Ettåring med diaré

Belissa

Andre møte med forumet
Hei! Jeg har ei jente på 16 måneder som har hatt diaré i litt over to uker. I begynnelsen hadde hun også dårlig allmenntilstand med høy feber i et par dager, og senere fikk hun utslett på kroppen. Vi regnet med at det var fjerde barnesykdom, fordi vi leste at noen også får diaré. Etter noen dager ble allmenntilstanden bra igjen, men diaréen fortsatte. Hun har hele tiden spist godt, kanskje tilogmed mer enn vanlig. I går ringte jeg legesenteret, og fikk beskjed om at det ikke var farlig så lenge hun hadde god allmenntilstand og tisset. Fikk derfor ingen legetime, men beskjed om å se det an i noen dager til. Fikk også beskjed om å unngå melk i noen dager.

Jeg lurer på om vi må unngå alle melkeprodukter eller bare drikkemelk? Hun tåler vanligvis melk, men det er visst vanlig med forbigående laktoseintoleranse etter sykdom? Og noen steder står det at det er lurt å gi probiotika ved diaré, men dette er jo oftest melkeprodukter? Jeg har kjøpt Activia yoghurt, men er usikker på om jeg kan gi henne det eller ikke?

Kan ellers nevne at hun er liten og tynn fra før (7,95 kg på 15 mnd-kontrollen), så jeg er litt redd for at hun skal gå ned i vekt eller ikke legge på seg nok nå som hun har hatt diaré så lenge.

Hilsen forvirret mor som er lei av bleieskift
 
Hei! Jeg har ei jente på 16 måneder som har hatt diaré i litt over to uker. I begynnelsen hadde hun også dårlig allmenntilstand med høy feber i et par dager, og senere fikk hun utslett på kroppen. Vi regnet med at det var fjerde barnesykdom, fordi vi leste at noen også får diaré. Etter noen dager ble allmenntilstanden bra igjen, men diaréen fortsatte. Hun har hele tiden spist godt, kanskje tilogmed mer enn vanlig. I går ringte jeg legesenteret, og fikk beskjed om at det ikke var farlig så lenge hun hadde god allmenntilstand og tisset. Fikk derfor ingen legetime, men beskjed om å se det an i noen dager til. Fikk også beskjed om å unngå melk i noen dager.

Jeg lurer på om vi må unngå alle melkeprodukter eller bare drikkemelk? Hun tåler vanligvis melk, men det er visst vanlig med forbigående laktoseintoleranse etter sykdom? Og noen steder står det at det er lurt å gi probiotika ved diaré, men dette er jo oftest melkeprodukter? Jeg har kjøpt Activia yoghurt, men er usikker på om jeg kan gi henne det eller ikke?

Kan ellers nevne at hun er liten og tynn fra før (7,95 kg på 15 mnd-kontrollen), så jeg er litt redd for at hun skal gå ned i vekt eller ikke legge på seg nok nå som hun har hatt diaré så lenge.

Hilsen forvirret mor som er lei av bleieskift

Hei Belissa!

Bra du har kontaktet lege, og jeg vil anbefale deg å kontakte lege igjen dersom dette fortsetter. Spiser og drikker hun ok selv om hun ikke er i form? I så fall kan du forsøke å berike det hun spiser, altså tilsette f.eks. olje/margarin/smør i maten hun spiser, eller bruke fete produkter som fløte, rømme, helmelk etc. Da får hun flere kalorier fra det lille hun spiser.

Når det gjelder å kutte ut melk ved diare, så skal det som regel mer enn en liten runde diare/omgangssyke til for å gi forbigående laktoseintoleranse. Du kan evt. prøve å gi laktosefrie produkter en periode, det finnes både laktosefri rømme, Biola, fløte, kesam, yoghurt og melk. Gulost er også laktosefritt. Du kan se oversikt over laktoseinnholdet i de ulike meieriproduktene her.

Jeg skjønner at du bekymrer deg for vekten hennes når hun er tynn i utgangspunktet (jeg har selv en sønn som alltid har vært tynn, og kjenner godt til bekymringen for slike sykdomsperioder for vekten...): Du kan også ta en tur innom helsestasjonen på åpen veiing dersom din helsestasjon tilbyr dette, eller så er det alltid mulig å få en ekstra kontroll hos helsesøster med tanke på å følge opp vekten.

Ønsker deg lykke til, og håper hun blir frisk snart!
 
Back
Topp