Erfaringer med premature barn?

**Eggerøra**

Forumet er livet
Hei alle sammen.

Jeg fødte for tre uker siden en søt liten gutt i uke 33, og nå sitter jeg her på sykehuset og tenker litt. Je føler at jeg vet for lite om dette, rett og slett... Beskjedene vi har fått fra sykehuset er at han lettere blir stresset og ikke tåler like mye støy, lys, "hepsing", lukter osv, som fullbårne barn.

Det jeg lurer på er om noen har erfaringer rundt dette? Kanskje litt om når barna blir større, hvordan de tåler disse tingene etterhvert, senskader som atferdsvansker og konsentrasjonsvansker, hvor vanlig er dette...?
Jeg skal inn på prematurforeningen og se tenkte jeg, men klarer liksom ikke det helt ennå kjenner jeg... [&o]

Det er så kos å ha lillegutt her hos meg, men et mammahjerte bekymrer seg nå engang...

Mamma til 2 søte små:
Tusen takk for svaret ditt. Jeg kjenner at det er så godt å høre erfaringer fra noen som har gått gjennom opplevelsen, kontra forskning osv. Jeg vet jo at alle er forskjellige, men... Og jenta di kom jo tidligere enn Lilling, men likevel...
Lilling slapp heldigvis annen pustehjelp enn et lite minutt med c-pap rett etter fødsel, men det er denne spisingen som holder oss på sykehuset ennå. Men til helgen får vi komme hjem [:)]

Det er ingen forklaring på hvorfor vannet gikk...Han var tydeligvis bare ferdig med å være der inne... [8|][:D]

Takk igjen for svaret ditt. Så godt at jenta di har det bra til tross for den tøffe starten... [:)]

Svimsa:

Tusen takk for svar og link, dit skal jeg inn og se ganske snart [:)]
Ja, det blir nok mye prøving og testing av forskjellig fremover, tenker jeg... Så finner vi vel ut... [:)]
Håper alt står bra til med lille søte jenta di [:)] Lykke til du også [:)]
Takk igjen for svar [:)]

Nå er det en liten  illsint en som er sulten... [&:][:D]

Jeg fødte i uke 35, så ikke så veldig tidlig men likevel prematur.

Ta deg tid til å bli kjent med den lille.. så finner du ut etter hvert hvordan han tåler ting i hverdagen.
Jeg fikk invitasjon i posten en stund etterpå om et informasjonsmøte vedr premature. Kanskje det er noe sånt rundt deg også?
Bruk helsestasjonen og rådfør deg etter hvert. Greitt å ta en dag om gangen..

Lykke til!

Tusen takk, Bens mamma.
Ja, kanskje er det noe slikt her uten at jeg vet det [:)]
Ble kjent med noen på nyfødt intensiv som jeg skal prøve å holde kontakten med, da [:)]

Jeg fikk min jente i uke 33 pga morkakeløsning. Hun er nå snart 3 år og har ingen skader av og være født for tidlig så vidt vi vet..Eneste er at hun har et ekstremt temperament men vet ikke om det kan ha noen med at hun er for tidlig født å gjøre..ellers er hun egentlig langt fremme for sin alder[:)]

FrøkenM:
Tusen takk for svar. Så godt å høre at det er bra med jenta di så langt [:)] Litt temperament kan nå alle og enhver ha [8D][:D]

Hehe ja det kan alle ha [:)]  vet veldig godt hvordan du har det nå..det er forvirrende og man vet så lite. Selv om det kommer en del info fra leger og sykepleiere. Vi hadde ikke problemer med spisingen men med pusten. Hun måtte bagges og vi slapp respirator med et nødskrik. Hun hadde også mange apneepisoder..huff var en grusom tid synes jeg..

LiseT: Tusen takk skal du ha. [:)]

FrøkenM: Ja det er forvirrende [:o] Og masse av infoen de ga oss de første dagene (og det er jo nesten all infoen), har vi ikke helt fått med oss...var liksom litt i "sjokk" og inni en boble, på en måte... Skulle vært en brosjyre med info de delte ut eller noe...

Huff, dere hadde det ikke lett, kan jeg tro. Må være ekstra belastende med apneepisoder ser jeg for meg... [:o] Så godt at det gikk bra [:)]

Back
Topp