Ernæringsdrikk

håpefull83

Andre møte med forumet
Sønnen vår på 14 mnd har alltid vært finspist og har hatt dårlig vektøkning hele veien...[:(] På helsestasjonen har de sagt at vi skal se det an, men at det ikke er grunn til bekymring siden han er i fin form ellers. Forrige gang nevnte helsesøster at det fantes ernæringsdrikk for barn og ga meg et skriv med informasjon om dette... Noen som har prøvd det?[8|]

Han veier 9,2 kg og er 78,5 cm.

Matlysten varierer veldig, men dagen ser stort sett slik ut:
kl 06-07: Melk ca 150 ml
kl 08: Grøt (alt fra noen skjeer til en porsjon av 100 ml væske)
kl 12: Noen brødbiter + evnt youghurt
kl 16: Noen skjeer middag eller brødskive + evnt frukt
kl 18.30: Grøt + melk

eg ha sånne i kjøleskapet etteer sander var syk,di funker altså... har ei venninne som brukte di til sønnen sin,han la dårlig på seg,hu fekk di dekka då,di er jo ganske dyre...

barnet til en jeg kjenner la også dårlig på seg, det de gjorde da var å gi han mat hver 2.time og skrev ernæringskjema, prøve hvertfall selvom han ikke alltid spiser noe særlig.
Han la hvertfall på seg masse, og helsesøsteren var imponert over måten de fikk han opp i vekt på og skulle anbefale dette videre. Så det er jo en mulighet å prøve det evt da, billigere enn ernæringsdrikker men er jo såklart litt tidkrevende..

ORIGINAL: OleKasper

Sønnen vår på 14 mnd har alltid vært finspist og har hatt dårlig vektøkning hele veien...[:(] På helsestasjonen har de sagt at vi skal se det an, men at det ikke er grunn til bekymring siden han er i fin form ellers. Forrige gang nevnte helsesøster at det fantes ernæringsdrikk for barn og ga meg et skriv med informasjon om dette... Noen som har prøvd det?[8|]

Han veier 9,2 kg og er 78,5 cm.

Matlysten varierer veldig, men dagen ser stort sett slik ut:
kl 06-07: Melk ca 150 ml
kl 08: Grøt (alt fra noen skjeer til en porsjon av 100 ml væske)
kl 12: Noen brødbiter + evnt youghurt
kl 16: Noen skjeer middag eller brødskive + evnt frukt
kl 18.30: Grøt + melk

Syns ikke han virker SÅ liten. Tulla vår er ikke stor ho heller, men. Jeg ville også kuttet ut melka. Det gjorde vi her og da var det ei jente som begynte å spise!!!! Ho drakk seg mett om morenen på melk og ville da nesten ikke ha grøt, men da vi kutta ut melka så begynte ho å spise store porsjoner. Kan også være greit å ha havregryn i yougurten. det gjorde vi eller blande litt grøt i yougurten. Vår er så utrolig glad i yougurt. Nå spise hun som en hest og har lagt godt på seg! Så vet hvordan du har det[:)] Ikke mye morro når de ikke spiser. Håper det ordner seg. Her snudde det hvertfall[:)]

ORIGINAL: Gullbarnas Mamma

Jeg har vært ho barnelegen idag med lillegutt fordi han legger på seg lite, han er 14,5 mnd og er nå 7950 gram og 74 cm.
Så lenge lillegutt ikke har noen diare, følger sin egen kurve og ellers er blid og fornøyd, så skulle jeg IKKE bruke ernæringsdrikker til han (da jeg spurte om det) Det beste var å bruke vanlig kost hos ham, men gjerne bruke litt fløte i eventuelle sauser og andre ting det egentlig skal være melk i! H-melk bør han også få! [:)]

nå anbefaler di fleste helsestasjoner ikkje ernæringsdrikker då,det beste er å gå til en ernæringslege angående ting som dette her...

ORIGINAL: Gullbarnas Mamma

Akkurat! Barnelegen sa også at vi ikke skulle bruke ernæringsdrikker!

ei venninne av meg som har en gutt som er veldig undervektig va i kontakt med spesial lege osv,å fekk alle drikkene dekka,han va jo sånn atte viss han ikkje fekk di utenom måltidene greide han ikkje holde på vekta...

Ida var veldig småspist som baby, så eg måtte vere oppfinnsom i matvegen. I tillegg så gav eg ho mat kvar 2.5-3.time, for 4 timar mellom måltida vart for lenge. Vetle, som et bra, et også kvar 3. time. Eg ville prøvd å mate oftare, og tilby vatn å drikke innimellom måltid!

