Et nytt kapittel

Uke 23:

Dagene blir tyngre og tyngre, det er ikke like enkelt å gjøre enkle gjøremål som før. F.eks klippe tånegler, ta på og knyte sko, bøye seg ned osv.. Ikke at magen er så stor, men føler den er i veien nå og når jeg bøyer meg blir det ømt og vondt. Julegavene er godt i gang og jeg har en god plan for resten av oktober og november som vi skal få unnagjort, slik at desemberen blir for det meste avslapping og kos:)

Vekt og magemål for denne uken var: 74,5kg og 101,5cm.

23+0 (2).jpg 23+0.jpg


Uke 24:

Var på kontroll i går og alt så bra ut:) Ligger på gjennomsnittet på symfysemålet, så den lille vokser som den skal. Ble enige om å sykemelde meg pga ugunstige arbeidstider, så nå slipper jeg å stå opp kl.03 om natta for å dra på jobb. Ble sykemeldt 40%, det skal bli så utrolig godt å få slappet av litt og nyte det å være gravid mer uten å være konstant utslitt og trøtt! Lillegutt blir sterkere og sterkere, kjenner sparkene og dultingen mer tydelig for hver dag/uke, så utrolig kos men også litt irriterende til tider når det ikke passer (som på jobb og når jeg skal sove) :p men det gjør absolutt ingenting!

Vekta stoppet på 74,3kg og magemålet var 102,5cm.

24+1 (2).jpg 24+1.jpg
 
Last edited:
25+0:

Denne uken har flydd avgårde! Har hatt en hel uke fri fra jobb takket være sykemeldinga og det har vært helt fantastisk å kunne sove så lenge jeg har orket og fått kommet meg litt. Klarte selvfølgelig i helga å bli småforkjølet med tett nese, vond hals og skikkelig hodepine, men har i det minste fått sovet det bort så godt det går an og slappet av. Har fått handlet inn litt mer til lillegutt og føler ting begynner å kommer på plass.

Vekta stoppet i dag på 74,7kg og magemålet på 103cm.

25+0.jpg 25+0 (2).jpg
 
Last edited:
26+0:

Føler magen begynner å bli ganske stor nå, har begynt å gå i mer tettsittende klær slik at magen kommer bedre frem :p Har begynt å rydde litt i huset for å gjøre klart babyrommet for maling og utbedringer der.. Skal male og spakle over gamle hull og bytte garderobeskap.
Er nesten ferdighandlet de fleste julegavene også, mangler bare de store tingene som skal taes nå når neste lønning tikker inn. Går og venter på at vogna skal komme, blir enda mer virkelig når den kommer i hus. Vi har skaffet ny vaskemaskin og skal gjøre klart vaskerommet og male over det rommet også. Så nå begynner ting å komme i orden, litt skummelt for da betyr det at det ikke er så lenge til termin!! Jula skal selvfølgelig feires først, men da har jeg ikke tenkt å gjøre så mye foruten å kose meg på sofan foran tv-en med julebrus og julegodt! :D

Vekta i dag var 76,0kg og magemålet 104,7cm!

26+0.jpg 26+0 (2).jpg
 
Last edited:
27+1:

Har aldri vært så travel om dagen som nå etter jeg ble sykemeldt 40%, alle vil jo møte meg for å se på magen osv. Kjempekoslig men dagene flyr jo avgårde og jeg rekker ikke over annet enn å møte folk :p
Men har ikke ligget på latsiden, fikk besøk av mine foreldre i helga og fikk hjelp med maling av kommende barnerom og rundvask av hele kåken til jul! Helt magisk å slippe å gjøre alt det der selv, er så glad for at de orket å hjelpe oss så mye som de har gjort. :D

Var på 3d ultralyd på mandag, det var noe for seg selv. Så merkelig å se så tydelig hvem som faktisk ligger inne i meg. Angrer ikke et sekund på at vi kostet på oss denne opplevelsen, gøy for sambo å kunne se også slik at han får mer forhold til hvem det er og ikke bare se og kjenne magen røre seg av og til. :) alt stod bra til gangen her også, har fått vite gutt på alle tre ultralydene, så kommer det noe annet ut så vet jeg ikke hva vi gjør :p alle mål passet terminen på en prikk og han var en fin liten gutt.

