Etternavn til barna

Jeg har dobbelt fornavn så jeg kommer til å kutte ut mitt etternavn og ta min elskedes etternavn når vi gifter oss(en vakker dag,kanskje...).Mulig at jeg kommer til å bytte til hans navn før det også. Våre barn kommer i hvert fall til å få farens etternavn.

Mine barn har mitt og samboers etternavn.

BIPS: Har man vært registrert samboer i over 2 år kan man bytte etternavn!!

Tror æ kommer til å gi beibien farens etternavn først og så mitt..
Han har et veldi fint og kort etternavn, og hadde vi vært sammen hadde æ ikkje nølt me å gi unge bare hannes etternavn, for mitt e bare et kjedeli -sen navn, men sia ting e som de e, vil æ helst ha mitt, og så hans, så ungen har litt tilhørighet liksom..

Det er 11 som har mitt etternavn og 103 som har samboeren sitt etternavn. Vi har ikke bestemt oss ennå.

siden jeg og barnefar har flyttet fra hverandre, så får nok barnet kun mitt etternavn....siden det er meg barnet bor hos og at det ikke blir så tungvint siden vi har valgt et dobbelt fornavn til henne...
kan hun heller velge om hun vil ta navnet etter pappan sin når hun blir eldre...

Johanne har sambos etternavn det finns 775 personer med det navnet, mitt etternavn er det 54094 personer som har. Dessuten hadde det kanskje blitt litt krasj hvis hun skulle hete Johanne Johansen

Vi har valgt å bruke pappans etternavn. Han er engelsk, da blir ikke navnet så vanlig her.. så satser jeg på at vi gifter oss en vakker dag og jeg får samme etternavnet[:)]

Da jeg gifta meg måtte jeg søke om navneendring, selv om mannen min hadde et relativt vanlig -sen -etternavn.. Det har ikke noe med om navnet er skjeldent eller ikke, en må søke for å endre navn uansett[;)]

vel jeg har tenkt litt på akkurat dette, for gubben har en sønn fra før av som har bare hans etternavn, jeg har også en sønn fra før av som har bare mitt etternavn... så for å binde alle tre barna sammen på et vis så ønsker jeg at vi skal bruke begge etternavnene på den neste... slik at det blir baby sund paulsen.... synes det høres ganske greit ut selv, hva mener dere... skal jo selvfølgelig bytte ut baby med et navn, men det får bli etter fødselen siden vi ikke har den fjerneste anelse om kjønnet eller hvilket navn vi skal velge enda...

Doble etternavn kan være fint hvis navnene passer godt sammen og ikke er for lange. Selv kuttet jeg ut mitt pikenavn da jeg giftet meg, og tok bare mannen min sitt. Etternavnene passet overhode ikke sammen og var tunge og lange begge to. Så barna våre får kun ett etternavn.

Nurket vårt får pappaen sitt etternavn. Jeg har og planer om å få det med tid og stunder... [:)]

Godhjerta: Æ e ikkje heeelt inne på alle reglan om navneendring, men de slakka jo godt på tøylene her for et års tid siden..
Espen Thoresen Værsågod e jo et eksempel...
Navn som e beskytta derimot e æ usikker på.. Der vil d vel bli litt vanskeligere...
Men man kan jo f.eks ta et etternavn som e beskytta, hvis d har tilknytning til din familie, f.eks hvis oldemora di hadde d som pikenavn...
Pappa vurderte sterkt da endringene kom om at hele familien skulle bytte etternavn til d eiendommen de bor på heter, men han fikk blankt avslag.. Gråstein... Hahahaha[:D]

Sønnen vår fikk farens sitt etternavn.. antageligvis bare fordi at det er tradisjon å ta mannen sitt etternavn samme som jeg tar hans etternavn når vi gifter oss...[:)]

vi skal bruke farens etternavn...[:)]

Det er ikke noe problem å ta hans etternavn uten å være gift. Hvis dere har vært samboere i 2 år så kan du søke om å ta hans etternavn selvom det er beskyttet kun med hans godkjennelse. Hvos dere ikke har vært samboere i 2 år må alle som bærer navnet godkjenne din navneendring.

Link til regler om navneendring:
http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html#3

Vår baby kommer til å få samboerens etternavn. Jeg har et vanlig -sen etternavn, hans etternavn deler han bare med 11 andre, og de er i hans familie alle sammen. Vi synes derfor det er morsommere å føre hans navn videre. Jeg vurderer å søke om navneendring og ta hans etternavn også.

Hvis man er gift så er det likeverdig med å ha vært samboere i 2 år. Usikker på hvordan du må gå fram hvis du må spørre alle om tillatelse. Har ikke satt meg inn i den problemstillingen fordi vi har bodd sammen så lenge, og hvis det hadde vært et problem kunne jeg spurt alle i et juleselskap eller no [:D]

Vi valgte å bruke begge etternavnene, men mitt ble som et mellomnavn. Men jeg tenker ikke på det sånn. Men den dagen jeg skal gifte meg. kommer jeg til å beholde mitt etternavn. Ville ikke kvitte meg med det.

Back
Topp