vi skal jo gifte oss en dag uansett og jeg ville hete det samme som barna mine =)

Her byttet mannen til mitt etternavn når vi giftet oss ifjor, og vi tok begge hans etternavn som mellomnavn! Så nå har alle tre (snart fire) hans som mellomnavn og mitt som etternavn:)

Her ble det til at vi satte mitt som mellom navn og samboer som etternavn. Vi ville ha med begge siden vi begge har etternavn som er fredet :) men samtidig ville vi ikke ha bindestrek i mellom di :)

Mine har begge etternavnene (mitt som mellomnavn). Vi var ikke gift da vi fikk de to eldste, men vi er gift nå. Jenta mi har totalt 4 navn og det er litt langt, men for oss ble det riktig å gjøre det sånn.

Vi har alle sammen mannen sitt etternavn. Jeg tok hans når vi giftet oss. Orket ikke å beholde mitt eget siden mitt og mannen sitt var veldig likt.

Back
Topp