Etter fødsel

frkmadelen

Januar 2015
Hei!
Jeg lurer litt på hva man kan forvente etter fødsel? Er førstegangsfødene så har ikke peiling på hva jeg kan forvente meg. Litt med smerter, hvordan de første dagene på sykehuset foregår (noe dere var misfornøyde med?), blødninger, press ang amming, og hvordan er hormonene etter en fødsel?

Tusen takk på forhånd for svar :)

Last edited:
Normalt varer renselsen i 6-8 uker, noen holder på kortere og andre lenger. Alle får renselse, det er ofte snakk om større blødning enn ved mensen, den lukter høgg..
Smerter kommer veldig an på, det varierer fra fødsel til fødsel og person til person. Noen får rifter, noen revner, noen må klippes, noen må ha akutt ks, og der vil gjerne være en del ubehag og smerter knyttet til dette. I forhold til amming så varierer også dette, fra jordmor til jordmor og sykehus til sykehus. Jeg opplevde ikke noe press fra de på barsel sist, men der var noen på nyfødtintensiven som jeg ikke helt taklet pga press. Og da var jeg i utgangspunktet veldig klar på ammingen. Barseltårer vil de fleste oppleve, man kan ta til tårene av ingenting (absolutt ingenting).

Etterrier er også greit å være forberedt på. Det var ikke jeg:( men når det er over så er det glemt, men husker det var forferdelig hver gang jeg skulle amme.. Men som førstegangs kan det også hende at man ikke kjenner noe særlig til dem:)

Normalt varer renselsen i 6-8 uker, noen holder på kortere og andre lenger. Alle får renselse, det er ofte snakk om større blødning enn ved mensen, den lukter høgg..
Smerter kommer veldig an på, det varierer fra fødsel til fødsel og person til person. Noen får rifter, noen revner, noen må klippes, noen må ha akutt ks, og der vil gjerne være en del ubehag og smerter knyttet til dette. I forhold til amming så varierer også dette, fra jordmor til jordmor og sykehus til sykehus. Jeg opplevde ikke noe press fra de på barsel sist, men der var noen på nyfødtintensiven som jeg ikke helt taklet pga press. Og da var jeg i utgangspunktet veldig klar på ammingen. Barseltårer vil de fleste oppleve, man kan ta til tårene av ingenting (absolutt ingenting).
Veldig enig angående alt dette! Kjenner meg igjen i ømt underliv, diverse som skal ut av kroppen i renselsen og barseltårer osv.
Ikke stress med ammingen! Da blir alt mye vanskeligere, ta det som det kommer. Plutselig går alt uten problemer :-) Ikke bli overrasket over at hvis du står i dusjen og babyen gråter, så åpnes alle sluser i brystene og det renner melk :-D
Tiden rett etter fødsel synes jeg var litt som i vakum...mye som skjer med både kropp og sinn på kort tid, så jeg trengte tid bare for å bli vant til det nye livet. Jeg tok meg den tiden uten dårlig samvittighet!
Er veldig glad for at jeg ikke hadde tenkt for mye på hva som kan bli vanskelig, for synes alt gikk overraskende greit egentlig.
Helt utrolig hvordan kroppen funker i forhold til fødsel og hvordan den henter seg inn igjen etterpå :-)

Åh, takk for masse informasjon :)
Disse blødningene har jeg hørt om, men aldri noen som har nevnt at det lukter (!) Og ved disse blødningene, er det såpass at man bruker Bleier eller holder det med sånne tykke tena lady bind?
Og disse barseltårene, varer de over lengre tid? :)

Etterrier er også greit å være forberedt på. Det var ikke jeg:( men når det er over så er det glemt, men husker det var forferdelig hver gang jeg skulle amme.. Men som førstegangs kan det også hende at man ikke kjenner noe særlig til dem:)

Hva er etterrier, og hva kommer de av?:)

Åh, takk for masse informasjon :)
Disse blødningene har jeg hørt om, men aldri noen som har nevnt at det lukter (!) Og ved disse blødningene, er det såpass at man bruker Bleier eller holder det med sånne tykke tena lady bind?
Og disse barseltårene, varer de over lengre tid? :)

