Et spmål om brystpumpe

*Laila*

Forumet er livet
Jeg har en gutt fra før,men har aldri ammet fordi jeg ikke fikk lov av barnelegen,bruker epilepsimedisiner...Jeg bruker fremdeles det,men ett annet slag,så denne gangen kan jeg visst få amme[;)]
er brystpumpe ett "must" å ha når man ammer??evt hvorfor??[8|][8D]føler meg litt grønn ang amming og kjenner jeg får litt prestasjonsangst[8D][:)]

Jeg MÅTTE ha, viktig viktig VIKTIG å få tømt puppene i starten.. noe jeg lærte den harde veien med "melkefeber" og en begynnende brystbetennelse! puppene ble steinharde og SVÆRE, Emma strevde med å få godt tak og ja.. AU AU AU + jeg pumpa og gav litt fra flaske da byrstvortene blødde som verst! Jeg brukte den også til å øke melkeproduksjon også [:)]

JA! Så absolutt...hadde ikke klart meg uten da jeg ammet, men jeg hadde veeeeldig mye melk da..

Pumpe fungerte ikke for meg, og hadde heller ikke det store behovet for pumpe.. men dette er veldig individuelt [;)]

Jeg ville nok kjøpt inn.
Jeg brukte den mye i starten både for å øke, tømme og faktisk for å hjelpe til å "forme" puppene for at minsten skulle få tak i puppen.
Og etterhvert for tømming hvis man skal bort/ på fest el.

ORIGINAL: Histepist

Jeg ville nok kjøpt inn.
Jeg brukte den mye i starten både for å øke, tømme og faktisk for å hjelpe til å "forme" puppene for at minsten skulle få tak i puppen.
Og etterhvert for tømming hvis man skal bort/ på fest el.

sign [;)]

ORIGINAL: MieKayla

Brystspreng/melkespreng er jo ikke nødvendigvis så veldig behagelig da...
Er ikke alltid skrutten vil ha mat akkurat da du føler for å tømme deg.
Evnt at du produserer litt for mye i en periode.
Evnt at du trenger å øke produksjonen, og heller stimulerer med å pumpe selv, istedet for å ha skrutten hengende etter nippelen hele døgnet.
Evnt at du har tenkt deg en kveld ut, mens baby daddy skal ha fòringsansvar - kjekt å ha noe annet enn morsmelkerstatning klart på flaske! (for om førstegangs-hjemmeværende-babyDaddy skal skifte morsmelkserstatnings-bleier, så tenker jeg at du ikke får lov å gå ut noe mer! Haha, de lukter 10 ganger verre og er 20 ganger eklere enn "vanlige" bæsjebleier!"

Men du er jo ikke førstegangs... så dette blir jo litt uvesentlig for deg, hehe.
Fikk du aldri melk eller spreng med storebror, selv om du ikke ammet..??
Jeg lakk MYE allerede uka før snuppa kom ut, jeg..

nei jeg rakk ikke få melk før jeg fikk tab for å stoppe det jeg...så føler meg grønn på dette[8|]Takk for alle kommmentarer/fordeler ved å kjøpe inn[;)]

Jeg pumpet meg for å holde i gang produksjonen for snuppa var ikke så flink og sutte,pluss at det er utrolig greit å ha hvis man er supersår,eller vil samle melk i fryseren[:D] Jeg SKAL uansett ha meg en ny pumpe[:)]

Kjekt å ha, men har du kort vei til et apotek er det ikke noe problem å vente med å kjøpe til du ser om det er behov.

Brystpumpe kan være kjekt å ha om en har lett for å få brystbetennelse, om babyen ikke drikker mye i begynnelsen (for å få tømt seg for å unngå brystbetennelse), om en blir veldig sår i begynnelsen av amminga, eller om en trenger en pause og pumper seg for at mannen eller noen andre kan mate babyen, eller om man foretrekker flaske når man er på offentlige steder, etc...

OM du velger å kjøpe deg brystpumpe er mitt tips å kjøpe en elektrisk (de selges billig brukt på Finn, eller koster ca 1200kr ny på apoteket) som også kan brukes manuelt. Hadde en manuell sist og brukte den da jeg var så sår at jeg blødde (det gjorde mindre vondt enn å amme), og det var både veldig slitsomt å gjøre seg selv så vondt så direkte, og slitsomt fordi den jeg hadde krevde at jeg brukte begge hendene (en for å holde og en for å dra).

ORIGINAL: *Laila*

Brystspreng/melkespreng er jo ikke nødvendigvis så veldig behagelig da...
Er ikke alltid skrutten vil ha mat akkurat da du føler for å tømme deg.
Evnt at du produserer litt for mye i en periode.
Evnt at du trenger å øke produksjonen, og heller stimulerer med å pumpe selv, istedet for å ha skrutten hengende etter nippelen hele døgnet.
Evnt at du har tenkt deg en kveld ut, mens baby daddy skal ha fòringsansvar - kjekt å ha noe annet enn morsmelkerstatning klart på flaske! (for om førstegangs-hjemmeværende-babyDaddy skal skifte morsmelkserstatnings-bleier, så tenker jeg at du ikke får lov å gå ut noe mer! Haha, de lukter 10 ganger verre og er 20 ganger eklere enn "vanlige" bæsjebleier!"