Hadde kontroll til jordmor i dag og alt var bra der også. Men fikk en ekstra kontroll om to uker, for symfysemålet synes hun så ut til å flate ut litt, så for å være på den sikre siden at målet går oppover som det skal og ikke flater mer ut ville hun se meg litt tidligere enn planlagt. Kjempetrivelig jordmor jeg har fått og liker at hun er nøye:)

Vekta i går stoppet på 77kg og magemålet var 105,2cm.

3D ul:
IMG_20131111_1_41.jpg IMG_20131111_1_20.jpg IMG_20131111_1_9.jpg

Magebilde:
27+0.jpg 27+0 (2).jpg
 
Uke 28 & 29:

Har ikke så mye å oppdatere så fikk bli to oppdateringer i en :) Magen vokser og lillegutt er aktiv, sparker og rører seg godt hver dag, kjempekoselig å kjenne. Var på ekstrakontroll i går hos jordmor siden symfysemålet så ut til å flate ut, men alt var bra og opp på normalen igjen.

Vi har fått vogna i hus, kjøpt inn mer sengetøy og begynt på håndklær og kluter, har også ønsket oss litt til jul. Senga er bestilt, så gubben må bare dra til sverige en tur for å hente den, så er det også i boks ;) herlig at det begynner å komme i orden. Da kan jeg nyte desember og jula så godt jeg kan, uten å stresse over hva jeg mangler.

Fine vogna:Snapchat-20131120100015.jpg

Julegavene er så å si ferdige, må bare pakkes inn! Har også solgt unna en del på gjesterommet som vi ikke har bruk for og pakket ned masse til loppemarked, godt å få mer plass slik at rommet til lillegutt også kan komme i orden etterhvert :)

Vekta for uke 28 var 77,7kg og magemålet på 107,1cm.

28+0.jpg 28+0 (2).jpg

Vekta i dag uke 29 var 78,2kg og magemålet 108,0cm.
29+0.jpg 29+0 (2).jpg
 
Last edited:
30+0:

Egentlig ikke noe mye nytt denne gang heller, lillegutt er aktiv og magen rører seg mye. Snedig å se på, plutselig den kulen på høyre side hvis rumpa/ryggen presser ut, eller så er det føtter/armer som presser på venstre side. Kiler veldig mye når han beveger seg langs 'kanten' (siden av magen) :p

Senga er etter mye om og men i hus, nå mangler vi bare å hive ut gjestesenga på rommet for å få plass til å sette opp kommode og sprinkelseng:)

Vekta i dag var på 78,8kg og magemålet 109,5cm.
30+0.jpg 30+0 (2).jpg
 
Last edited:
31+1:

Det er snart jul og magen vokser. fødsel nærmer seg med stormskritt! Har bakt pepperkaker og det er det eneste jeg har planer om å lage til jul. Ellers er det meste klart til jul, mangler å pakke inn de siste julegavene ennå.
Vi har også ryddet rommet som skal bli barnerom og satt opp møblene, endelig. Det ble så koselig og fint, så nå er det bare å starte å vaske klær og sengetøy for så å legge alt på plass:)

Vekta har stått stille uken som har gått på 78,8kg, magen har vokst 0,5cm til 110cm.

31+0 (2).jpg 31+0.jpg
 
Last edited:
32+1:

Da har jeg tatt juleferie og skal ikke tilbake på jobb før 2.juledag:) Legger babyforberedelsene på hylla og venter til nyttår med resterende innkjøp og vasking av tøy. Nå skal det fokuseres på jul og høytid, i tillegg er min far 50 år nå på fredag, så litt feiring av han må også til:)

Kjenner det blir tyngre og tyngre for hver dag med magen, alt er et ork. Vondt å bøye seg ned for å knyte skoa, vondt å reise seg opp av sofaen, vondt og tungt å snu seg i senga for å finne en god liggestilling, vondt å gå da magen tynger nedover og babyen rører mye på seg... Selvfølgelig er det litt kos med den store magen og alle bevegelsene. Men alt det vonde og tunge kunne jeg gjerne vært foruten. Kvalmen har kommet litt sigende tilbake igjen, men har foreløpig holdt seg til når jeg er sliten og sulten + litt om morgenen.

Vekta stoppet på 80kg og magemålet på 111,2cm:)

32+0 (2).jpg 32+0.jpg
 
Last edited:
33+2:

Da er enda en uke gått og jeg må innrømme til tross for alle småplagene og vondtene som kommer og går, så går tiden fort! Nå er vi allerede i mellomjula og jeg starter på min siste arbeidshelg før jeg skal ut i permisjon :eek: og siden jeg jobber kun 40% har jeg igjen kun 8 arbeidsdager... Helt sykt å tenke på, når de er ferdig og jeg skal på jobb neste gang så er jeg mamma!!