Kommer litt an på.. På sykehuset har de bind (som jeg synes var fantastiske) som er ganske tykke. I starten må man ofte ha to slike, at de går fra front til bak og overlapper på midten. Noen foretrekker faktisk bleier, men det skal gå greit med tykke bind. Libresse sine nattbind må i tilfelle brukes slik at de overlapper. Ofte, ikke alltid. Noen er veldig heldige og blør litt mindre og litt kortere, jeg stnes det er greit å forberede seg på en veldig lang og veldig heftig mensen, alt annet er en bonus :-P

Barseltårene kan vel komme og gå, noen får dem ikke i det hele tatt, andre er veldig følsomme en stund. Det går kun på hormoner, og hvis du skulle ha tunge tanker eller føle at det ikke kan være normalt så tar du det opp med helsesøster. Noen utvikler barselsdepresjon, og det er greit å bli fanget opp med en gang.

Hva er etterrier, og hva kommer de av?:)
Etterrier er når livmoren trekker seg sammen etter fødsel, min sønn kom skjevt til verden + at de mistenkte at det kunne være igjen rester etter div så jeg fikk piller for å få sterkere Etterrier dermed kjente jeg de både sterkere og lenger enn de fleste førstegangs. Føles som rier bare mye svakere, men vondt nok når man alt har vært igjennom en fødsel. Var ikke meningen å skremme, det er nok noe de fleste ikke kjenner så mye til med første. Etterrier blir sterkere for hvert barn sies det.

Men som sagt dette er bare det jeg erfarte selv og tror neppe du kommer til å oppleve det samme. Vi er heldighvis forskjellige og alle kropper og fødsler er forskjellige:) tipper du får en super opplevelse:)

I tillegg til de tingene som er nevnt over vil jeg bare nevne noe ifht. ammingen: Viktig å amme på begge puppene (hvis man skal amme selvfølgelig!). Var ingen som nevnte det for meg når jeg fikk jenta vår, så ammet kun på den siden hvor det kom mest melk og snuppa var mest interessert. Var bare helt i begynnelsen, men merket god forskjell på strl. på puppene etter det og har fortsatt litt mer forskjell enn jeg hadde før baby :) Annen hver pupp!! (og husk at hvis ammingen ikke funker for dere, så ikke ha dårlig samvittighet for det. Blir fine folk av barn på morsmelkerstatning også! Viktigst at dere har det bra begge to! :)

Jeg var veldig plaget med hard mage etter fødselen. Det var faktisk mye mye verre enn selve fødselen, så anbefaler å ha duphalac eller noe lignende i hus. Føltes ut som at hele rævva revna hver gang jeg var på do. Blødde kraftig. Vondt å sitte.. Så denne gangen skal jeg ha duphalac i hus fra første dag!

Under begge mine fødsler fikk jeg plager med hemorrider og de var nok det verste for meg... med nummer en kjentes det ut som jrg gikk med en banan langs rumpesprekken.. ikke fullt så gale med nummer to.. det hadde jeg ikke forventet.. det gjorde det dermed vanskelig å gå skikkelig på do.. så nå har jeg med alcos anal eller lignende i sykehusbagen, og passer på å få litt lactulose og annen mat som holder avføringen i sjakk, altså ikke blir for hard...

Tror det er veldig forskjellig hvilke plager man har og hva som oppleves smertefullt eller plagsomt, så er nok nyttig å få forskjellige erfaringer som du gjør i denne tråden.

Jeg hadde nytte av å brule myke saba bind etter de forrige fødslene, men drt var mer pga mykheten i det bindet , ikke fordi det var så stor blødning.
Etterriene mine var kun vonde under amming.

Med nummer to hadde jeg veldige barseltårer tredje dag...

Jeg harnogså ved begge fødsler fått et enormt adrenalinkick av å føde og hatt storemproblemer med å sove etterpå. Med nummer en sov jeg ikke på fem døgn (muligens noen dupper, men ikke som jeg registrerte), med nummer to sov jeg dag tre etter fødsel.

