Estimering i dag..

Destiny85

Forumet er livet
Hadde en ultralyd i uke 25 for å sjekke sjansene for svangerskapsforgiftning, siden jordmor så jeg fikk stort barn sist tok hun er rask estimering da. Fikk beskjed om at han var 11% over snittet, og det var visst alvorlig så tidlig. Ble sjekket for svangerskapsdiabetes o.l.
Men siden jeg ble erklært frisk så var det ikke så alvorlig likevel, for noen fikk bare store barn[&:]

I dag var jeg på ny estimering, han er nå 26% over snittet.. og om det fortsetter slik kommer han til å bli minst like stor som storesøster (hun var 53 cm og 4415 gr i uke 38) og jeg får ks.

Kan de stagnere i vekst? Eller at han roer seg fremover?

Har jo lyst å få oppleve å føde normalt jeg også[&o]

Vet ikke om barnet stagnerer i vekst jeg, men da jeg gikk gravid med MAiken stagnerte iallefall sf-målet mitt på slutten. '
Når man får estimert såpass mye over gjennomsnittet rundt uke 25, var sf-målet ditt langt utenfor det skraverte på skjemaet da? Var det sånn de fant ut at de skulle estimere veksten på lillebror også?

Jeg er så lite oppdatert på den der estimeringsgreia, men altså, hvor stort er 26 %? Hvor mye tilsvarer det i gram og cm? Eller, for å si det annerledes: Akkurat hvor stor mener de han blir?

Stagnere vil han nok gjøre etterhvert, men han blir jo uansett større enn en unge på 3500 gram liksom... Og det er jo så avhengig av NÅR han kommer...

Jeg skjønner utmerket godt at du har lyst til å føde på vanlig vis, men tenk litt nå Destiny... gutten sitter i sete, vi aner ikke om han vil snu seg i tide, han er stor, de vil komme til å prøve å snu han, men det funker bare i 50 % av tilfellene - og kan ende i hasteks.
Er det nå da en stor gutt, og i sete, så får du jo planlagt ks. Da får du vite datoen han kommer, og du kan planlegge en god del etter det, feks barnepass til Amalie, og kanskje til og med operasjonen hennes, til en viss grad! I tillegg er planlagt ks noe helt annet enn hasteks, så det vil bli en helt annen opplevelse.
Du sier jo at du er redd for å føde, og om du tenker på det, så blir jo da et planlagt ks bedre å gjennomgå enn om du prøver å føde han vaginalt, og så ender du opp med hasteks igjen. Det tror jeg vil være et skikkelig nederlag for deg. Og spør du meg, så er jo ikke måten han kommer ut den viktigste, det viktigste er jo at du får ut verdens fineste lillebror [:)]

Det du gjør, er å be om å få måle bekkenet ditt, forutsatt at han snur seg da. Jeg synes virkelig ikke du skal utsette deg for en vaginal fødsel før du evt vet at du kan klare å få ut lillebror selv, om du skjønner?

Jeg ligger over den rød streken, i toppen av den tykke grønne om du skjønner?

De sier at om han fortsetter å vokse slik så blir han minst like stor som Amalie (4415 gr og 53 cm i uke 38).
Han har snudd seg nå igjen da, så hodet var nede på denne undersøkelsen.

Jeg ser jo egentlig selv også at det beste er et ks, men samtidig så vet jeg jo at det er mitt siste barn.. jeg har sååå lyst å føde, føler jo jeg går glipp av noe stort som alle andre får oppleve[&o]

ORIGINAL: Destiny85

Jeg ligger over den rød streken, i toppen av den tykke grønne om du skjønner?

De sier at om han fortsetter å vokse slik så blir han minst like stor som Amalie (4415 gr og 53 cm i uke 38).
Han har snudd seg nå igjen da, så hodet var nede på denne undersøkelsen.