Vekta i morrest var 81,2kg og magemålet 112cm.

33+3 (2).jpg 33+3.jpg
Ønsker alle en fortsatt riktig god jul og godt nyttår:greet008:bigsmurf:santa
 
Last edited:
34+3:

Hele jula (mellomjula) har gått med til arbeidshelg, jobbet 5 dager i strekk! Det tok virkelig på en gravid sliten kropp, og resulterte i at jeg har ligget rett ut siden nyttårsaften med smått feber, hoste som svir og brenner ut av en annen verden, verker i brystet, halsen og oppover mot ørene.. Har ikke orket å gå til legen, får jo ingenting som kan hjelpe allikevel. Går nok over etterhvert, bare veldig vondt og slitsomt når det står på.
Ellers hadde jeg og sambo fri lillejulaften og julaften, var og feiret hos mine foreldre, ble kjempekoselig og vi fikk det meste vi ønsket oss + litt til :p

Håper bare formen bedrer seg snart slik at jeg kan komme i gang med forberedelsene som jeg hadde planlagt, må jo pakke fødebagen, vaske babytøy og sengeklær + handle inn det siste. Men som formen er nå må jeg nok holde sofaen litt til. Hadde også tenkt å begynne å bake litt (fikk to kjøkkenmaskiner til jul som må kjøres inn;)) for å fylle fryseren til barselstiden.

Vekta var denne uken på 81,5kg og magemålet 113,5cm.

Bilder denne uken ble glemt av:(
 
Last edited:
35+1:

Formen begynner å bli bedre, men hoster fælt fortsatt. Har begynt i dag å pakke ut alt av babytøy, ta av lapper og sortere så det er bare å putte i vaskemaskina etterhvert som det nærmer seg nå.. Så da er det bare å bestemme seg for hva som skal i bagen til sykehuset og bli første plagget til lillegutt på tur hjem:) Har handlet inn det meste til meg selv også som skal i bagen, lista er klar og det er bare å få det siste i posten som er bestilt og vasket tøyet som jeg skal ha med, så er vi klar!

Tror jeg har begynt å få halsbrann om morgenene når jeg spiser frokost, det svir og brenner et øyeblikk, blir kvalm og må legge meg ned for å få strekt magen føler jeg. Skikkelig ekkelt, men har aldri hatt det før så aner ikke om det er halsbrann eller ikke:p

Vekta stoppet på 81,3kg og magemålet 114cm.

35+0 (2).jpg 35+0.jpg
 
Last edited:
36+0:

Da har permisjonen startet for min del og jeg startet i går å vaske første maskin med babytøy:eek: Dette går alt for raskt! Vet ikke om jeg er klar for fødsel helt enda, har heller ikke gått helt opp for meg at etter alt dette skal det komme et levende menneske ut av meg. Litt rart å tenke på, men er vel det som er fakta:p

Var siste dag på jobb i dag, permisjonen starter vel sånn offisielt ikke før 23.januar. Men pga ugunstige arbeidstider er jeg sykemeldt 40% og jobber skift i tillegg var dette den siste vakta som var oppsatt som jeg kunne gå. Så da er det bare å sette seg ned og ruge den siste tiden. Har planer om å teste kjøkkenmaskinen(e) jeg fikk til jul før baby kommer, men vi får se hvor mye jeg orker;) Bilstolen er også testet ut i bilen og den fungerte, så da mangler det å ryddes litt etter jula her enda og få vasket alt tøyet til baby så er jeg så klar som jeg kan bli! :)

Vekta stoppet i dag på 81,7kg og magemålet var 114,2cm.

36+2 (2).jpg 36+2.jpg
 
Last edited:
37+1:

Denne uka har flydd avgårde! Har fått pakket alt til fødebagen til meg selv, mangler til baby (har lagt frem forslag til hjemreiseplagg, så mye fint og vanskelig å velge) og mann. Har også fått vasket alt babytøyet, mangler bare å sterilisere smokkene så de er klare for bruk og vaske bamsene.