Men du er jo ikke førstegangs... så dette blir jo litt uvesentlig for deg, hehe.
Fikk du aldri melk eller spreng med storebror, selv om du ikke ammet..??
Jeg lakk MYE allerede uka før snuppa kom ut, jeg..

nei jeg rakk ikke få melk før jeg fikk tab for å stoppe det jeg...så føler meg grønn på dette[8|]Takk for alle kommmentarer/fordeler ved å kjøpe inn[;)]

vil forresten anbefale avent sin manuelle! Den er utrolig lett å pumpe med og letter fint på trykket.
Man kan kjøpe sånne "begre" som man kan pumpe melken i og i den pakken følger det med litt div der man kan pumpe rett på flasker og mate osv...[:D] Den er lett å rengjøre/koke. Er så liten at den får plass i vesken hvis man skal ha den med på bytur[8D] Den "suttedingsen" er silkemyk så gjør ikke vondt.

Jeg skjønner d at noen liker manull og andre elektrisk,men hva er forsjellen igrunn??[8D]

Den elektriske typen er hvertfall min favoritt, for da kan man pumpe begge bryst samtidig og fortsatt ha begge hendene fri.
Den manuelle må man jo pumpe med selv, blir etterhvert litt sliten i klypa/håndleddet av sånt [;)]

ok,men må man ikke holde pumpa der uansett?[:)]

Den elektriske typen er hvertfall min favoritt, for da kan man pumpe begge bryst samtidig og fortsatt ha begge hendene fri.
Den manuelle må man jo pumpe med selv, blir etterhvert litt sliten i klypa/håndleddet av sånt [;)]

Hahahahahah ja da blir du fort sliten [;)]

Jeg hadde ikke giddet å kjøpe elektrisk pumpe før jeg hadde vist om jeg trengte det.

Jeg hadde Avent sin manuelle sist gang. Fikk mye bruk for den. Etterhvert når jeg var ute på byen var den liten og nett også slik at jeg kunne ha den i veska.

Hmm ja ikke lett å vite når man er helt lost på området[8D]jeg vet jo ikke hvor mye jeg evt vil få bruk for en,men har søkt på nettet å funnet 2 forsjellige merker,avent og medela...er d noen spes forsjell på de?bortsett fra prisen liksom...[:)]
ble mange tanker og spm her gitt[8D]

Hørt medela sin er den beste , den de bruker på sykehusene.. Jeg ahdde ikke så mye melk sist, hadde da avent sin og jeg fikk jaggu ikke ut mye med den pumpa... Så denne gangen prøver jeg medela sin Swing , og håper jeg er mere heldig med den [:)]

ORIGINAL: Hello_Cupcake

Hahahahahah ja da blir du fort sliten [;)]

Jeg hadde ikke giddet å kjøpe elektrisk pumpe før jeg hadde vist om jeg trengte det.

Jeg hadde Avent sin manuelle sist gang. Fikk mye bruk for den. Etterhvert når jeg var ute på byen var den liten og nett også slik at jeg kunne ha den i veska.

Kommer vel an på hvor mye man bruker den, om man blir sliten eller ikke da [:D]
En flaske i ny og ne gjør da ikke noe, men om du etterhvert må pumpe mye/ofte, vil jo elektrisk være greia. Jeg fullpumpet i nesten 3 mnd..

Som sagt; individuelle forskjeller! Sjekk ut behovet før du kjøper deg noe som helst [;)]

(Og jeg dro jo ikke akkurat med meg den svære pumpa rundt omkring på cafèer og liknende, haha! * ser det for seg* En håndpumpe i veska er jo en selvfølge når man er pumpe-avhengig [;)])

Ja det har du rett i [:D]

Jeg brukte min mest som avlastning, og når jeg hadde spreng ved barnefri, så jeg hadde aldri behov for en elektrisk en. Jeg syns Avent sin manuelle funket veldig bra. Men vet at noen syns det er vanskelig å bruke pumpe og heller håndmelker. Men får man først teken så går det veldig fort og greit.

Jeg hadde ikke bruk for pumpe før på slutten av ammingen, altså da lillemor var rundt 6 mnd. Du kan jo vente med å kjøpe og heller sende gubben på apoteket om du føler du trenger? Om du har veldig brystspreng er det beste å håndmelke...det fikk hvertfall jeg beskjed om på barsel[:)]

Jeg kjøpte brystpumpe en uke etter fødsel forrige gang, da hadde jeg skikkelig spreng. Kjøpte philips sin elektriske, kjempe fornøgd. brukte den helt frem til gutten min var 6 mnd. da ville han ikke ha mer pupp... Greit og ha pumpe slik at man kan komme seg litt ut også :)

Jeg har to barn fra før av og jeg har aldri eid en pumpe[:)] Brukte hendene om jeg trengte det..

Back
Topp