Mange har babyer som sover masse etter fødsler, men mine har vært litt som meg at de har vært mye våkne og grått masse... (begge hadde skjeve nakker som vi fikk ordnet etter et par uker, dermed slutt på griningen...).

Jeg har aldri hatt problemer med noe i forbindelse med amling, bortsett fra en veldig vesentlig ting; lite, eller så og si ingenting melk. Sugetak på plass, ikke spesielt vondt, hypping amming, sugesterke barn, alt 'etter bok' - men ingen melk.. veldig vondt og frustrerende. En ammehjelper hjalp meg med nummer en, og anbefalte støtte/hjelpebryst.. dermed fikk jeg i det minste gitt det jeg hadde og en god ammesituasjon til tross for ekstremt lav produksjon. Kan være kjekt å vite om, da de ofte anbefaler kopp/teskje og det er slitsomt hvis man aldri får melk..

Ja, ganske så enige med de over meg her :)

Ikke alt man ønsker å vite når man er førstegangs, men greit å vite hva man faktisk går til. Det samme gjelder det som flergangs, for man opplever sjelden det samme to ganger.

Amming. Ikke lett, ikke godt, men ikke vær redd. Det skal ikke gjøre vondt. Får man ikke til så får man ikke til. Det er IKKE et nederlag. Heller ikke uvanlig at brystene vokser ENDA mer. Vi snakker nesten Pamela Anderson i Baywatch tider :P Du kan bli sår, veldig sår, men det skal heller ikke skje. Purelan er noe jeg synes er greit å smøre på den første tiden :) Ammeskjold kan fint brukes også, om babyen har litt vansker med å ta puppen. Husk, selvom det høres mye ut, så skal hele det brune inn i munnen på babyen. Utrolig nok :P

Søvn. Oppskrytt til tider :P Sov når babyen sover. Du MÅ ikke ut på kafe, trilletur når babyen er 3-7 dager gammel. Bruk de 6 ukene til å bli kjent med babyen og gi den rutiner, eller bli kjent med rutinene til babyen. :) Det er lov å si NEI! til besøk.

Kolikk. Ååå som jeg ønsker noen fortalte det til meg. Selv NÅ går moren min rundt grøten i stedet for å si det rett ut hva hun tenker og prøver å gjøre meg tillags. :P Ja, jeg skjønner hun vil spare meg for unødvendige råd og tips og gjøre meg urolig, men hadde ikke spurt om jeg ikke hadde vært i tvil. Bruk nettverket ditt rundt deg. :)

Barseltårer. Det hadde jeg med nr 2. Tror jeg hadde det med nr 1 også, men det husker jeg ikke. Må være ærlig der. Det trenger ikke å være noe spesielt med det. Det er hormoner, og de er i sving. Men pass på at det ikke går over i depresjon. Man kan bli mer lettrørt etter at man har fått barn. Bare en liten trist melodi eller noe kan få tårene til å trille.

Etterrier. gad, pain :P Kan sammenlignes med riene, men noen kjenner de igjen som menssmerter. Har du ikke hatt det før, kan du få det nå. Ikke sikkert, men mulighetene er der. De kjennes gjerne ekstra godt når man ammer for det sendes ut signaler om at livmoren må trekke seg sammen igjen. Jeg kjente ikke dette første gangen, men i andre og tredje gangen. Kjenner jeg gruer meg litt nå til fjerde gangen :P Blitt vondere etter hver fødsel.

Renselsen. Lukter æsj. Noen lukter det på, andre ikke. Noen blør mye, andre mindre. Her har jeg blødd mer og mer etter hver fødsel, men ikke mer enn at det er under kontroll. Også viktig grunn til at man sier i fra om man synes man blør litt mye, og greit å gå på do litt oftere, selvom det er vondt. Vi er alle forskjellige.

Huske å drikke og spise. Uten mat og drikke går det dårlig med kroppen og ammingen. Spesielt det med væske er viktig. Sjekk ut hva du bør unngå av mat og drikke.

Gulp. OMG sier jeg bare :P Ikke alle gulper, men det skjer. Lukter æsj, og man føler hele tiden at man lukter selv :P

Avføring. Det er alltid dagens topic :P Konsistens og farger. Det kan variere veldig mye.

