Erfaringer med spiral?

WishMeLuck

Elsker forumet
jentene i juni13
Når lillebror er kommet til verden vurderer jeg å sette inn spiral! Jeg tåler svært dårlig p-piller, -blir mannevond og feit :P
Men, kobberspiral eller hormonspiral? Hva er dine erfaringer?

Har hatt hormonspiral. Fordel: ikke vondt å sette inn, ikke mens
ulempe: vond å ta ut ( tråden trakk seg inn i livmoren), fikk dårlig sekslyst og østrogenmangel (tror dette kun gjelder meg - at kroppen min ikke var så gld i hormonspiralen...).
I tidligere tråder har de fleste vært positive:)

Veldig fan av hormonspiralen. De eneste symptomene jeg har som jeg vet kommer av den er at jeg ikke har mens. Det er ikke noe jeg klager over, så slipper jeg menssmertene. ;)
Jeg vurderte kobberspiral fordi jeg ville kutte ned på hormoner, men ble anbefalt av fastlege å styre unna kobberspiral siden jeg allerede var plaget med menssmerter, disse blir gjerne verre hos de som allerede er plaget, fikk jeg høre.

Har hormonspiral! Er kjempefornøyd! Var ubehagelig å sette inn, og blødde i 2 mnd, men no blør eg ikkje og kjenner ikkje den i det heile tatt! :D

Hadde hormon spiral. Vondt å sette inn da jeg ikke hadde hatt barn før. Fikk den for jeg hadde prøvd ALT annet av beskyttelse...
Resultat; 5 år uten mens eller graviditet. Ikke noe smerter - og ble gravid på første forsøk når jeg tok den ut (som ikke var vondt en plass)

Har hormonspiral, ble til det etter at jeg fikk utslett av minipilla.
Kjempefornøyd egentlig, null mens, mulig den gjør så bekkenet er litt værre enn det kunne ha vært pga hormonene.

Har forresten hørt at med kobberspiral så har man veldig kraftig mens, og hvis man sliter med menssmerter så kan dem bli værre med den :/

Måtte fjerna min hormonspiral etter å ha blødd omtrent dagleg eit halvt år, så eg har ingenting positivt å sei om den desverre. Har to venninner som har opplevd det same, men mange som er fornøyd og:)

Skal aldri ha en hormonspiral i nærheten av meg igjen. Ble helt vanvittig hormonel og deprimert..
Tok den bort og etter en uke var jeg ett nytt menneske.. :-)

Kobberspiral = MENSSMERTER!!

Har kobberspiral, veldig kraftige blødninger og smerter. Men tåler ikke hormoner og kan ikke bli gravid. Så dette er løsningen inntil videre. Ikke vondt å sette inn da :-)

Har hatt hormonspiral før jeg fikk barn og var superfornøyd med den! Litt småblødninger i begynnelsen, men det gav seg og jeg fikk deretter kun en liten mensblødning hver måned (helt regelmessig, 28-30 dager, hvilket var et kjempepluss for meg som er vant med 14-dagerssykluser ;) ). Nå har jeg fjernet livmoren for å unngå blødninger i hytt og pine fordi jeg ikke tåler noen form for hormonell prevensjon.

Hadde kobberspiral..kraftige blødninger annenhver mens og endel mensensmerter, men for meg er det heller det enn tilførsel av hormoner.

Var veldig fornøyd med hormonspiral, etter 9 mnd på cerazette med småblødninger konstant. Det var litt vondt å sette den inn, men da var det jammen slutt på blødningene!
Da den skulle ut gikk det også kjempefort å bli gravid, i motsetning til hva jeg hadde trodd. Så jeg vil gjerne sette inn spiral igjen etter denne fødselen :)

Etter å ha prøvd 7 ulike merker og typer av p- piller, pluss Nuvaring og p- plaster, har jeg endelig hormonspiral. Jeg elsker den! Var litt kluss med småblødninger iblant og noen anfall av ville menssmerter de første to- tre månedene, men siden da har det vært helt perfekt. Spotter en liten uke 3- 4 ganger i året, og jeg merker ingen bivirkninger ellers :)

Hatt hormonspiral 2 x5 år :) Kjempefornøyd! Har prøvd alt fra p-piller til hormon"stav" men hormonspiralen slo alt. Mest fordi jeg mistet mens :P Var vond å sette inn men ikke å ta ut hos meg, ble gravid i pp2 etter jeg tok ut den siste. Bakdelen(e): Samboer "stakk" seg på trådene noen ganger under sex og jeg mistet litt sexlysten. Visste ikke at det var pga spiralen før jeg tok den ut og lysten kom som et skudd igjen ;)

Jeg hadde også hormonspiral etter første fødsel. Men jeg skal ALDRI ha det igjen. Helt j..... å sette den inn og jeg hadde masse smerter på den ene siden, de årene jeg hadde den i. Da jeg skulle ta den ut, så hadde den beveget seg så langt opp at det måtte fjernes under narkose, og da hadde både fastlegen og en gynekolog prøvd fjerne den.

Men er jo så utrolig inviduelt hvordan folk reagerer på den. Har også venninner som er kanon fornøyde:)

Hatt hormonspiral 2 x5 år :) Kjempefornøyd! Har prøvd alt fra p-piller til hormon"stav" men hormonspiralen slo alt. Mest fordi jeg mistet mens :P Var vond å sette inn men ikke å ta ut hos meg, ble gravid i pp2 etter jeg tok ut den siste. Bakdelen(e): Samboer "stakk" seg på trådene noen ganger under sex og jeg mistet litt sexlysten. Visste ikke at det var pga spiralen før jeg tok den ut og lysten kom som et skudd igjen ;)
Haha samme her, mannen "stakk" seg, så det var også en av grunnene til at jeg tok ut min kobberspiral :P

Har hatt kobberspiral...hadde skikkelig mensensmerter med den, men ikke noe verre enn før jeg satt inn spiralen. Så helt grei for min del,som aldri husker ta pilla . Billig var den også.

Hadde hormonspiral i 3 år. Ingen blødninger og ingen andre plager. Men startet med mens/blødninger + litt smerter etter 3 år, da tok jeg den ut

Back
Topp