Ett godt tips jeg har fått

Bkno5600882

Blir kjent med forumet
Hei alle dere :-)
Jeg har en del venner rundt meg som har fått smått iløpet av fjoråret og de har anbefalt oss å lage mat som vi kan fryse. Da slipper vi å tenke på middag og slikt første tiden og bare nyte babyen og hverandre +besøk osv. De rundt meg har erfart at det gjerne blir mye fastfood og kjøpt middag i starten da de ikke hadde laget opp noe selv. Så her er hva jeg har laget:
-150stk grovere pizzahorn (har 4forskjellige fyll fordelt på de)
- Lasagne (har laget den helt ferdig å hatt i 5 aliminiumsformer som er slik i størrelsen at det er nok til 2personer).
- Grønnsakssuppe/gryte med mager pølse.
- 15 veldig grove boller.
- 20 vanlige boller (servere til de vi får besøk av)
- 15 grovere kanelsnurrer (servere til de vi får besøk av).

Gjerne kom med flere forslag om middag en kan ordne i store posjoner og fryse ned og ha ei fin helg alle sammen :-)

Vi lager opp fiskegrateng i store porsjoner når skrei er i sesong - fryser i sånne engangs aluminiumsfolieformer. Fryses ustekt og så er det bare å rive gulrøtter/koke poteter. Fryser ned chilli con/sin carne på samme måte.

Vi har klart oss helt fint med å lage middag som vanlig, men synes det kan være greit å ha noe søtt til barselbesøk på lur. Cookiedeig frosset ned i kuler er smart. Ellers så selger de frosne pain au chocolat på Rema bl.a. som er bittesmå i fryseren og blir store, fluffy og crispy i ovnen :)

Er jo kjempelurt å ha litt på lur i frysen! Men her har det ikke vært noe problem å lage mat selvom vi har hatt nyfødt i hus, så vi satser på at det går like bra denne gangen også [emoji4]

Jeg tenkte i utgangspunktet å ikke lage noe middag. Men etter å ha tenkt litt på det, så kommer jeg til å lage pizzasnurrer og kanskje spinatgrateng. :)
Av søtt skal jeg lage kanelboller. :)

Jeg laget opp barselmat mens jeg ventet på nr 1. Det gikk stort sett i bosset til slutt. De fleste hadde med seg noe, tok til takke med kjeks eller kom så ubeleilig at det ikke ble tatt opp. Med nr 2 kom der ikke så mange, så da var det godt jeg ikke hadde annet en kjeks i hus. Så ingen barselmat denne gangen.

En skjelden gang savnet jeg "ferdig" mat etter nr 2 kom. Men det gikk greit. Så blir nok ikke noe "ferdig" mat her. Må bli at jeg lager en noe større porsjon kjøttkaker enn vanlig om formen blir ok til å i det hele tatt lage noen.

Vi har faktisk hatt en skikkelig «meal prep day» her i dag, og laget ti porsjoner lasagne, 8 porsjoner fiskegrateng, pizzasnurrer og cinnabuns. Nå er fryseren full, og jeg gleder meg til å spise karbohydrater igjen etter fødselen #svangerskapsdiabetes

Jeg er også godt i gang med å fylle fryseren [emoji28] Mest pga at det er så kjedelig å gå hjemme uten å gjøre noe. Sålangt har det blitt grove baguetter, grove ostebaguetter, boller, gulrotkake, pizzaer, tomat- og gulrotsaus (som kan brukes til pizza, pasta osv), kjøttkaker og grove brød. Har også kjøpt blant annet kjøttpølser når det har vært på tilbud og skjært det i biter før jeg har fryst de (kjekk å ha i grønnsakssuppe, tomatsuppe osv). [emoji478][emoji513][emoji487][emoji506]

Jeg tenkte i utgangspunktet å ikke lage noe middag. Men etter å ha tenkt litt på det, så kommer jeg til å lage pizzasnurrer og kanskje spinatgrateng. :)
Av søtt skal jeg lage kanelboller. :)
Har du oppskrift på spinatgrateng? Høres godt ut.

Veldig godt tips, men bekkenet mitt tåler ikke matlaging. :(

En god ide er å kjøpe former på f.eks biltema, og lage opp gratenger, lasagne og slike ting.

Spinatgrateng

Kok ønsket mengde makaroni ca en halv pakke
Bruk tint spinat

Oppskriften er som følger, dette er en ca oppskrift da jeg ikke bruker noe mål i bhg.

110gr margarin
1 liten purreløk
2 fedd hvitløk
400gr frosset spinat (tines før bruk)
150gr hvetemel
4dl vann
5dl melk
2 ts lys buljongpulver
500g pølsebiter (jeg bruker kalkun/kyllingpølse)
salt, pepper, evt hvitløkspulver
halv pakke makaroni - kokes
hvitost (til å gratinere)

Smelt margarin sammen med presset hvitløk og purreløk i biter.
Tilsett tint spinat og rør inn hvetemel til passe jevning.
Spe med vann og melk, litt av gangen til det blir en tykk saus.
Tilsett kjøttbuljong, pølsebiter, salt og pepper evt. hvitløkspulver.
Tilsett makaroni til passe tykkelse og menge.
Hell alt i en SMURT ildfast form, strø gjerne ost over, og stek på 200 grader i ca 30.minutt.
Serveres med kokt potet og raspet gulrot eller ferske rundstykker.

Dette blir mye mat. 1,5 vanlig ildfast form. Og vi pleier ikke ha potet eller gulrot til [emoji14] heller ikke rundstykker.

Back
Topp