• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Et eller to egg?

mklu83

Gift med forumet
Mailykke 2018
Vurderer dette med å sette inn et eller to egg. Har jo prøvd begge deler..

Men lurer på noe..

Noen som vet om det er mindre sjanse dersom man setter inn to istedefor ett egg? tenker da at iallefall ene egget fester seg om man setter inn to..

Vanskelig å skrive slik at det ble forståelig..
Håper noen vet..

Vi fikk faktisk valget selv om å sette inn 1 eller 2. Men det var fordi det ene egget hadde delt seg ett døgn senere enn det andre, så de var usikker på hvilket av de som hadde vært det beste om de hadde ventet noen dager til å sett. Vi valgte å sette inn begge, men ble bare gravid med én[:)]
Vet ikke sånn statistisk sett hvordan sjansene er...

Spurte legen om dette (vi får ikke noe valg nemlig), men de sier at sjansen øker ikke betydelig for å bli gravid med to egg kontra ett. Men sjansen er jo stor for å få tvillinger da hvis man blir gravid[;)]

Tror det var sånn hun forklarte.....noen får irettesette meg hvis jeg har sagt feil[8D]

Eg har fått satt inn to ved begge mine forsøk. Eg tenkjer at det må no betra sjansen for at i alle fall eit festar seg når ein set inn to og slik forstod eg det på klinikken og. Men ingen av mine festa seg då... Er vel kun hjå dei private at ein får velgja sjølv om ein vil ha eit eller to inn.

Har satt inn to egg ved begge forsøk pga alder, da er det større sjans for oss som er over er det 35 år. Dette kommer igjen pga at de antar at eldre egg er litt dårligere, dersom yngre og bra egg så øker du vel ikke sjansen, men du øker heller sjansen for tvillinger. Dersom ikke så bra kvalitet så øker det sjansen dersom de setter inn 2 pga at det er vanskelig å si hvem som kan greie dette av eggene å bli til et lite barn.

Hm...ble litt rotete skrevet men jeg regner med at du forstod hva jeg mente.
På den andre siden så kan det være en liten ulempe med tvillinger dersom noe er galt med den ene, da kan den ofte dra med seg den andre tvillingen også, derfor vil de ungå tvillingfødsler. Større risiko med amdre ord.

på private klinikker så tror jeg en kan velge det litt selv, vi tihører hausken og har fått satt i 2 egg på alle forsøkene utenom første forsøk. spurte om hvor mye det øka sjangsen med og bli gravid med 2 egg og de sa 5 %.lykke lykke til[;)]

ORIGINAL: t.t.h.

på private klinikker så tror jeg en kan velge det litt selv, vi tihører hausken og har fått satt i 2 egg på alle forsøkene utenom første forsøk. spurte om hvor mye det øka sjangsen med og bli gravid med 2 egg og de sa 5 %.lykke lykke til[;)]

Hører til hausken vi også. Og har satt inn et (første forsøk) og to (andre forsøk) egg..
Mest sannsynlig ender vi nok med å sette inn to egg.. Selv om det er større risiko med tvillingssvangerskap.. Hvis ikke Hausken er veldig tydelig på at han fraråder innsett av to egg, på annet grunnlag enn risiko for å få tvillinger.

Hei! Jeg har lest ganske mye om det og vil anbefale deg å lese litt på : http://www.sst.dk/publ/PUBL2005/CEMTV/IVF_1_2/IVF_1_ELLER_2SAMFATN.PDF

Her står det at sannsynligheten er en del høyere, men at den nesten er flat hvis man sammenligner 1 egg og 1 fryseforsøk... Risikoen i tvillingsvangerskap er relativt mye høyere enn i vanlige svangerskap, men det betyr ikke at de ikke overlever. Man snakker typisk om fortidlig fødte barn med vansker senere i livet også.

Jeg vet ikke hva jeg ville valgt selv. Kanskje 1 på første forsøk og så 2?

Back
Topp