Et spm ang kattunger

Minimum 8 uker ,helst 12 uker. De har mye å lære for å bli lykkelige katter. Er så mange som får kattungen hjem til seg alt for tidlig ,bare fordi de er så "søte"... Uten å tenke på konsekvensen for kattungen.
(Dette gjelder forresten hvalper også.)

ORIGINAL: Kakebit

12 uker! [:)]

Nei IKKE minumum 8. 12 uker og ikke en dag før!
8 uker er det som gjald før men nå har heldigvis folk blitt litt mere oppdatert på den saken.
Mattilsynet, dyrebeskyttelsen, forskere og alle oppdrettere er enige om 12 uker.

På finn.no så har de laget en ny regel nå.Det er ikke lov å legge ut annonser der kattungene blir gitt bort tidligere enn 12 uker. Det er helt supert.

Ok, takk for svar[:)]

Vi skal nemlig få oss kattunge av et vennepar av oss. Og de sier at den er leveringsklar om 6-8 uker (den ble født for 5 dager siden)[:o]

Jeg syntes det hørtes litt vel tidlig ut ja...

Da skal jeg si til dem at jeg tar den ikke før den er 12 uker[:)]

Katta mi fekk vi læng før d va gått 12 uka. Men d va fordi kattemora villa itj ha han. Ho banka han å sånn, å pressa han oinna sæg å de andre [&:]
Huskitj nøyakti korr gammel han va, men d va ei go stynd før 12 uka ihvertfall.

Merka d påån enast på d at han hadd et veldi pattebehov. Patta på kua si (bamsen han fikk når han kom t oss), pledde sett, åsså på oss da.. SYns veldi synd påån. Han va å veldi oppmerksomhetssyk. Huske d nestn vart litt for my av d gode i startn, men samtidi så va han jo så litn å..

Uansett så e han mer som lillebroren min enn familiekatta da, å veldi bortskjemt. D e 10 år mellom mæg å søstra mi, å 10 år mellom søstra mi å Vidar. [:)]

Når æg sende ul bilda av babyn min t mamma, får æg ca 1000 bilda tbake av babyn hennes. [:D]

Noe som også kan bli et problem hvis man får dem for tidlig er biting. Det er jo kattemor som skal lære dem å begrense bittstyrken under lek osv. Har ikke værrt borti at renslighet har vært et veldig stort problem, men derimot biting i tide og utide. Og dette er jo noe å tenke på når man skal ha katt hvor man har små barn. (er ikke videre hyggelig for voksne heller).

Det er vel gjerne fra 6-8 uker at kattemor begynner å oppdra de, og da synes jeg hun bør få noen uker på seg til den jobben. Det er ingen som er så gode til å oppdra barn som deres egen mor, og dette gjelder også i dyreverden[:)]

for kattens beste bør den være 12uker gammel og ikke en dag mindre.
pga. sosialisering og andre kattetng den skal ha lært seg for å klare seg greit i forhold til mennesker og andre dyr og katter!

At mora ikke liker de er oppe i ho hele tiden har også noe med sosialiseringen av kattungene... f.eks at de skal GRADVIS avvennes fra mora...
det burde jo gud og hvermann forstå!!

Du har rett i det, men hos noen sitter ikke morsinstinket like dypt som hos andre, så det er vanskelig for oss som ikke har sett det selv å si hva som ligger til grunn for denne vureringen. Er ikke nødvendig med krasse uttallelser. Synes det har så lett for å bli kranglete her inne, så greit å trå litt varsomt...

før sa vi alltid 8 uker. men idag sier vi 12 uker.

ikke dermed sagt at kattungen du får på 8 uker blir noe dårligere.

hunder har selv godt av 14 dager lenger hos mor. men alt bør jo se ann. mange mødre som blir lei ungene sine også rundt 8-9 ukers aldern. ikke noe særlig med en mor som blir bitt i puppa siste tiden til hun blør.

har selv hatt/kjennskap til kattunger og hunder der mor har dødd rundt 5 ukers alder og det har aldri blitt noe ille ut av det. men har man mulighet så skal mor få ha ungene lengst mulig. her går ikke kattene før de er 11-13uker og valpene går ikke før de er 9-10 uker gamle. ser ann vær valp, ingen unger er like og noen er mer avhengig av mor enn andre og må være litt lenger.

