Erfaringer med trekking av visdomstann

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Jeg skal trekke en visdomstann i morgen. Noen som har trukket som kan fortelle meg hva jeg kan forvente?
Vil jeg være i stand til å dra på jobb dagen etter?
Har i utgangspunktet time kl 14-15, og skal hente i bhg etterpå, bør det gå bra, eller er det lurere om sambo henter?

Hvis du bare skal trekke, så er du klar for jobb dagen etter ja :) Jeg har både operert og trukket. Da jeg ble operert holdt jeg meg hjemme i 2 dager. Men det er forskjellig fra person til person. Trekking går fort og greit :) Hadde jeg jobbet den dagen jeg trakk, kunne jeg ha gått på jobb rett etterpå :)

Overkjeve eller underkjeve? Det er visstnok lettere å trekke i overkjeven. Jeg tok en tann nede i fjor, og var helt slått ut av smerter i flere dager. Det var i underkjeven. Det skal sies at jeg hadde fått en betennelse pga visdomstannen da, så godt mulig at det spilte inn.

Var sykemeldt uansett pga betennelse. Trakk oppe, men var ganske dårlig i mange dager etter.

Hvis du bare skal trekke, så er du klar for jobb dagen etter ja :) Jeg har både operert og trukket. Da jeg ble operert holdt jeg meg hjemme i 2 dager. Men det er forskjellig fra person til person. Trekking går fort og greit :) Hadde jeg jobbet den dagen jeg trakk, kunne jeg ha gått på jobb rett etterpå :)
Vet du hva som avgjør om man må operere? Gjøres det hos tannlege?

Overkjeve eller underkjeve? Det er visstnok lettere å trekke i overkjeven. Jeg tok en tann nede i fjor, og var helt slått ut av smerter i flere dager. Det var i underkjeven. Det skal sies at jeg hadde fått en betennelse pga visdomstannen da, så godt mulig at det spilte inn.
Overkjeve. Den skal trekkes fordi det er et hull i den, den har aldri plaget meg på noe vis.
Høres ut som du hadde maks uflaks da, godt det er over... :)

Overkjeve. Den skal trekkes fordi det er et hull i den, den har aldri plaget meg på noe vis.
Høres ut som du hadde maks uflaks da, godt det er over... :)
Tannlegen sa at man ofte måtte trekke visdomstannen i overkjeven etter en stund når man tok umderkjeven først. Vet ikke hvorfor, men må vel belage meg på at det skjer før eller senere :-(

Jeg opererte ut en i underkjeven fordi den satt fast i kjevebeinet. Var veldig fort gjort her, og kunne fint gått på jobb dagen etter :)

Tannlegen hadde herjet i forkant før hun ga opp og sendte meg til kirurgisk.

Last edited:

Man kan bestemme det selv også.
Kjeveortopeden opererer ut vanskelige og svake tenner.
Om det er fare for at den knekker så er det bedre å skjære den ut, så slipper du begge deler om du har max uflaks.
Tenner med vanskelige/krokete røtter er ofte mye bedre å skjære ut.

Skal man operere så må man til en tannkirurg. Den må opereres hvis den ikke har kommet frem. Har den kommet frem, så er det bare å trekke :) Med mindre det er noen komplikasjoner med å trekke den da. Men siden du har time i morra og har fått beskjed om at den skal trekkes, så får du lokalbedøvelse, og så trekker tannlegen den på 1-2-3 :) Kommer til å gå så fint atte! :)

Jeg trakk begge oppe. Det gikk greit og relativt smertefritt, trengte bare paracet. Og har operert ut begge nede. Det var helt jævlig og vondt i flere dager. Måtte borre vekk kjevebein på begge sidene. Men gikk det også! :p

Ikke noe problem.
Får jo bare lokal bedøvelse så kan både jobbe og kjøre bil ;) lykke til :)

Trakk en visdomstann oppe oppe og kunne dra rett på jobb :-) Hørt mange skrekkhistorier så ble overtaket over hvor lett det gikk :-)

Sist jeg trakk en visdomstann ble det delvis kirurgisk, og jeg hadde store smerter i et par uker. Om man klarer p jobbe da avhenger vel litt av hvilken jobb man har.

Tok alle 4 på ca 1 uke. 2 den ene dagen. Oppe og nede på den ene siden og så dei andre 2 på andre siden da ca 1 uke senere. Husker det ikke som spesielt fælt. Tror jeg både kunne hentet i barnehage samme dag og jobbet dagen etterpå. Men det husker jeg ikke hvordan det var her. Var vel enten lærling da eller gikk siste år på vgs. Så ca 10 år siden :-)

Trakk min første visdomstann oppe for 3 år siden. Drog rett på jobb etterpå. Hovnet litt opp, men ikke noe vondt.

I vår trakk jeg den andre oppe. Tok 10 min så var den ute. Hovnet ikke opp i det heletatt. I sommer trakk jeg den nede. Tok 3 min før den var ute.. hovnet heller ikke opp da.. ikke noe vondt.
Kommer nok litt an på tanna tenker jeg. Mine løsnet med en gang.. andre kan jo sitte veldig godt fast. Spørs på rota :)

Jeg har trukket alle fire, og alle gangene har jeg vært på jobb samme dagen. Ene ganga fikk jeg time kl 7.30 for å ta røntgenbilde før trekking, men tannlegen hadde litt ledig tid og jeg fikk komme inn med det samme. Så dro jeg på jobb til kl 8 :-) Holdt mer enn nok med ibux for meg.

Jeg trakk ei som var delt i fjor sommer. Tok 25 min for den knakk hele tiden. Endte opp med hoven og sår munn i flere dager. Måtte inn for å skylle 4 dager senere for da holdt det på å bli betent. Hadde sterke smerter i 7 dager og måtte ta paralgin forte mot de verste smertene. Men jeg hadde fått betennelse i tanna så derfor så store smerter etterpå.

Trakk en oppe for ikke så lenge siden. Dette ble gjort hos tannlegen. Var gjort på noen minutter og merket ikke noe etterpå. Trakk en nede for noen mnd. siden hvor jeg måtte sy og der hadde jeg store smerter i lang tid. Klarte ikke å spise og var veldig hoven 1-2 uker.

Har trekt begge visdomstennerne oppe. Var inn og ut på 15 min hos tannlegen :) hadde ikke spesielt med smerter i etterkant, var verre før de ble trekt for å si det sånn :p

Back
Topp