Jeg ser jo egentlig selv også at det beste er et ks, men samtidig så vet jeg jo at det er mitt siste barn.. jeg har sååå lyst å føde, føler jo jeg går glipp av noe stort som alle andre får oppleve[&o]

Så bra han har snudd seg! [:D]

Men da ber du om å få målt bekkenet, så du vet om du er brei nok til å føde han... så tar du det derifra
[:)]

hmm hvor stort må barnet være for at du skal få KS?
Even var 4622 og jeg fødte vaginalt, de målte ikke bekkenet engang.
Gina var 4600g i uke 38, og selv om jeg har lange sykluser og går overtid var det ikke snakk om igangsetting eller ks ved mitt lokale sykehus.
Gina ville veid over 5kg om jeg hadde gått til termin. Jeg måtte føde vaginalt.
(nå hører det med at jeg heller valgte nabosykehuset som hadde retningslinjer der alle ble satt i gang ved så stort barn).
Synes bare det er litt interesant å se hvor stor forskjellene er på de forskjellige sykehusene.'
Høres ut som du blir godt ivaretatt og fulgt opp. Det er bra[;)]

l

Når jeg var på estimering med Amalie sa overlegen på poliklinikken at om Amalie fremdeles lå på 40% over snittet ved ultralyd om 2 uker så ble det planlagt keisersnitt. Dvs en vekt på ca 5 kg.
Grunnen var rett og slett for at kvinner skulle slippe hastesnitt (som det da ble en del av pga store barn).

Gangen her får jeg vel en del ekstra oppfølging fordi jeg har meldt meg på forskningsprosjekt og at jeg har vært ærlig om opplevelsen rundt det med Amalie + det faktum at jeg har slitt med depresjoner i ettertid pga alt.

jeg vet ikke om de stagnerer i vekt, men de fleste vokser iallefall ikke så mye på overtid nødvenigvis, men overtid er vel uaktuelt for deg uansett siden han allerede er stor?

jeg vet ikke jeg, er en av de "som får store barn" selv tydligvis, jeg får og ks neste gang viss jeg vil og kommer til ta vektestimering, iallefall viss det går mot overtid. Jeg vil unngå ks for alt i verden, men det er fordi jeg er utrolig pysete når det kommer til tanken på en operasjon i tilegg til hukommelsen er utrolig selektiv når det gjelder fødsel[;)][:)]

Og som skrållis sier, ett planlagt ks er en helt annen opplevelse og flere jeg kjenner har hatt kjempefine fødselsopplevelser med planlagt ks. Håper du får en fin opplevelse uansett hva det blir til

Spørsmålet er nok hvor mye han vokser frem til neste estimering, som er i uke 35... og evt en ny i ca uke 37/38... Blir nok ingen overtid her i huset nei.

Jeg har hørt at de vokser i rypp og nakk i magen, og at de på en estimering kan være så og så mange prosent over gjennomsnittet, for så å være helt "normal" ved neste estimering noen uker etter, så det kan jo være at han har stagnert innen du skal inn å måle igjen.

Som de andre sier her, be om å få en måling av bekkenet, så ser de jo kjapt om du kan føde.
Jeg har et ganske smalt bekken, så jeg var på grensa til å få lov til å føde med Sander når han lå i sete. Jeg valgte da planlagt ks.
Fødselen til Matheo var ganske hard og vanskelig, noe av det kan skyldes at jeg har et smalt bekken, eller at han lå i stjernekikkerposisjon og måtte rotere noe veldig for å komme ned i kanalen.

Uansett hva du bestemmer deg for, så blir jo resultatet verdens fineste lillebror[:)][:)] Planlagt ks er en vanvittig flott opplevelse! Og fødsel er noe av det råeste, vondeste, deiligste og heftigste jeg noen gang har opplevd[:)] Resultatet blir uansett det samme[:)]

Så godt å lese at du blir fulgt så godt opp.
Jeg gikk til psykiatrisk jm i andre og tredje svangerskap. Men fikk ingen tiltak eller lovnader til tross for den første fødselen.
Jeg måtte til og med oppereres nedentil en stund etter fødsel, men alikevel skulle jeg føde 3.mann vaginalt tiltross på en vekt som kom til og bli over 5 kg.
Føler meg urettferdig behandlet når jeg leser at dere får så god hjelp.
Men jeg er virkelig glad dere får hjelp og blir fulgt opp så godt, det mener jeg burde vært en selvfølge.
Jeg har en posetiv opplevelse av haste KS, så er mulig det også. Ble posetiv til tross for at jeg opplevde endel andre ting utenom.
Men fordi jeg ble tatt alvorlig denne gangen og fordi jeg visste at de fikk ungen ut uten å bli helt ødelagt nedentil.

Blir spennende å se om lillegutt ligner på storesøster[;)]

og når det gjelder store barn tror jeg at om man har fått et stort barn er sjansen større gor at neste og blir stort.
Her var alle store, mannens gener...
Jeg er ikke stor, så merkelig jeg fikk plass.
Forresten, var morkaken til Amalie stor?

Back
Topp