Vi har eit barn i bhg som er veldig småspist, og som er undervektig (17 mnd). Han tilbyr eg mat litt oftare enn dei andre, samt at han får byrje å ete litt før resten - då får han meir ro og tid på seg, og et gjerne meir då. Nokre gonger er han derimot så trøtt, at han ikkje får i seg noko og heller må ete etter søvnen. Han et omtrent som din gut i mengde, men ammast heime i tillegg.

Tips til mat:

- kjøttbollar - enkelt å ha som mellommåltid, eller eige måltid i seg sjølv. Lag dei sjølv, då blir dei best ernæringsmessig.
- avokado mosa ilag med banan har vore ein hit her (om han likar banan), og det er rikt på plantefeitt!
- smoothie med litt havregryn oppi (du finn mange gode smoothieoppskrifter om du googlar litt)
- riskjeks (sikkert ikkje så ernæringsrike, men det er eit alternativ om han er lei anna mat ...)
- bjørn havregrøt med eple og kanel (favoritt hos mange små i vår bhg, dei tar med heimanfrå, så miksar vi!)

Tusen takk for alle svar[:D] Jeg prøver meg fram litt til... Syns bare helsestasjon er så dårlig på å følge oss opp. Mulig jeg tenker feil og tror han kommer til å spise mindre når han spiser oftere, men blir vel mer totalt sett da [:)] Skal prøve 2. hver time[;)]

Hei, nå har jeg ikke lest hele tråden her, men prøver meg med et svar alikevel.

Sara sliter også med vekta og Ernæringsfysiologene sier at vi skal kutte ut brød og middag og heller gi mere grøt fordi grøten gir mye mer energi enn brød og middag gjør.
Ellers putter vi litt rapsolje i maten hennes også for å øke energi innholdet. (pluss en del andre tiltak som er mer sykdomsrelaterte)
Sara får en næringsdrikk også (MiniMax barnesondeernæring) som erstatter hennes melk, den gir 1000kj pr. 100gram. Hun får den på flaske og drikker den akkurat som annen melk, men den er veldig tyktflytende og mektig og smaker ikke så værst.

Sara veier 8600gram og er 75cm lang.

ORIGINAL: Saras mamma

Sara sliter også med vekta og Ernæringsfysiologene sier at vi skal kutte ut brød og middag og heller gi mere grøt fordi grøten gir mye mer energi enn brød og middag gjør.
Ellers putter vi litt rapsolje i maten hennes også for å øke energi innholdet. (pluss en del andre tiltak som er mer sykdomsrelaterte)
Sara får en næringsdrikk også (MiniMax barnesondeernæring) som erstatter hennes melk, den gir 1000kj pr. 100gram. Hun får den på flaske og drikker den akkurat som annen melk, men den er veldig tyktflytende og mektig og smaker ikke så værst.

hu er jo sje akkurat liten då,tantungen min er 21 mnd,9600 og 80cm,... syns ikkje sara virket liten...

ORIGINAL: silje vanilje

hu er jo sje akkurat liten då,tantungen min er 21 mnd,9600 og 80cm,... syns ikkje sara virket liten...

Nei, ikke nå lenger. Hun har fått denne kosten siden Januar da veide hun i underkant av 7 kilo.

Nei, ikke nå lenger. Hun har fått denne kosten siden Januar da veide hun i underkant av 7 kilo.

bra det funke då[:)] di slite skikkelig med å få vekt på hu eg skreiv om,hu er knøttas litå,sønnen min tok hu igjen når han va rundt 3-4mnd,hun er akkurat 7mnd eldre enn han

bra det funke då[:)] di slite skikkelig med å få vekt på hu eg skreiv om,hu er knøttas litå,sønnen min tok hu igjen når han va rundt 3-4mnd,hun er akkurat 7mnd eldre enn han

Sara er 5 mnd eldre enn sønnen til venninna mi og han er større enn Sara og har vært det en stund nå. ..men Sara har jo en fordel da... det er mye lettere å reise seg å gå da man ikke er så tung i satsen[;)]

Sara er 5 mnd eldre enn sønnen til venninna mi og han er større enn Sara og har vært det en stund nå. ..men Sara har jo en fordel da... det er mye lettere å reise seg å gå da man ikke er så tung i satsen[;)]

du har ett poeng der [:D] [:D] hehe,min går sje,men tror sje det er fordi han er baktunge[;)][;)]

Det er forskjell på unger og jeg synes ikke man skal være så opphengt i vekt.
Gutten min er 14.5 mnd, 9,1kg og 76 cm. Han er seg selv og er i god form så verken vi eller helsestasjon stresser noe over vekta hans. Så lenge det går sakte men sikkert oppover og ikke ned i vekt så er jo det bra :)

Jeg er også tante til en jente på 3.5 år som veier 11 kg mens en gutt jeg er tante til som er 11 mnd er 10,5 kg.
Så alle er forskjellige!

Back
Topp