Erfaringer med "opp/ned" metoden? (Legging)

Løvetann1

Gift med forumet
Oktoberskattene 2015
Har ei lita jente på snart 5 mnd som i det siste har blitt ganske vanskelig å legge. Det er kun jeg som kan legge henne, hun godtar ikke at mannen skal gjøre det, og selv når jeg legger henne så må jeg bysse henne i søvn og legge henne veldig forsktig ned, hvis ikke våkner hun og hyler til. Så det ender med at jeg legger henne midt i senga vår eller ammer henne i søvn liggende...

Men får å gjøre det lettere for alle så tenker jeg å prøve å venne henne til å sovne av seg selv i senga si, og lurer på å bruke opp/ned metoden... Det går ut på å legge henne i egen seng, ta henne opp når hun begynner å gråte, roe henne ned, legge henne ned igjen og fortsette slik til hun sovner av seg selv i senga.

Noen som har gode eller dårlige erfaringer med denne metoden, eller har andre metoder dere tenker kan fungere bedre?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Vi prøvde, men her funket den ikke fordi hun ikke roet seg bare ved å holde/trøste. Hun sluttet ikke å gråte før hun fikk puppen i munnen. Så vi fikk rett og slett aldri lagt henne ned mer enn én gang.

Men det er jo bare å prøve, syns det høres ut som en fin metode for barn som roer seg ved å trøstes/holdes. :)

Jeg brukte den uten å vite at det var en metode :-P virka veldig bra her, og nå legger hun seg uten problemer :-) har gjort dette siden hun var nyfødt :-)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg brukte den uten å vite at det var en metode :-P virka veldig bra her, og nå legger hun seg uten problemer :-) har gjort dette siden hun var nyfødt :-)

Tok det lang tid før hun vennet seg til å sovne av seg selv da?

Først en uke med pupp ved trøst, 1-2 uker med bare trøst :-)

Og gjor du det for alle hvilene i tillegg til for natta? Håper det kommer til å fungere her. Hadde vært så mye lettere for alle. Og ikke minst bra for henne selv som slipper å våkne opp gråtende 3-4 ganger før jeg endelig får lagt henne ned uten at hun våkner...

Gjorde det kun på kvelden, har vært heldig med at hun alltid har sovnet med en gang jeg la henne i vogna om dagen :-) Lykke til!:-)

Funka her, tok 2 dager og under en time pr dag :-) Synes den er verdt å prøve da det er en mild måte å hjelpe de inn i søvn på. Men funker ikke på alle, og her funket det veldig fort. Ikke hatt behov for det på dagtid, men vet folk bruker det da også..

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Er dette også noe som kan hjelpe med selve innsovningen? Det har vi så problemer med. Kan fort ta hele kvelden og legge mini :(

Den metoden brukte vi og, tok 14mnd før lillegutt klarte å sovne uten hyyling og skriking i flere timer.. plutselig snur det..ikke gir dere!!
Må si jeg elsker den metoden fordi barnet får vite og kjenne at foreldrene er til stede.. Ett så lite barn ligger ikke å hyler i senga for å tulle med dere :P

Den metoden brukte vi og, tok 14mnd før lillegutt klarte å sovne uten hyyling og skriking i flere timer.. plutselig snur det..ikke gir dere!!
Må si jeg elsker den metoden fordi barnet får vite og kjenne at foreldrene er til stede.. Ett så lite barn ligger ikke å hyler i senga for å tulle med dere :P
Helt enig... Kunne aldri ha gjennomført en skrikekur...

har gjort det siden velsa var 1 måned, nå legger hun seg uten protest og sovner innen 15 min, men hun må ha koseklut og smokk. Hun er 3 mnd.

Er dette også noe som kan hjelpe med selve innsovningen? Det har vi så problemer med. Kan fort ta hele kvelden og legge mini :(
Ja det er det :-) hvis du trøster/koser mer i begynnelsen og mindre etterhvert som dagene går :-) bare pass på at barnet ikke sovner før det er lagt ned, og sitt ved sengen til barnet sover, prøv å snik deg ut etterhvert som barnet blir lettere å legge ned :-)

Vi prøvde det rundt 5-6 mnd uten hell, men når han var 8-9 mnd funka det. Men neste gang han fikk problemer med søvnen så hjalp det ikke mer ;)

Ser ut som om jeg bare må prøve da og se om det kommer på å fungere på mi. Nå roer hun seg greit i armene med tutt i munnen så lenge hun ikke er sulten, så det blir i alle fall ikke problemet da.. :) Får bare prøve oss frem og se... tenkte å vente til mandag, se om ting ordner seg litt av seg selv i løpet av helgen...

Den har vi brukt:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Ja:) vi brukte litt i overkant av en uke før han sov så og si hele natta. Han ammes fortsatt en gang mellom 4-5:)

Anbefaler virkelig boken "sove uten gråt", den har mange herlige tips og sier mye om babyenes søvnmønster og hvorfor noen sliter mer med å finne roen :D

Ja:) vi brukte litt i overkant av en uke før han sov så og si hele natta. Han ammes fortsatt en gang mellom 4-5:)

Høres flott ut. Gjorde dere dette på natten også da, eller er det takket være at han klarer å sovne igjen selv uten hjelp?

Back
Topp