Etternavn

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Har dere bestemt hva ungen deres skal hete til etternavn?
Nå til dags er det jo så mange som ikke er gift og mange som har to etternavn, så det kan bli ganske mange navn.

Jeg har to etternavn, mamma og pappa sitt. De har aldri vært gift, og bodde bare sammen til jeg var ett år.
Kjæresten min har ett etternavn. Både mamma og pappa vil så klart at deres barnebarn skal ha deres etternavn, men tre etternavn blir litt vel mye.
Å bruke bare mine synes jeg blir feil også, og kjæresten har et så enkelt og greit navn. Ingen behov for staving der altså:)
Jeg synes mamma og pappa blander seg litt vel mye, og begge er bare opptatt av sitt eget navn.

Jeg tenker å bare bruke kjærestens etternavn for å gjøre det enkelt. Men det synes de er gammeldags.
Det kan jeg være litt enig i, men jeg føler at det viktigste er at barnet får et navn det kan leve med, uten at det skal være for langt og kronglete.

Hvordan gjør dere det?

Vi er samboere, og alle barna har mitt navn som mellomnavn og far sitt som etternavn. Hans navn er kort og enkelt, mitt litt lengre. Så da vart det sånn.. Vi skriv ikkje heile mellomnavnet, berre bokstaven når vi skriv navnet til ungane.

Men viktig for meg å ha mitt navn med, da det er et sjeldent navn som berre 10-12 stk bruker i dag. Og alle er i nær slekt

Både jeg og mannen har bare ett etternavn hver, så vi valgte mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Den sved litt for min del, men jeg skulle i alle fall ha med mitt på èn eller annen måte ettersom vi er få som heter det..
Hvis du synes det er greit å bare bruke mannen sitt, så kan du vel det? Din mor og far har ikke noe de skal ha sagt likevel :b Hvis dere gifter dere noen gang, tenker du da å ta hans?

Eller så kan dere bare ta et nytt et da! Kan ikke reglene for det i hodet, men to vennepar av meg har "kasta" sine gamle etternavn og tatt et nytt felles i stedet :)

Vi er gift da, men gjorde der enkelt. Mannen tok mitt etternavn som mellomnavn og jeg hans som etternavn så vi har begge sine så da ble det enkelt med barna.

Eni i at foreldre/besteforeldre har ikke noe de skulle sagt. Dem har fått sin sjanse på sine barn. Nå er det deres tur.

Sent from my iPhone using BV Forum

Har dere bestemt hva ungen deres skal hete til etternavn?
Nå til dags er det jo så mange som ikke er gift og mange som har to etternavn, så det kan bli ganske mange navn.

Jeg har to etternavn, mamma og pappa sitt. De har aldri vært gift, og bodde bare sammen til jeg var ett år.
Kjæresten min har ett etternavn. Både mamma og pappa vil så klart at deres barnebarn skal ha deres etternavn, men tre etternavn blir litt vel mye.
Å bruke bare mine synes jeg blir feil også, og kjæresten har et så enkelt og greit navn. Ingen behov for staving der altså:)
Jeg synes mamma og pappa blander seg litt vel mye, og begge er bare opptatt av sitt eget navn.

Jeg tenker å bare bruke kjærestens etternavn for å gjøre det enkelt. Men det synes de er gammeldags.
Det kan jeg være litt enig i, men jeg føler at det viktigste er at barnet får et navn det kan leve med, uten at det skal være for langt og kronglete.

Hvordan gjør dere det?

Jeg har det helt likt som deg. Ikke bare har jeg to etternavn, jeg har også et mellomnavn :p Ungen vår får samboer sitt etternavn som mellomnavn, og det mest brukte mitt som etternavn :) Når vi gifter oss tar jeg og ungen samboer sitt navn. Jeg orker hverken å ha tre etternavn, eller å skulle "velge" mellom et av foreldrene mine sitt etternavn heller :)

Hvis vi gifter oss (og det håper jeg at vi gjør) kommer jeg nok til å beholde mitt eget navn. Hadde jeg gifta meg da jeg var 20 sånn som man ofte gjorde før, hadde jeg kanskje tatt hans.
Men nå er jeg snart 30, og ser ikke ut som jeg blir gift med det første. Har blitt så vant med mitt eget navn, at det føles unaturlig å bytte. Har jo hatt det så lenge!
Blir jo masse styr med bankkonto og folkeregisteret og alt det det der.
Og så har jo navnet mitt blitt en del av meg, føler personlighet sitter i det:)

Vi er samboere, men har faktisk samme etternavn (helt tilfeldig).
Han har dog to etternavn, men jeg mener det holder med et etternavn (han vil ikke ha to fornavn og det har jeg). Så tror vi går for et etternavn og ett fornavn, enkelt og greit.

Jeg er gift og har mitt gamle som mellomnavn og hans som etternavn, og hadde planer om å gi barna det samme, men det ble og blir bare hans etternavn.
Jeg tror man må prøve det litt ut og velge hva man selv ønsker å gi.

Storebror fikk kun hans etternavn, ikke mitt (mitt ønske at han bare skulle ha hans pga. senere giftemål). Etter dette har vi gifta oss og jeg har fjerna mitt opprinnelige etternavn og har nå kun mannens. Lillebror får dermed det ene samme etternavnet som oss 3 andre.

Vesla har 2 fornavn, mitt etternavn som mellomnavn og samboer sitt som etternavn! Hadde det bare vært opp til meg, hadde vesla og barnet i magen hatt mitt etternavn - mye finere! Vi er forlovet, men jeg kommer ikke til å ta hans etternavn, da jeg er enig i det som ble skrevet over, det er tross alt en del av meg og min personlighet! Jeg føler meg heller ikke som "en av dem"!

Vi er gift og ungen skal ha samme navn som søsken fikk og har da vi ikke var gift.
Ett av mitt etternavn og mannen sitt etternavn

Vi er gift og jeg tok hans etternavn. Jeg har dobbeltnavn så to etternavn ble for mye for meg, og jeg syns det var helt greit å bytte til hans. Så her får barna hans etternavn :)

Jeg tok mannens etternavn når vi giftet oss og gjorde om mitt etternavn til mellomnavn. Mitt etternavn er av den døende rasen, så syns det var fint å kunne beholde det og føre det videre til mine barn. Så mine barn får da et fornavn, mitt etternavn som mellomnavn og mannens etternavn som etternavn. :-)

Jeg har to etternavn, samboeren et. Han har et sjeldent navn, så det blir etternavnet til minsten:) Et av mine vil bli mellomnavn, jeg må bare bestemme meg for hvilket. Syns det er vanskelig å velge...

Jeg tenker faktisk motsatt av dere. Mine to etternavn er litt uvanlige, mens hans etternavn er veldig vanlig. Er derfor jeg vil bruke hans etternavn, for jeg vil at barna mine skal slippe å stave navnet sitt hver gang noen spør. Eller at det blir skrevet feil.

Back
Topp