Noe mer? Sikkert, men dette er det jeg kommer på i farten.

Du har fått mange fornuftige svar over her :-)

Mitt beste tips er og bruke de på barselavdelingen for det de er verdt når det kommer til amming.
Å ikke Vær redd for å be om hjelp til pass av babyen o.l mens du er der (om du vil dusje, sove etc)

Eneste jeg ikke finner at noen har skrevet noe om er at man blir ofte veldig tørst av å amme, så husk vannflaska før du setter deg til meg baby. Å være tørst fikk en ny betydning etter fødsel:D

Kaos er det første som detter inn i hodet mitt.
Alt er nytt og man vet ikke hvordan man gjør ting, men det ordner seg fort.

Jeg husker jeg var superredd for å gå på do første gang etter fødselen, men det var ikke så ille som jeg var redd for. Litt svie og sånt er det jo, men lurt som andre skriver å ta dulphalac når du blir tilbudt det. :)

Kan ikke huske at renselsen var noen big deal. En blødning. De hadde i allefall bind i ulike størrelser på sykehuset.
Etterrier hadde jeg ikke, så det kommer vel mer nå med nr. 2.

Jeg fikk også et enormt adrenalinkick og sov knapt de første 3 nettene. Jeg syns også at det var utrolig slitsomt å dele rom i en så sårbar situasjon.

Magen var helt absurd det første døgnet. En tom ballong som var helt merkelig når man lo. Herregud. Heldigvis strammet den seg fort litt opp.

Amming er IKKE lett, og for meg var det utrolig vondt. Det er nok forskjell på hva slags vev forskjellige folk har. Selv med godt sugetak var det VONDT og fortsatte å være det i 2 uker, men det var så verdt det når det gikk seg til. Flaskemammaer har så mye mer pes når man skal ut. Puppen er jo alltid med liksom. Jeg var forberedt på at det ikke var så lett, men ikke hvor vanskelig det var.
Følelsen i puppene er veldig annerledes enn vanlig veldig lenge.
Ta imot all hjelp dere kan få ved amming. Jeg skal ha noen til å se hver gang jeg legger til i starten. Bruk ammehjelper også om dere plundrer.

Barseltårer ja...huff...de kom den dagen de kom og sa at Lillemann måtte få tilskudd fordi melken ikke hadde kommet enda. Verden raste litt da, et lite nederlag, men så gikk det jo så fint.

Riftene og det grodde sinnsykt fort og jeg var overrasket over hvor lite vondt det var.

Og ja, greit å være forberedt på at bekkenbunnen ikke var kommet helt på plass igjen på barsel. Jeg fikk pencillin og jern, noe magen min ikke likte, og jeg feis hele tiden. Uten kontroll. Litt flaut...men jeg har en grei mann. ;)

Eneste jeg ikke finner at noen har skrevet noe om er at man blir ofte veldig tørst av å amme, så husk vannflaska før du setter deg til meg baby. Å være tørst fikk en ny betydning etter fødsel:D

Ja, hørt man blir veldig tørst og sulten av amming? :)

Tuuusen hjertelig takk for alle disse innleggene! Gull verdt for både meg og samboer å ha en liten anelse om hva som skjer etter fødsel. Man får vite så mye om alt som skjer i graviditeten 8 ved fødsel, men aldri noen som snakker om ukene etterpå :)

Jeg prøvde meg på service 7 uker etter fødsel, og det var ikke noe suksess. Måtte gå etter oppvarming, siden knipemusklene ikke akkurat var intakt igjen enda... Merket ikke noe i det daglige, men merket det svært godt etter 5 min med hopping, så lurt å knipe!

Ellers var det vel et sjokk å få en baby med kolikk, selv om det er veldig vanlig er det liksom ikke et tema før man står midt oppi det. Så her hjalp støvsugerlyd og annet hvitt støy veldig på skrikingen, pluss at vi gikk på skift med musikk på øret...

Ellers har jeg blitt utrolig mye mer emosjonell, og da snakker jeg ikke bare om barseltårene! Med en gang det er noe om barn som har det vondt skjærer det i mammahjertet, og slik var jeg ikke før...

Back
Topp