Et spørsmål om kalorier

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Det er noe jeg lurer litt på angående kalorier. Må man forbrenne mer enn man bruker hver dag? Eller kan man gå en dag i uken uten å spise noe, og de andre dagene spise sånn ca så mye som man forbrenner, og fortsatt gå ned i vekt?

Jeg ville vel strengt talt ikke gått en dag uten å spise. Det som teller når du skal ned i vekt er at det går mer ut enn inn. enkleste måten er å spise normalt sunt og bevege seg hver dag:)

Man skal aldri gå en dag uten å spise. Et jevnt kaloriunderskudd er den beste, sunne måten å gå ned i vekt permanent :)

Ja, vil tro du går ned i vekt da ja :)

Jeg ville vel strengt talt ikke gått en dag uten å spise. Det som teller når du skal ned i vekt er at det går mer ut enn inn. enkleste måten er å spise normalt sunt og bevege seg hver dag:)
Nei jeg gjør ikke det heller, jeg bare lurer. Jeg er veldig ujevn i hvor mye jeg spiser, så jeg har tenkt litt på det om det er jevn spising som er viktig. Om man kalkulerer for at forbrenningen går ned litt om kaloriunderskuddet blir for stort, og man veier seg en gang i uken, vil man da gå ned i vekt om det totale forbruket for den uken er mer enn inntaket.

Usikker på om det egentlig er svar på spørsmålet ditt, men jeg er avhengig av jevnt inntak for å gå ned. Når jeg spiser for sjeldent så går kroppen i sparemodus, så de gangene jeg skal gå ned så spiser jeg hver 3 time fra jeg våkner til jeg legger meg + mellommåltid. Dette er essensielt for meg for å holde forbrenningen igang :)

I forhold til DITT spørsmål så hadde det ihvertfall ikke fungert for meg å droppe å spise en dag

Usikker på om det egentlig er svar på spørsmålet ditt, men jeg er avhengig av jevnt inntak for å gå ned. Når jeg spiser for sjeldent så går kroppen i sparemodus, så de gangene jeg skal gå ned så spiser jeg hver 3 time fra jeg våkner til jeg legger meg + mellommåltid. Dette er essensielt for meg for å holde forbrenningen igang :)

I forhold til DITT spørsmål så hadde det ihvertfall ikke fungert for meg å droppe å spise en dag

Hmmm. Så da er det vel kanskje så enkelt som at det er individuelt da. Siden det går så opp og ned med matinntaket mitt så vet jeg ikke hva som er best for meg. Jeg gikk en periode på lavkarbo, og spiste to ganger om dagen. GIkk ned masse da, men det blir vel litt feil å sammenligne forbrenning på lavkarbo og lavkalori?

5:2 eller hva den heter baserer seg jo på at man spiser lite to dager og mer 5 dager, så jeg vil anta at du går ned om du ikke spiser en dag og vanlig resten. Sånn på sikt hvertfall. Hvor god kontroll du har på vekta med den metoden blir noe helt annet.

Men jeg vil si ja, du skal i teorien gå med med kaloriunderskudd.

Hmmm. Så da er det vel kanskje så enkelt som at det er individuelt da. Siden det går så opp og ned med matinntaket mitt så vet jeg ikke hva som er best for meg. Jeg gikk en periode på lavkarbo, og spiste to ganger om dagen. GIkk ned masse da, men det blir vel litt feil å sammenligne forbrenning på lavkarbo og lavkalori?

Jeg har forsåvidt litt tro på 5:2 dietten. Men jeg ønsker ikke å leve på slike "dietter" når barna er i en alder hvor det blir synlig for de at mamma spiser annerledes. Når jeg skal ned så legger jeg derfor om kosten innenfor det normale. Jeg spiser jevnere og oftere, jeg spiser lett varianter av ulike matvarer, og jeg øker faktisk matmengden (samt kutter søtsaker naturligvis). På denne måten går jeg ned jevnt og kjapt (ihvertfall 1 kg i uka) uten å trene i tillegg. Denne måten gjør at jeg faktisk holder jeg på trivselsvekt fordi kostholdet kan videreføres ved at jeg tillater mer kalorier i kosten, selv om det fortsatt er samme type mat (norsk husmannskost) ;) problemet mitt er når jeg går opp ved for stort kaloriinntak (gjerne søtsaker) og at jeg slutter å spise jevnt!