Siste uka har jeg hatt mye stikkinger i underlivet, litt magesmerter (sterke luftsmerter), vært svimmel og sliten i bekkenet. Sist jeg var til jordmor lå han med hodet ned, men var fortsatt ikke festet. Kjennes ut som han prøver å grave seg nedover av og til, men får det ikke helt til, skikkelig ubehagelig:p

Har begynt å lese fødselsboka og forberede meg på hva som skal komme, men kjenner jeg er ikke klar for at han skal komme i januar. Så akkurat nå er det helt greit at han holder seg inne til februar!

Vekta stoppet på 83,3kg og magemålet 115,6cm.

37+0 (2).jpg 37+0.jpg
 
Last edited:
38+1:

Første uken i permisjon er over (selv om jeg tjuvstartet og egentlig har hatt to uker;)) og jeg synes tiden flyr avgårde! Ikke at jeg gjør så mye, men kanskje det er fordi jeg ikke vil at tiden skal gå så fort og da går den raskere enn jeg vil? :p Fikk bakt ostehorn her om dagen og har lagt det i frysen klar for barselstiden, ble ikke så ille til at jeg ikke har bakt med gjær siden ungdomskolen.

Ikke noe stort eller nytt på symptomfronten heller, baby rører på seg og er overalt, så tviler på at han har festet seg ennå.. Fortsatt vondt i rygg og stikkinger innimellom, sover dårlig og bruker lang tid på å sovne. Så gleder meg til han er ute og jeg får tilbake kroppen, men er ikke helt klar for smerten ennå, så han kan vente til februar iallefall før han kommer;)

Vekta stoppet på 83,8kg og magemålet 116cm.

38+0 (2).jpg 38+0.jpg
 
Last edited:
39+0:

Helt utrolig at jeg har termin i neste uke og at i løpet av 2, senest 3 uker har jeg blitt mamma! Hver dag som går blir mer og mer spennende, kanskje det skjer noe snart?! Har ikke så mye symptomer på at noe fødsel er nært forestående, var på kontroll på fredag og hodet var ikke festet, kjenner han rører og snur mye på seg. Har stikkinger og menssmerter av og til, men det er ikke noe jeg tar som tegn. Alt er iallefall klart av det fysiske, jobber hardt med å få på plass det psykiske også, er ikke helt klar for smerten ennå (tror jeg) ;)

Vekta stoppet på 84kg og magemålet 116,5cm.

39+0 (2).jpg 39+0.jpg
 
Last edited:
Lillegutt er født

I dag er han hele 11 dager og tiden flyr! Helt fantastisk nydelig gutt har vi fått, han kom til verden onsdag 12.02.14 kl.04.13, en dag før UL-termin og en dag etter min egen beregnede termin (uke 40+2). Han veide 3870g, var 53cm lang og 36cm rundt hodet, helt perfekt:)

Foreløpig har alt gått bra og vi har fått en enkel baby som sover, spiser og bæsjer. Vært veldig heldig tror jeg, ammingen er på plass og lillegull var nesten opp i fødselsvekta igjen når han var 8 dager, så han spiser godt:)

Kommer med fødselshistorien etterhvert når jeg får somlet meg til å huske og skrive ned alt:p
 
Min fødsel:

Under hele svangerskapet har jeg ikke kjent noe til kynnere før de siste to ukene, jeg hadde UL-termin torsdag 13.feb og min egen termin jeg hadde regnet meg frem til var tirsdag 11.feb.
Søndag 9.feb var jeg og sambo på konsert, fikk gratisbilletter og tenkte hvorfor ikke. Under konserten kjente jeg kynnerne kjempegodt og de kom oftere enn det som hadde vært vanlig de to siste ukene. Begge to spøkte litt med om vi kom til å måtte dra før andre akt:p Ingenting mer skjedde den kvelden, jeg sov utrolig godt natt til mandag og hadde flere og sterkere kynnere denne dagen også (likt som søndag). Da kvelden kom og vi skulle sove lå jeg og kjente på disse takene som kom, tenkte at det var falsk alarm og ikke noe mer enn det som hadde vært de siste dagene.

Klokka passerte midnatt og jeg lå og fulgte med på klokka hver gang jeg kjente noe jeg trodde bare var kynnere, de var ikke vonde enda bare ubehagelige, så trodde det ikke var noe men hadde en feeling. Var veldig usikker og lot være å si noe til sambo for han skulle på jobb til kl.05 om morgenen, så ville ikke forstyrre nattesøvnen hans. Men han hadde skjønt at noe var i gjære når jeg løp på do hver time den natten. Fikk ikke sovet noe den natten, da takene var såpass ubehagelige, måtte også følge med på klokka hele tiden. Takene kom hele natten med ca 10min mellomrom. Etter sambo dro på jobb begynte det å gjøre vondt og jeg måtte puste meg igjennom, var vel da jeg skjønte at dette faktisk var rier.

