Et (sikkert dumt) spørsmål om antibiotika

Gæmmis

Elsker forumet
Jeg har vondt i halsen, og har mistanke om at det kan være en betennelse. Har skikkelig dromedarånde, og er for andre gang i dag i ferd med å bli varm og slapp.

Kan noen forklare meg fordelene med antibiotika? Handler det om å blir frisk fortere, eller er det også annet som taler for å ta en antibiotikakur? Hva har det å si at jeg er gravid?

Jeg vet det må høres ut som et veldig dumt spørsmål, men jeg har faktisk ingen erfaring med antibiotika! De gangene jeg har vært til lege i årenes løp, har det vært pga skader, øynene mine, mitt lave blodtrykk eller graviditet. Snuppa har heller ikke trengt det på noe tidspunkt.

Derfor er jeg kanskje litt... redd?... for antibiotika.

Om legen sier du burde få i deg antibiotika,så ville jeg hørt på legen...de gir ikke uten grunn.

Du har bare effekt av antibiotika vist det er en bakterieinfeksjon som er årsaken, vist det derimot er virus har du null nytte av det.

ORIGINAL: Lissyjane

Halsbetennelse går sjeldent vekk av seg selv. Du kan bli skikkelig syk,ville kommet meg til legen i en fei jeg.

Det er forresten feil, det fleste halsbetennelser trenger ikke behandling.

Når går jeg til legen da? Hvis jeg f.eks i morgen bare er litt varm, ikke helt slått ut av feber liksom, og halsen hverken har blitt verre eller bedre?

Vil jo selvfølgelig det beste for babyen[:)]

det kan ta lengre tid å bli frisk uten anibiotika, dessuten kan bakteriene vokse og du kan dra på deg lungebetennese og andre ting. så det er litt viktig å bli kvitt bakteriene

Hadde en ordentlig gang halsbettennelse i høst da jeg var gravid. Da var det gull å få pencillin. Den tar det på meget få dager. Derimot hadde jeg virusinfeksjon i halsen (og svangerskapsforgifting) ved juletid. da måtte jeg pent lide og vente på at det hele gikk over.

Så har du bakterieinfeksjon er du heldig. Da kan pencillinen nemlig gjøre deg frisk! Jeg ville ikke tøve et øyeblikk!

ORIGINAL: minesmå

det kan ta lengre tid å bli frisk uten anibiotika, dessuten kan bakteriene vokse og du kan dra på deg lungebetennese og andre ting. så det er litt viktig å bli kvitt bakteriene

Jeg regner med at det er slik at halsbetennelser har forskjellig alvorlighetsgrad, gjelder det alle slags?

Jeg innrømmer jo at siden jeg aldri har trengt antibiotika, har jeg stor tiltro til at kroppen min fikser det meste selv, ettersom den har gjort det til nå mener jeg.

ORIGINAL: Gæmmis

Når går jeg til legen da? Hvis jeg f.eks i morgen bare er litt varm, ikke helt slått ut av feber liksom, og halsen hverken har blitt verre eller bedre?

Fra pasienthandboka.

"Det er vanlig å anbefale at man venter med å oppsøke lege til det har gått 3 dager. På dette tidspunktet vil de fleste merke at det verste er over, og at immunforsvaret har vunnet kampen.
Hvis du derimot fremdeles blir dårligere etter at det har gått 3 dager, eller i tillegg får symptomer på halsbyll, bør du kontakte lege. Hvis du føler deg spesielt medtatt, kan det også være aktuelt å ta kontakt med lege før det har gått 3 dager."

ORIGINAL: Andy Dufresne

ORIGINAL: Gæmmis

Fra pasienthandboka.

"Det er vanlig å anbefale at man venter med å oppsøke lege til det har gått 3 dager. På dette tidspunktet vil de fleste merke at det verste er over, og at immunforsvaret har vunnet kampen.
Hvis du derimot fremdeles blir dårligere etter at det har gått 3 dager, eller i tillegg får symptomer på halsbyll, bør du kontakte lege. Hvis du føler deg spesielt medtatt, kan det også være aktuelt å ta kontakt med lege før det har gått 3 dager."

Tusen takk[:)]

ORIGINAL: Andy Dufresne

Halsbetennelse går sjeldent vekk av seg selv. Du kan bli skikkelig syk,ville kommet meg til legen i en fei jeg.

Det er forresten feil, det fleste halsbetennelser trenger ikke behandling.

Åja sier du det? Jeg har hatt kronisk halsbetennelse siden jeg var 14 og den har aldri gått over av seg selv. Og er det en bakteriell infeksjon så pleier den ikke gå over av seg selv. Er akkurat som med UVI det.

Ca 75% av alle halsbetennelser står virus for, og disse må gå over av seg selv.
Så det fleste halsbetennelser trenger ikke behandling.

Back
Topp