Nå har jeg derimot vært gravid og stresser ikke med å gå ned foreløpig! Kose med baby nå - finne motivasjon til vektreduksjon senere ;)

Jeg har forsåvidt litt tro på 5:2 dietten. Men jeg ønsker ikke å leve på slike "dietter" når barna er i en alder hvor det blir synlig for de at mamma spiser annerledes. Når jeg skal ned så legger jeg derfor om kosten innenfor det normale. Jeg spiser jevnere og oftere, jeg spiser lett varianter av ulike matvarer, og jeg øker faktisk matmengden (samt kutter søtsaker naturligvis). På denne måten går jeg ned jevnt og kjapt (ihvertfall 1 kg i uka) uten å trene i tillegg. Denne måten gjør at jeg faktisk holder jeg på trivselsvekt fordi kostholdet kan videreføres ved at jeg tillater mer kalorier i kosten, selv om det fortsatt er samme type mat (norsk husmannskost) ;) problemet mitt er når jeg går opp ved for stort kaloriinntak (gjerne søtsaker) og at jeg slutter å spise jevnt!

Nå har jeg derimot vært gravid og stresser ikke med å gå ned foreløpig! Kose med baby nå - finne motivasjon til vektreduksjon senere ;)

Jeg tror du er inne på noe der. Jeg husker at min mor i perioder veide maten sin og kunne ikke spise det samme som oss. Jeg likte det ikke. Den dag i dag kan jeg ikke veie maten min, for da begynner jeg å overspise skikkelig. Det er nok i kombinasjon med å bli tvunget til å spise opp maten som barn, men kjøkkenvekt gir meg negative assosiasjoner.

Jeg vil tro du vil gå ned sakte men sikkert, men er jo brems for forbrenningen da

Når jeg skal ned i vekt, så ser jeg på ukesinntak. Kalorier inn kontra ut. Hvis jeg spiser for mye en dag, så tar jeg det igjen dagen etter med å spise mindre den neste. Sikkert ikke det mest optimale, men det funker! Jeg er litt sånn skippertaksperson, så jeg klarer også fint å la være å spise en dag. Mye lettere enn å spise jevnt og forsiktig hver dag en hel uke. :rolleyes:
Og 5:2 dietten har jo vært veldig populær og effektiv blant folket, tenker det må være en grunn til det. :)

2:5 dietten er vel basert på to dager faste.

Dersom man spiser veldig ugjevnt kan kroppen "spare" de dagene du spiser mye fordi du noen dager spiser lite. Er nok anbefalt å ligge gjevnt, med litt underskudd hver dag. Underskuddet kan nok variere litt fra dag til dag.

Skal jo ikke sulte deg selv, kroppen går i forsvarsmodus, og sparer på det den kan av fett. Samme om du spiser for lite (mindre enn 1700kcal om dagen) eller faster.

Spis generelt sunt, ha en kosedag (lørdag er en fin dag). Mye frukt og grønt, smoothie er helt konge frokost. Jeg drakk gjerne 2 liter når jeg var veggis til frokost, bedre start på dagen fins ikke. Drikk vann, gå litt turer, vær bevist på hva du putter i munnen, unngå godterihyllen på butikken.

Når var veggis spiste jeg gjerne 2500kcal om dagen, da livstilen er mest basert på frukt og grønt. Handler ikke alltid om å telle kalorier :)

Det var min oppskrift på å gå ned i vekt og holde meg der :) raske slankekurer og miraklekurer varer som regel ikke lenge.

For varig vektreduksjon er et gjevn inntak av mat med kcal underskudd det beste. Og gjevnt blodsukker.

