Ja, ganske så enige med de over meg her
Ikke alt man ønsker å vite når man er førstegangs, men greit å vite hva man faktisk går til. Det samme gjelder det som flergangs, for man opplever sjelden det samme to ganger.
Amming. Ikke lett, ikke godt, men ikke vær redd. Det skal ikke gjøre vondt. Får man ikke til så får man ikke til. Det er IKKE et nederlag. Heller ikke uvanlig at brystene vokser ENDA mer. Vi snakker nesten Pamela Anderson i Baywatch tider

Du kan bli sår, veldig sår, men det skal heller ikke skje. Purelan er noe jeg synes er greit å smøre på den første tiden

Ammeskjold kan fint brukes også, om babyen har litt vansker med å ta puppen. Husk, selvom det høres mye ut, så skal hele det brune inn i munnen på babyen. Utrolig nok
Søvn. Oppskrytt til tider

Sov når babyen sover. Du MÅ ikke ut på kafe, trilletur når babyen er 3-7 dager gammel. Bruk de 6 ukene til å bli kjent med babyen og gi den rutiner, eller bli kjent med rutinene til babyen.

Det er lov å si NEI! til besøk.
Kolikk. Ååå som jeg ønsker noen fortalte det til meg. Selv NÅ går moren min rundt grøten i stedet for å si det rett ut hva hun tenker og prøver å gjøre meg tillags.

Ja, jeg skjønner hun vil spare meg for unødvendige råd og tips og gjøre meg urolig, men hadde ikke spurt om jeg ikke hadde vært i tvil. Bruk nettverket ditt rundt deg.
Barseltårer. Det hadde jeg med nr 2. Tror jeg hadde det med nr 1 også, men det husker jeg ikke. Må være ærlig der. Det trenger ikke å være noe spesielt med det. Det er hormoner, og de er i sving. Men pass på at det ikke går over i depresjon. Man kan bli mer lettrørt etter at man har fått barn. Bare en liten trist melodi eller noe kan få tårene til å trille.
Etterrier. gad, pain

Kan sammenlignes med riene, men noen kjenner de igjen som menssmerter. Har du ikke hatt det før, kan du få det nå. Ikke sikkert, men mulighetene er der. De kjennes gjerne ekstra godt når man ammer for det sendes ut signaler om at livmoren må trekke seg sammen igjen. Jeg kjente ikke dette første gangen, men i andre og tredje gangen. Kjenner jeg gruer meg litt nå til fjerde gangen

Blitt vondere etter hver fødsel.
Renselsen. Lukter æsj. Noen lukter det på, andre ikke. Noen blør mye, andre mindre. Her har jeg blødd mer og mer etter hver fødsel, men ikke mer enn at det er under kontroll. Også viktig grunn til at man sier i fra om man synes man blør litt mye, og greit å gå på do litt oftere, selvom det er vondt. Vi er alle forskjellige.
Huske å drikke og spise. Uten mat og drikke går det dårlig med kroppen og ammingen. Spesielt det med væske er viktig. Sjekk ut hva du bør unngå av mat og drikke.
Gulp. OMG sier jeg bare

Ikke alle gulper, men det skjer. Lukter æsj, og man føler hele tiden at man lukter selv
Avføring. Det er alltid dagens topic

Konsistens og farger. Det kan variere veldig mye.
Noe mer? Sikkert, men dette er det jeg kommer på i farten.