Ettåring fortsatt ikke begynt å krabbe eller gå

Guest
Sønnen min er 13 mnd gammel. Han har fortsatt ikke begynt å krabbe eller gå. Han kan ikke stå på beina heller når jeg prøver å løfte ham og gir noe motstand. Han liker å sitte eller ligge på ryggen. Han kan heller ikke snu seg fra magen til ryggen.
Fysioterpeut besøker ham 2 ganger i uka på bhg. Personalet på barnehage har fått oppgave å gjøre øvelser med ham daglig 20min. Jeg er redd for at bhg ikke finner seg tid til å gjøre det daglig. Er veldig bekymret. Barn som er yngre enn ham har jo begynt allerede å stå og krabbe.
Han hadde cyste på halsen da han var født. Han ble operert da han var 9mnd. Først sa fysioterpeut/helsesøster at det kan være årsak til hans sen utvikling. Men det siste jeg har hørt fra fysio. at han er jo ganske sen i motorikken.
Han er sliten når han kommer hjem fra barnehage. Så jeg har ikke lyst å drive med øvelser hjemme, og det er vi enige med fysio.
Men jeg føler fortsatt angst og bekymringer. Hva kan jeg gjøre?
 
Hei!
Det er alltid vondt dersom man begynner å bekymre seg for sitt barns utvikling. Jeg har stor foståelse for at dere føler uro. Det som er bra er at hans sene motoriske utvikling er blitt tatt tak i, og at han får god stimulering,- bl.a. i barnehagen og av fysioterapeut. Det at man legger godt tilrette for barns motoriske utvikling og at din sønn får god stimulering for å fremme motorikken er svært viktig på dette stadiet. Barn må lære å rulle før de kan lære å krabbe. De må kunne komme seg opp på alle fire for å kunne reise seg opp, for deretter å kunne gå. Jeg vil tro at fysioterapeuten har veildedet dere som foreldre hvordan dere best kan stimulere til å utvikle de grunnleggende motorisk ferdighetene. Det å la sønnen din få ligge mest mulig på magen og plassere leker slik at han må strekke seg litt for å nå dem, kan være god stimulering til rotasjon av kroppen. Jeg regner med at dere blir fulgt opp litt ekstra også på helsestasjonen mtp motorikken og utvikling forøvrig. Diskuter gjerne med personalet på helsestasjonen om de evt.vurderer det slik at han bør ses på av barnlege. Det er alltid lav terskel for å henvise små barn dersom man er i minste tvil om banrets utvikling. Lykke til videre med din sønn. Hilsen Elin
 
Jeg ville bare si at min datter ikke gikk før hun var 20 mnd. Hun var treg motorisk hele veien, og vi satt henne opp før hun kunne sette seg opp selv pga vi fikk høre at de fikk lov å sitte når de var 9 mnd. Så hun måtte ned på gulvet til hun lærte å sette seg opp selv, og etterhvert falt alt på plass sakte men sikkert.
Hun er i dag 4,5 år og superglad og utholdende når det gjelder idrett. Og hun er veldig smart, skriver mange ord, og kan alle bokstaver, noe hun har etterspurt og ikke blitt prakket på.

Nå er lillebror 16 mnd og begynte å krabbe for 1 mnd siden, før dette ålet han seg. 
Han er også treg og hypoton (litt slapp i muskulatur) som storesøster. Men han er og en smart kar, som vet hva han vil her i verden.
Håper du roer deg litt av å høre om mine barn.

Håper fysioterapien hjelper lillen raskt.
Og lurer du på noe mer, vil ha noen å snakke med, så send gjerne i inboxen min.
Beste ønsker for dere <3
 
Kallenavnet mitt er Sykepleieren. Lenge siden jeg har vært på forum ser jeg, for før kom det jo opp automatisk ;)
 
Heisann, Jeg hadde det akkurat likedan med jenta vår. Da jeg igjen ble gravid med bekkenproblemer snakket jeg tilfeldig med dette med min kiropraktor. Hun ba meg ta henne med dit- det viste seg at hun hadde en låsning i hofte som hun knakk opp- og vips så gikk det jammen meg ikke lang tid før hun gikk. Det skader jo absolutt ikke så det er verd å prøve. Kan jonogså nevne at jeg også fikk oppfølging av fysio, uten at det hadde noen virkning... Lykke til :)
 
Hei!
Mange foreldre kan bli bekymret når de sammenligner egne barn med andres, Barn er veldig forskjellige, og utvikler seg i ulikt tempo. Sykdom i småbanralderen kan i noen tilfeller forsinke/ stagnere utviklingen. Det er bra at sønnen din får oppfølging av fysioterapeut og ekstra stimulering av motorikk i barnehagen. Skjønner godt at du ikke har så lyst til å trene med ham når han kommer hjem fra barnehagen. Du kan imidlertid være bevisst på stimulerende aktiviteter som kan fremme utviklingen. Du kan helt sikkert få gode råd av fysioterapeut om hvordan du kan legge tilrette for dette på en god måte for både deg og sønnen din. Det grunnlaget som legges for ditt barn på dette stadie, er svært viktig for den videre utvikling.  Dersom du er bekymret for din sønns utvikling, kan det være lurt å diskutere dette med helsetajsonslege eller fastlege.Det viktigste for deg som mor, er å være mor og vise barnet ditt kjærlighet, omsorg og skape nærhet til ditt barn.Ønsker dere alt godt videre. Beste hilsen Elin
 
Back
Topp