Etternavn til barna

Prinsessa i tårnet

Elsker forumet
Jeg lurer bare hvordan dere som har barn eller skal ha barn har tenkt ut dette med barnets etternavn? Da lille Frida kom til verden hadde jeg lyst at hun skulle ha begge etternavnene våre. Før kunne du bare ha ett etternavn og det andre som mellomnavn. F.eks. Kari Sofie Nilsen Hansen, da ble Nilsen også mellomnavn. Ble gjerne forkortet til Kari Sofie N. Hansen. Vi har valgt å sette -bindestrek mellom våre navn slik at hun får begge navnene som etternavn.
Dette ble vel litt knotete... skjønner dere hva jeg mener? Hadde bare lyst å høre deres tanker om dette.

Mine barn får bare farens etternavn, ellers blir det altfor mye navn og for langt.

Vi er gifte og har samme etternavn, så da sier det vel seg selv?
(Jeg har pikenavnet mitt som mellomnavn, men babyen får det som nå er VÅRT etternavn[;)])

Når eg får unge skal den ha mitt og faren sitt[:)] er så stolt over mitt,så kan ikke bare kutte det ut[;)]

Det er jo forståelig. Jeg har ett kort etternavn, så det passer liksom inn.

Barna blir nok å få etternavnet til faren[:D]

Mitt også er relativt kort, det hører liksom med[:)] dessuten tror eg familien min hadde blitt ganske skuffet om eg ikke tok med mitt også[:D] eg har selv mamma og pappa sitt etternavn,men tar nok bare mamma sitt når eg gifter meg!

Ungen våres skal ha pappas etternavn først og MITT til slutt :)

skal ha etternavnet til faren

Bebisen kommer til å få etternavnet hans. For mitt er så vanlig og kjedelig. Men vi kommer aldri til å gifte oss. Skulle ønsket meg etternavnet hans forde. Er det mulig uten å gifte oss? Broren min har skifta etternavn til noe som ingen andre har. Og så har vi tullingene værsegod og takkskaduha på kanal24.

Det med navn er ikke så lett. Jeg er ikke gift ennå DERFOR skal barne vårt hete mitt etternavn til slutt.

Vi er gift og har et etternavn som bare hans familie har, så det sier seg selv at barnet får det samme.

Og ja, man kan skifte navn uten å gifte seg. Intet problem, så lenge det ikke er ett "fredet" navn eller hvadetnåheter, eller er noe sært som ikke er lov (men nå er jo nesten ALT lov).

Barnet vårt skal ha etternavnet til faren. Vi har nemlig tenkt til å gifte oss og da skal jeg også ha det navnet. Så da heter vi det samme alle tre!

då me giftet oss så tok eg min mann sitt etternavn, men med mitt etternavn først og bindestrek mellom, då blir det eit samenhengene etternavn, ikkje mellomnavn, så våre barn får begge etternavn med bindestrek[:)] noken som forstod, hehe, så flink å forklare eg[:D]

Vi har det på samme måte, iza

stilig[:D]

vi har bare brukt farens etternavn...ble best med tanke på at både mitt og hans slutter på by...stensby øverby ble litt dumt så da ble det bare øverby.

thea marie får mitt først og kjæresten min til slutt [:)]

Du kan godt bytte til hans etternavn uten at dere gifter dere. Undersøk på folkeregisteret.

Hm, vi valgte kun farens etternavn. Jeg var bestemt på at de ikke skulle ha to etternavn, synes det blir overflødig og tungvindt. Jeg har et sjeldent etternavn som foreløbig ikke er ført videre til neste generasjon, kun 10stk (alle i familie) som har det. Men mannen min ville ikke det, han ville ha med sitt eget navn, selv om det er et sen-navn. Da vi giftet oss, valgte jeg å ikke skifte etternavn, så de andre tre har samme og ikke jeg.

Back
Topp