ORIGINAL: Aravis

de SKAL være 12 uker før de gis bort. Kattemora lærer jo kattungen å gå på do o.l etter uke 6 (hvis jeg ikke tar helt feil), så du kan risikere å få en katt som ikke skjønner hvordan man gjør fra seg i kattesanden.

Er ikke alle kattemødre som gidder det da...Og da får kattungen det bedre borte litt før...[8|]

Det er trist å se så utrolig mye uvitenhet blandt folk. Det at kattemor og kattungene sloss litt når ungene er 8-12 uker er helt normalt, det er slik det skal være. Det er en del av avvenningsprosessen som må gå sin gang for at ungene skal bli selvstendige. Det har også litt med å lære kattungen hvor "grensa går" når det gjelder biting og kloring.

En katt er ikke leveringsklar bare fordi den kan spise selv og gå på do selv. Det kan et menneskebarn på 4 år også, ville du sendt den fra mamman sin kanskje?
Man skal være psykisk klar også. Hvis man vil gi katten den beste starten på sitt nye liv så venter man med å skille den fra moren til den er minst 12 uker[;)]

ORIGINAL: *lima*

Hvor gamle skal kattunger være når de flytter fra moren sin?[8|]

12uker .. vi fikk vår ca 8uker .. han lå et par ganger og sutta meg i halsen i søvne .. nåååja,bare koseligt[:)]Han er snart 2år ..

ORIGINAL: Renate_85
På finn.no så har de laget en ny regel nå.Det er ikke lov å legge ut annonser der kattungene blir gitt bort tidligere enn 12 uker. Det er helt supert.

Å har de det??? Nå ble jeg skikkelig glad [:)][:)]

Kattungene bør være avvent puppen og fått sin dose med avvisning før de er klare til å flytte fra mor.
Det kan se litt voldsomt ut, men det er helt normalt at mor viser tydelig hvor grensene går.
Jeg har vært med i Dyrebeskyttelsen i mange år, hatt mange mange kattungekull, jobbet hos veterinær også... og 12 uker er det de bør være for å flytte hjemmefra.

Skal jeg ha meg ny katt igjen.. (har 2 nå; 6 1/2 år og 2 1/2 år) engang... nekter jeg å ta i mot noen som er yngre enn 12 uker. Helst vil jeg ha fra oppdretter også. Ikke at det må være rasekatt... men gjerne huskatt som er vokst opp hos mennesker som tar seg skikkelig av kattungene og sosialiserer de med mål og mening, og ikke bare har kattunger i en kurv på vaskerommet.

ORIGINAL: _Alex..Micamor_

Minimum 8 uker ,helst 12 uker. De har mye å lære for å bli lykkelige katter. Er så mange som får kattungen hjem til seg alt for tidlig ,bare fordi de er så "søte"... Uten å tenke på konsekvensen for kattungen.
(Dette gjelder forresten hvalper også.)

ORIGINAL: ~Rosa~

Vi få katteunge neste uke, og da er hun litt over 9 uker gammel. Men jeg ville nok ikke tatt hun så tidlig hvis ikke det var for at jeg har hatt så mange katter og katteunger før at jeg klarer å ta meg skikkelig godt av hun [:)] *Gleder meg*

Trist at du tror det er sånn det fungerer. Du kan ALDRI erstatte kattemor uansett hvor hardt du prøver dessverre. Håper du tenker deg litt om og venter 3 uker til for kattens skyld.

Bumper opp denne litt da jeg synes det er et viktig tema. [;)]

12 uker!

Back
Topp