Etter UL

Mrs.Chuck Bass

Forelsket i forumet
Når man har vært på tidlig UL, og fått sett at alt er helt perfekt og alt sånt.. hvor stor/liten er sjansen for at det alikevel ikke skulle gå bra? Har det hendt noen av dere at dere har mista etterpå, evt kjenner dere noen? Tenker mest på de som har vært på UL fra uke 8 f.eks. Ikke de som har vært i uke 4-5-6 (men om det er tilfelle for noen, del gjerne historien :-) )
 
Den gangen jeg mistet var jeg kommet til uke 13+2 før det ble oppdaget på ul (ble henvist til ul da legen ikke fant hjertelyd i uke 13) Fosteret ble da målt til 9+ uker, derfor har jeg valgt å ta ul etter uke 10 fordi fosteret mest sannsynlig var i live fram til uke 9 når det døde. 
 
Jeg var på ul i uke 7, så hjertebank og alt så bra ut. Hadde så en SA en uke seinere, veldig sårt å ha sett hjertet banke og at alt var bra og så plutselig er alt borte. 
Hadde mest lyst til nå å ta ul i uke 6-7 og evt igjen par uker seinere får å følge nøye med alt og er helt sikker på at gyn. min hadde gitt meg lov til det men dersom han er på sommerferie får jeg ikke ul før i uke 8-9.... så håper at jeg ser en frisk spire da som holder seg inne der. 
 
Men skal jo si og at jeg har lest og hørt at etter at du har sett at hjertet har begynt å slå er det mye mindre fare for å miste. 
 
jeg tenker også mye på dette, og er veldig redd for at noe er galt. vurderer å kjøpe meg en dopler, men det kan hende at det uroer meg mer hvis jeg ikke skulle finne hjertelyden. samtidig er det slitsomt å tenke så mye på det, selv om jeg prøver å la være...
 
Det sies vel at hvis du ser hjertet i uke 8 er det bare 90% sjans at det går bra
 
Jeg skal jo på UL på mandag, og jeg er så voldsomt nervøs for at vi enten skal få negativ beskjed da, eller at det skal gå til helvete etterpå igjen. Så egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg ville på tidlig UL engang, når jeg tenker meg om..
Men når jeg tenker meg enda mer om, så vil jeg veldigveldig gjerne dra for å se en sprell levende liten klump som turner rundt og vinker og smiler til oss! Det vi fikk se sist på UL (etter to døgn med voldsomme blødninger), var bare rester av et lite foster. Det gikk ikke engang an å se hvor gammel den var da den døde. Dette var i uke 12.
Så jeg har skikkelig behov for en positiv opplevelse nå.
 
har hørt at om man har sett hjerteslag i uke 8 er det stooor sannsynlighet for at alt skal gå bra :) selvfølgelig kan man aldri vite,men organene blir jo mer og mer "ferdig" jo nærmere uke 12 man kommer. Når organene er ferdig utviklet skal de jo "bare" modnes.
Krysser fingrene for at dette går bra med oss alle! :D er like spent selv og, venter på ultralyd om en uke og er livredd for å ikke finne liv....
 
Ja, jeg håper så inderlig at dette skal gå bra for oss nå :-) Det kan jo hende at den hadde vært død inni magen min en stund før jeg begynte å blø og.. Krysser fingrene, og smører meg med tålmodighet frem til mandag! :-D
 
Jeg var på ul allerede i uke 6, og da sa legen at det var stor sannsynlighet for at det gikk bra når man først hadde sett hjertelyd. Men man kan jo selvfølgelig aldri være sikker! Hvis du ser hjertelyd etter uke 8 er det enda større sannsynlighet for at det skal gå bra. Husk at veldig mange aborter skjer så tidlig at man bare tror det er en forsinket og kraftig mens. Min store frykt er en ny ma, hadde det for et par år siden og da begynte jeg ikke å blø før et par dager før 12.uke. Embryoet hadde vært dødt veldig lenge kanskje uke 6-7..
 
Ma skjer ofte i uke 9 for det er da de gÅr fra embryo til foster og hvis ikke alt fungerer som det skal dør de da... Brutalt men sånn er det.. Vet hvordan det er å se en død baby på ul! Har fortsatt mareritt om det Og det er 1,5 år siden nå.. Så min største frykt er at babyen skal ligge slapp og livløs på skjermen neste uke.. I følge bv begynner de å bevege seg i uke 9... Men når vi har fått sett en sprellende baby neste uke er hemmeligheten over her i huset :)
 
Men har man fortsatt symptomer om babyen er død? uff jeg klarer ikke tenke på det en gang.
 
jepp, det kan man ha.. jeg var på ul i uke 12 en gang, og da hadde fosteret dødd rundt uke 8. Det kom som et sjokk for jeg følte meg veldig gravid. ekstra trist og sårt var det kanskje fordi jeg hadde mistet jenta mi kun 8 mnd i forveien.

meeeeeeeen ikke få panic jenter!!!! det "sies" at dersom man ser et levende embryo på ul rundt uke 8 så er det 95 % sjanse for at det skal gå bra!!! :D
 
Jeg var på ul i dag, er 8+5, alt så perfekt ut og gyn sa at det nå er rundt 1% sannsynlighet for at det går galt etter dette. Men 1% er jo 1 av hver 100 person, så det skjer jo. Selv om det er en god statistikk å ha på sin side :)
 
åj, jeg kjenner at jeg må kanskje bare dra på UL likevel da, jeg har egentlig ikke råd men nå kjenner jeg bare at jeg blir mer og mer redd for at noe er galt.
 
Uff, jeg håper ikke jeg har skremt folk mer enn nødvendig med dette spørsmålet! Det var absolutt ikke meningen. Sjansen for abort i det hele tatt er jo ganske liten, så det nytter ikke å gå rundt å være bekymret over det i 2 mnd. Da blir man koko.
 Det høres jo bra ut da, disse statistikkene og tallene. Men det forutsetter jo at fosteret (eller embryoet, alt etter hvor langt jeg er på vei), er levende når vi får se den da :-) men med disse symptomene jeg har nå, er det veldig liten tvil! :p
Etter MA´en jeg opplevde for 2 år siden, så har jeg alltid vært redd for å bli gravid igjen. Hvorfor skulle JEG få være så heldig å få oppleve å bli mor, liksom.. 

 
Jeg fikk se hjertet banke.. Og mista i uke 10. Men ble fortalt at når man har sett hjerteaktivitet så er det bare 3 % sjanse for at det skal gå galt. Men ser at det er en del forskjellige tall ute og går, og sikkert flere meninger blant leger og forskere.  Mine symptomer forsvant de siste to dagene før siste UL. Da hadde spira dødd ca en uke før.. så ca 5 dager etter den døde så mista jeg altså symptomene, men ingen blødning.

Her er forøvrig en side som inneholder noe statistikk.. statistikk for å miste de forkjellige ukene, samt hvilken risiko det er om man har mistet før. Om det stemmer vet ikke jeg, men...

http://www.ammetaka.no/svangerskap/ufrivilligabort.php
 
Back
Topp