Problemet med det at man ikke spiser, er at forbrenningen går ned fordi kroppen tror at det er lite mat å få og må spare på energien.
Med det sagt så er kroppen vår laget for å faste. "Før i tiden" spiste de mat da de stod opp, kanskje et måltid på dagen og et større et på kvelden, etpar timer før de la seg.

Har du hørt om å få kroppen til å gå i ketose? Det er ganske effektivt for å gå ned i vekt.

Problemet med det at man ikke spiser, er at forbrenningen går ned fordi kroppen tror at det er lite mat å få og må spare på energien.
Med det sagt så er kroppen vår laget for å faste. "Før i tiden" spiste de mat da de stod opp, kanskje et måltid på dagen og et større et på kvelden, etpar timer før de la seg.

Har du hørt om å få kroppen til å gå i ketose? Det er ganske effektivt for å gå ned i vekt.
Jeg gikk på ekstrem lavkarbo før (ufrivillig da, er så sær i matveien. Skulle egentlig ligge på 30-40 om dagen) så jeg var i ketose. Effektivt!

Jeg prøver å spise skikkelig gjennom dagen, så denne tråden er ikke for å få tips til hvordan jeg skal gå ned i vekt. Men jeg er nysgjerrig på dette med kalorier, og prøver å forstå hvordan det henger sammen.

Jeg gikk på ekstrem lavkarbo før (ufrivillig da, er så sær i matveien. Skulle egentlig ligge på 30-40 om dagen) så jeg var i ketose. Effektivt!

Jeg prøver å spise skikkelig gjennom dagen, så denne tråden er ikke for å få tips til hvordan jeg skal gå ned i vekt. Men jeg er nysgjerrig på dette med kalorier, og prøver å forstå hvordan det henger sammen.

I såfall, så er det rett og slett om å gjøre å spise færre kalorier enn du forbrenner.
Men dette med forbrenning er veldig vasnkelig, for det er mye som påvirker forbrenningen, i tillegg til at noen har høy og andre har lav forbrenning.

Hvis man gjør et kjapt regnestykke på 2000 kalorier for dagen i inntak, så er det 14000 kalorier i uka. Da må man forbrenne mer enn 14000 kalorier i uka.
Det finnes sunne og riktige måter å gjøre det på, og det finnes usunne og noen ganger til dels farlige måter å gjøre det på.
Å ikke spise en dag er et dårlig alternativ fordi man da mister fettsyrer, vitaminer, mineralr og salter man trenger i løpet av en dag, og kroppen blir sliten av det. Noe som gjør at man mister energi og dermed sjanse til å forbrenne enda mer.

Hvis du er flink til å telle kaloriene vil du kunne gjøre mye mer ved å tilpasse forbrenningen enn å kutte ut kalorier i en hel dag. Det går ikke like fort, men kroppen vinner på det.

Ikke noe lurt å ikke spise en dag, og spise normalt resten av uka. Det vil gjøre forbrenningen din i ubalanse! I verste fall vil det virke mot sin hensikt, siden kroppen går inn i sparemodus hvis du ikke tilfører den energi på en stund. Er nok mye smartere å kutte ned det totale kaloriinntaket litt. Trenger ikke være så mye heller. Eventuelt være litt mer i aktivitet på en daglig basis.

Ikke noe lurt å ikke spise en dag, og spise normalt resten av uka. Det vil gjøre forbrenningen din i ubalanse! I verste fall vil det virke mot sin hensikt, siden kroppen går inn i sparemodus hvis du ikke tilfører den energi på en stund. Er nok mye smartere å kutte ned det totale kaloriinntaket litt. Trenger ikke være så mye heller. Eventuelt være litt mer i aktivitet på en daglig basis.

Jeg har ikke tenkt å ikke spise en dag, jeg bare lurer på om man kan gå ned om man gjør det samtidig som man spise like mye som man forbrenner resten av uken. Helt teoretisk.

Back
Topp