ESBL

Bkno3676982

Første møte med forumet
Er det noen her som er bærere av ESBL og er/har vært gravid samtidig? Hvordan opplevdes fødselen mtp smitteregime? Ble barnet smitta under fødsel/sjekka for smitte? Ble det gitt noen restriksjoner etter utskrivelse fra sykehuset?
Er gravid i 6.mnd og nylig fått påvist ESBL-bærerskap, noe som har medført økt bekymring, mange tanker og spørsmål.. Har heldigvis ikke noen infeksjon.

Ingen erfaring selv, men håper noen kan hjelpe deg! :)

Tror da barnet automatisk vil bli behandlet som smittet til de får tatt alle tester og får svar. Er iallefall slik på sykehuset jeg jobber. Men er jo ikke store tiltakene egentlig. Er som regel bare kontaktsmitte, altså hansker og gul frakk

Jeg fikk påvist dette og jeg tenkte ikke noe særlig over det. De fortalte det ikke til meg før jeg lå på isolat etter fødselen. Isolat høres litt ille ut men det var ikke det, de var bare ekstra nøye med å vaske hendene å jeg fikk eget rom så jeg å barnet hadde det bare fint. Esbl går bort av seg selv å det er ikke noe behandling for det, det som er viktig er god håndhygiene og det er verre hvis gamle blir smittet da de blir resistente mot antibiotika.

Barnet mitt fikk det mest sannsynligvis sa de men de sa det er helt ufarlig å det går bare bort av seg selv. MeSt sannsynligvis har du fått bakterien fra kylling som du har spist, kanskje fra sverige? :)

Jeg fikk påvist dette og jeg tenkte ikke noe særlig over det. De fortalte det ikke til meg før jeg lå på isolat etter fødselen. Isolat høres litt ille ut men det var ikke det, de var bare ekstra nøye med å vaske hendene å jeg fikk eget rom så jeg å barnet hadde det bare fint. Esbl går bort av seg selv å det er ikke noe behandling for det, det som er viktig er god håndhygiene og det er verre hvis gamle blir smittet da de blir resistente mot antibiotika.

Barnet mitt fikk det mest sannsynligvis sa de men de sa det er helt ufarlig å det går bare bort av seg selv. MeSt sannsynligvis har du fått bakterien fra kylling som du har spist, kanskje fra sverige? :)
Utifra det jeg finner på nett er det absolutt ikke sikkert at de forsvinner av seg selv. Man skal fortsette å informere om bærerskapet ved kontakt med helsevesenet utifra det materialet jeg finner på nettet.

Back
Topp