Etter persmisjonen..

Guttemamma1407

Elsker forumet
Januarhula 2014
Jeg trenger råd!!
Vi har sittet å vurdert hvilken permisjon vi skal ta , 80% eller 100%. Vi har kommet fram til at vi burde ta med 100% lønn. Siden etter permisjonen har jeg ikke noe jobb, så lenge jeg ikke klarer å få meg det før min permisjon er over. Og da å få penger av nav, som ikke er så veldig mye og evt at mannen min hadde fått 80% lønn de tre siste månedene, hadde rett og slett ikke gått. Så føler at vi har bedre sjanse hvis vi 100% lønn. Men problemet vårt da er jo at det er jo veldig mange mnd til vi får barnehageplass.. Vi vet jo ikke om vi får plass før august 2015, men tør nesten ikke å håpe på det.
Hva gjør folk for å få det til å gå opp? Hvis jeg er arbeidsledig så er jeg jo hvertfall hjemme, men vi trenger to fulle inntekter, og hva gjør vi hvis jeg faktisk får meg jobb fort og det da er 9 mnd(!!!) til august?!?! Hjelp!! Jeg har jo en mor som har sagt at hun kan hjelpe til, men jeg syns kanskje det er litt mye å be om at hun skal passe barnet hver mandag-fredag i 9mnd.. Hva har dere tenkt?? Hva har dere hørt at andre har gjort? Trenger råd her!:)

Vel.. jeg er aleine om dette, så har bare en inntekt. Men jeg tar 100% og vil vente med bhg plass så lenge jeg overhodet kan. Snakk med nav. Jeg sliter selv med å forstå hele det økonomiske bilde.. eneste jeg vet er at jeg må søke på en haug med papirer og vil få penger og må få penger..

Sniker litt..(fra oktober)
Har samme utfordringen vi også. Jeg må si opp jobben under permisjonen ettersom jeg har flyttet til annet fylke og ikke har lyst til å pendle halvannen time hver vei hver dag. Jeg vet jo dermed ikke når og om jeg får jobb etter permisjonen, så vi prøvde p regne på dette. Noe som så klart ikke er lett når en ikke vet hva slags inntekt man ender med. Men vi valgte 100 % av samme årsak som du nevner, vi kan ikke klare oss på 80% på kun hans inntekt dersom, in worst case, at jeg står uten jobb. Jeg må da melde meg arbeidsledig senest åtte uker før min permisjon er over (karantene for arbeidsledighetstrygd etter at man frivillig har sagt opp jobben). Foreldrepenger har jeg uansett ut min periode. Så tar jeg en-to mnd ulønnet perm/ ferie, og håper på å få meg en jobb i 60-80 % stilling. Samboer ønsker ikke ta full perm, slik at da kan vi balansere det med at han tar gradert perm med p være på jobb en-to dager i uka, og at jeg er hjemme de dagene han er på jobb. Blir litt mindre å rutte med, men så lenge vi vet det på forhånd og det er en liten periode, så kan vi sette av penger på forhånd og komme oss gjennom det :-)
I tillegg får en jo også kontantstøtte om en har barnet hjemme etter fylte ett år, det hjelper jo litt på. Og i verste fall får jeg sette meg som dagmamma og ta til meg en eller to barn til, så hjelper det også på :-)
Vet ikke om dette ble noe hjelp eller om det ble vanskeligere, men dette med foreldrepenger er en kabal som skal legges, og lett skal den ikke være! Skulle gjerne hatt muligheten til å kunne endre prosentene underveis, eller at mor og far kunne valgt hver sin prosent - hadde blitt så nye lettere :-P
Lykke til ned valget!

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Du kan få dagpenger (som ikke er så mye) også får du jo kontantstøtte fra barnet fyller 1 år. Blir nok litt trang økonomik, men da har mannen din full inntekt også får dere evt se om du kan finne andre måter å få inntekt på om dere ikke klarer dere. Evt ekstravakter på sykehjem, du kan være dagmamma?

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Syns det er vanskelig med perm. Men vi strekker perm og ferie til mars. Satser på å få barnehageplass da. Hvis ikke kommer vi til å bruke dagmamma da i de seks månene før august og bhg start.

Er i samme rolle her, vikariatet går ut samtidig med at jeg går ut i perm. Vi tenker dermed 100% og setter av fast, for at jeg skal ta opp til ti uker ekstra ulønnet permisjon + evt 5 uker ferie hvis vi har råd til det. Så må jeg følge med på jobbstillinger underveis, samtidig som jeg kjenner at det frister lite og skulle forsøke å koble hjernen på det sporet og forsøke å bli en attraktiv arbeidstaker, samtidig som jeg er i langvarig mamma-tåke!

Hadde det slik med førstemann. Vi hadde 80% , slik at eg skulle få lengre tid til å få meg jobb. Angrar på det, men vi kom oss gjennom det. Fekk kontantstøtte og dagpengar. Eg gjekk jo alltid tom for pengar når rekningar og div var betalt, men då hadde vi mannen sine pengar på resten. Var ikkje ofte vi kunne vere sosiale utanfor heimen, men vi var lukkelege med det :)
Vi hadde han i barnepark (4 timar for dagen) frå okt.- juni., fekk meg jobb på èi vakt i veka og annakvar lørdag.
Både eg og mannen jobbar annakvar helg så på snart tre år har vi ikkje hatt èi einaste frihelg saman. Med mindre vi har bytta vekk vakta.. Er kjedelig, men er slik vi har måtta gjort det for å få kabalen til å gå opp.
Firstprice, salg, gnitne på pengane og ønske kun ting vi _må_ ha til bursdag/jul. Og det at eg amma til N var 1 år sparte vi mykje på. NAN er dyrt! Vi kunne ha spart mykje på å lage maten til N sjølv, men det gadd vi ikkje

Tusen takk for mange svat!:)
Jeg har vært sykemeldit hele svangerskapet, i begynnelsen var det ikke pga svangerskapet men andre plager, så skal ha møtet med nav og se hva vi får til :) så finner nok ut av det på en eller annen måte!

Back
Topp