Etternavn

meg&lille

Elsker forumet
Septembermødre <3
Dere som ikke er gift, eventuelt ikke har samme etternavn, hvilket etternavn får barnet deres? Ditt, mannens eller begge? Og hvilken rekkefølge?:)
Jeg har lyst at alle skal ha samboers etternavn når vi gifter oss, men nå, ønsker jeg at lille jenta skal ha mitt navn som "hoved-etternavn".

Jeg klarer ikke bestemme meg for hva som er best. Vi har begge ganske tunge, lange, etternavn. Synes det blir veldig mye med begge. Men samboer vil mest sannsynlig ikke gifte seg, så vi vil jo ikke få samme etternavn hele familien. Det synes jeg er dumt. Heller mot at gutten vår skal ha kun samboers etternavn. Men er veldig usikker! Det er kun min familie som har etternavnet vårt, men samboers navn er også ganske uvanlig.

Nei det er vanskelig! :p

Jeg klarer ikke bestemme meg for hva som er best. Vi har begge ganske tunge, lange, etternavn. Synes det blir veldig mye med begge. Men samboer vil mest sannsynlig ikke gifte seg, så vi vil jo ikke få samme etternavn hele familien. Det synes jeg er dumt. Heller mot at gutten vår skal ha kun samboers etternavn. Men er veldig usikker! Det er kun min familie som har etternavnet vårt, men samboers navn er også ganske uvanlig.

Nei det er vanskelig! :p
Jeg og synes det er litt vanskelig! Vil helst ha et etternavn på jenta jeg og. Synes det er så tungvint med mange navn. Men jeg føler liksom hun må hete det samme som meg. Pluss jeg vet samboer vil at hun skal hete hans etternavn. Så det blir vell begge foreløpig:p

Her ble det samboers etternavn bare, har selv to navn men bruker bare et av de :)
Planen er jo å bli gift en gang å da får vi alle samme navn til slutt :)

Her blir det bare farens... er bare 10 stk som har det etternavnet (inkludert lille), så aldri vært diskusjonstema i grunn.... Jeg kunne vel tenkt meg at mitt navn ble med også, men vil ikke bli brukt uansett, så da får det bare være...

Vi bestemte oss for begges, med bindestrek. Har diskutert en del frem og tilbake. Ser for oss at alle tar begge navnene hvis (når) vi gifter oss en dag

Samme som Augustknøtt og kakedeig, mitt som mellomnavn og samboers som etternavn. Jeg er såpass egen av meg at selv om vi skulle gifte oss en dag så kommer jeg ikke til å endre etternavn, jeg liker de jeg har (mors som mellomnavn og fars som etternavn) xsmile5

her har jentene mitt etternavn som mellomnavn og etternavnet til faren som etternavn, er ikke så glad i bindestrek på etternavn. jeg vill helst ha mitt etternavn som etternavn, men samboern min er veldig tradisjonell av seg. så han ville ha sitt etternavn som etternavn, men han fikk overbevist meg når han sa vi kom til å bli gift etterhvert og da fikk vi alle likt etternavn ;)

Både jeg og sambo har lange mellom/etternavn så det går ikke å bruke alt, men det var viktig for oss begge å ta navn fra begge sider. Vi ender opp med det som klinger best og som i tillegg er de minst "vanlige" navnene: mitt mellomnavn og hans siste. Ser for meg at jeg vil ta det samme hvis vi gifter oss :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her blir det kun pappaen sitt etternavn! :) som eg også bytter til når vi gifter oss i 2016!

Her får alle barna mannen sitt etternavn, vi er ikke gift ( og i følge han blir vi ikke heller :P ) :P Jeg har mitt etternavn, nekter å ta hans hvis jeg ikke får gifte meg :P Hihi..

Synes det er en tradisjon at de får mannen sitt :) MEN, hadde jeg hatt et sjeldent navn, vært odelsjente eller vært fra utlandet, hadde nok ungene fått mitt etternavn ;) Det er også mannen enig i, da vi har to vanlige navn i denne bygda begge to..

Kun samboers navn her. Jeg har selv fire navn, og synes det er utrolig upraktisk de gangene jeg må ta i bruk hele navnet. Jeg kommer uansett til å ta samboers navn når vi gifter oss, og da vil jeg kvitte meg med begge etternavnene jeg har fra før.

Jeg har to navn sjøl, men valgte kun å "gi videre" det ene...det har de som mellomnavn også blir det sambo sitt etternavn som etternavn...vi skal ha det samme når vi gifter oss om et par år :)

Mine barn har kun pappaens etternavn

Her ble det til slutt mitt som mellomnavn og samboers som etternavn, selv om mitt er mer uvanlig. Vil uansett ikke bytte navn dersom vi en dag skulle bli gift, så samme navn vil vi aldri få alle sammen. Vurderte bindestrekløsning, men synes det blir langt og tungt. Tror denne løsningen er grei. Vil hun selv bytte en dag står hun jo fritt til det :-)

Back
Topp