Jeg stod opp i 7-tiden på morgenen, da var jeg så sliten og sulten etter en hel natt med ubehag at jeg var kvalm. Prøvde å spise noe, men det ga jeg fort opp. Ringte føden i halv-9 tiden for å høre når man burde begynne å tenke på å dra innover. Riene varte da i ca 1 min, men var fortsatt kun 10 min mellom hver. De sa jeg kunne vente et par timer med å dra innover og det tenkte jeg at det skal jeg klare. Klokken 12 måtte jeg ringe sambo og fortelle hvor vondt jeg hadde det, han skulle vært ferdig på jobb kl.14 og bestemte seg for at da kom han hjem. Godt var det! Pakket bilen og var klar for å dra med en gang han kom hjem:p men det var ikke jeg klar for ennå, jeg kunne jo klare å være hjemme litt til ennå. Riene begynte å ta seg mer opp i styrke og kom da med 6-7 min mellomrom.

14:30 ringte jeg føden og fortalte at riene begynte å bli lengre og enda mer regelmessige, fikk beskjed om at da burde vi kanksje tenke på å dra innover (hadde 30-40min kjøretid + rushtrafikk). Hadde fortsatt ikke fått spist, drukket eller sovet noe særlig, så var supersliten. Når jeg fikk satt meg i bilen økte riene i intensitet og styrke, da varte de i alt fra 1 - 2 min på hver rie med kun 2-3 min mellomrom, en smertefull biltur med andre ord.

Da vi kom til sykehuset ble jeg sjekket, hadde 4-5 cm åpning og ble lagt inn med en gang. Jordmor var kjempeimponert over den gode jobben jeg hadde gjort hjemme. Fikk tilbud om å prøve badekar som jeg takket ja til. Det hjalp kjempemye i starten, etter tre timer ble jeg sjekket igjen og hadde åpnet meg kun til 6cm, på dette tidspunktet var smertene så store og jeg så sliten at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Stakkar sambo prøvde så godt han kunne å trøste og hjelpe meg, men måtte til slutt kaste inn håndkleet og be om epidural. Det tok 15 min fra jeg hadde kommet meg opp av badekaret til den var satt og jeg var i syvende himmel! Da var kl.1930 på kvelden og jeg kunne endelig sove og spise litt.

På grunn av epiduralen stoppet alt opp litt, så når jeg ble sjekket igjen i 10-tiden på kvelden var jeg kun 7-8 cm. Men de gjorde ikke noe pga vaktskifte. De kom rundt midnatt igjen og sjekket meg, var da fortsatt 7-8 cm. Det ble da bestemt at vannet skulle bli tatt for å få litt fortgang på sakene. De hadde meg på monitor og fulgte med fra oppholdsrommet, kom inn til meg en time etterpå og valgte å sette på meg rieforsterkende drypp siden ikke så mye hadde skjedd. Da begynte jeg å kjenne at her skjedde det noe! De ventet på at jeg skulle få pressrier av meg selv, men kroppen tror jeg var så sliten at den hadde nok med å få til vanlige rier. Så kl.03 på natta fikk jeg starte å presse, da hadde jeg hatt full åpning i en time. Presset i tre kvarter uten at noe skjedde, det ble tilkalt flere jordmødre og barnepleiere for de vurderte om de da måtte få han ut med sugekopp siden det tok så lang tid! Med en gang de kom inn døren og hadde presentert seg, fikk jeg en skikkelig rie, jeg presset for full guffe og det var første gang de hadde sett han røre på seg når jeg presset. Det gikk en halvtime og han var ute uten bruk av sugekopp;) Klokken var da 04:13 på onsdag morgen den 12.februar!

Etter en alt for lang fødsel (totalt rundt 28 timer fra jeg kjente første rie) var lillegutt ut! 3870g, 53cm lang og 36cm rundt hodet! En smertefull opplevelse som jeg begynner å komme litt over nå, først 14 dager etterpå.
Men han er helt fantastisk og verdt det, om det blir flere er jeg derimot usikker på ennå, var litt for vondt til at jeg vil oppleve dette igjen;)
 
Back
Topp