Hei! Jeg har ei jente på 16 måneder som har hatt diaré i litt over to uker. I begynnelsen hadde hun også dårlig allmenntilstand med høy feber i et par dager, og senere fikk hun utslett på kroppen. Vi regnet med at det var fjerde barnesykdom, fordi vi leste at noen også får diaré. Etter noen dager ble allmenntilstanden bra igjen, men diaréen fortsatte. Hun har hele tiden spist godt, kanskje tilogmed mer enn vanlig. I går ringte jeg legesenteret, og fikk beskjed om at det ikke var farlig så lenge hun hadde god allmenntilstand og tisset. Fikk derfor ingen legetime, men beskjed om å se det an i noen dager til. Fikk også beskjed om å unngå melk i noen dager.
Jeg lurer på om vi må unngå alle melkeprodukter eller bare drikkemelk? Hun tåler vanligvis melk, men det er visst vanlig med forbigående laktoseintoleranse etter sykdom? Og noen steder står det at det er lurt å gi probiotika ved diaré, men dette er jo oftest melkeprodukter? Jeg har kjøpt Activia yoghurt, men er usikker på om jeg kan gi henne det eller ikke?
Kan ellers nevne at hun er liten og tynn fra før (7,95 kg på 15 mnd-kontrollen), så jeg er litt redd for at hun skal gå ned i vekt eller ikke legge på seg nok nå som hun har hatt diaré så lenge.
Hilsen forvirret mor som er lei av bleieskift
Jeg lurer på om vi må unngå alle melkeprodukter eller bare drikkemelk? Hun tåler vanligvis melk, men det er visst vanlig med forbigående laktoseintoleranse etter sykdom? Og noen steder står det at det er lurt å gi probiotika ved diaré, men dette er jo oftest melkeprodukter? Jeg har kjøpt Activia yoghurt, men er usikker på om jeg kan gi henne det eller ikke?
Kan ellers nevne at hun er liten og tynn fra før (7,95 kg på 15 mnd-kontrollen), så jeg er litt redd for at hun skal gå ned i vekt eller ikke legge på seg nok nå som hun har hatt diaré så lenge.
Hilsen forvirret mor som er lei av bleieskift