N-40475831
Andre møte med forumet
Hei! Har fått beskjed om at fødselen skal igangsettes om en uke på grunn av svangerskapsdiabetes. Noen som har erfaringer med igangsetting og eventuelt tips til hva jeg bør gjøre og ikke gjøre?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Forbered deg på at det kan ta lang tid og ta det som en bonus viss det ikke gjør detHei! Har fått beskjed om at fødselen skal igangsettes om en uke på grunn av svangerskapsdiabetes. Noen som har erfaringer med igangsetting og eventuelt tips til hva jeg bør gjøre og ikke gjøre?
Oj, det var mye lenger enn jeg trodde. De har sagt 1-3 dager til meg. Men du måtte være på sykehuset hele uka?Forbered deg på at det kan ta lang tid og ta det som en bonus viss det ikke gjør detBle selv igangsatt med sv.dia for et år siden
Hadde time en mandag, igangsetting ble utsatt til tirsdag og lille ble ikke født før natt til fredag. Veldig lange dager, skulle tatt med meg bok
![]()
Uff, det var lenge Men i og med at babyen min ikke legger nok på seg pga diabetesen, håper jeg det ender med keisersnitt før det har gått 4 dagerDet kan ta veldig lang tid, og det kan gå så tregt at det ender i keisersnitt. Ellers vil de på føden gi deg informasjon om potensielle forløp når du kommer inn.
Jeg har blitt igangsatt 3 ganger. De to første gikk fort. Gang nr. 3 gikk supertregt. Jeg fikk svake rier etter ca. 27 timer. Dessverre kan jeg ikke si mer om forløpet da jeg fikk urelaterte komplikasjoner som gjorde at det ble keisersnitt isteden(dette hadde med at jeg var i uke 42). Damen jeg delte rom med ble igangsatt i uke 38 pga. svangerskapsdiabetes, og for henne tok det 4 døgn. Jeg var på tur ut av barsel da hun endelig fødte.
Å, fint å høre at det kan gå så smooth Kanskje jeg skal prøve akupunktur!Jeg ble igangsatt i uke 39. Det ble en kjempe fin opplevelse! Satt inn ballong tirsdagsmorning, omsdag hadde jeg nok åpning til at de kunne ta vannet. Fikk ikke rier, så fikk riestimulerende drypp. Når jeg hadde 8 cm fikk jeg epidural (som allerede var satt, men de aktiverte den først på 8 cm. Legen sa at jo større åpning jeg hadde før jeg aktiverte epiduralen, jo mindre påvirket den fremgangen i fødsel.) Fra riestimulerende drypp til baby var ute tok det ca 8 timer, der jeg presset (smertefritt btw) i 20 minnydelig fødsel, ville gjort det igjen samme dag!
Jeg tok modningsakupunktur noen uker før jeg ble igangsatt, og var ganske moden når jeg kom på sykehuset. Om det funket eller ikke, er umulig å vite![]()
Det tok 2 og et halvt døgn da fra ballong til han var ute. Men siden vi hadde lang reisevei måtte vi bli på sykehuset(pasienthotellet) selv om igangsettingen ble utsatt en dag. Dette var min tredje. Hadde ikke rier før den kvelden han ble født. 2,5 time aktiv fødsel når det først satte i gang. Så dagene i forkant var bare kjedelige ikke vonde liksom.Oj, det var mye lenger enn jeg trodde. De har sagt 1-3 dager til meg. Men du måtte være på sykehuset hele uka?

TakkBle igangsatt nå i mai grunnet høyt blodtrykk. Igangsettelsen ble gjort onsdag morgen, vannet gikk fredags kveld og lillemor ble født lørdags morgen
Det er jo litt som med alt, forbered deg på lang dødtid, og bli glad om det går kjapt
Vi hadde med bøker, laptoper (hver sin), litt godis for å holde opp humøret, bamsen min var med og vi gikk flere turer rundt om på sykehuset og en liten tur ut
Jeg hadde «minirier» nå og da, men det skjedde altså null og nada med kroppen min før vannet gikk på fredag. Det er lett å si «ikke bli utålmodig», men veldig vanskelig å faktisk ikke bli det
Lykke til![]()

Takk

Takk
Tusen takk for tipsTok 2,5 døgn fra ballongen ble satt til baby var ute (vaginal forløsning). Igangsatt ved 39+2 pga. høyt bt som ble behandlet med medisiner, før sv.skapet. Jeg fikk rier allerede samme kveld ballongen ble satt, kraftige ble de og (måtte få morfin), men hadde ingen nevneverdig modning av livmorhalsen før vannet gikk 2 døgn senere. Siden jeg ikke hadde åpning fikk jeg heller ikke fødestue og den smertelindringa som kan gis der. Fikk først fødestue da vannet gikk 9 timer før hun var ute. Aktiv fødsel på 6-7 timer. Ville ha:
- Forberedt meg på at det kan ta tid!! 3-4-5 døgn.
- Vært obs på at ballong og piller kan gi kraftige rier. Mens andre ikke merker noen ting.
- De kraftige riene er ikke alltid effektive.
- Pusteteknikk. Aner ikke hva jeg skulle gjort uten det de to døgnene før jeg fikk skikkelig smertelindring.
- Ville forberedt meg litt på KS i bakhodet, siden risikoen for det er litt større ved igangsetting.
Når fødselen først kom skikkelig i gang her så gikk den helt etter boka!
Lykke til!
TakkJeg vil si det beste rådet er å forberede seg på at alt kan skje.
Jeg var ikke helt innstilt på at det kunne føre til akutt keisersnitt, jeg var så forberedt på at det skulle settes i gang at det ikke helt streifet meg at det var en risiko for at fødselen ikke ble normal. Jeg var liksom ikke helt klar over at akutt keisersnitt var en ting, bare at man valgte enten keisersnitt eller igangsetting/vaginal fødsel.
Når man blir igangsatt så kan det ta kort tid, det kan ta lang tid, man kan få helt normale rier og fødselsforløp eller man kan få stormrier og styrtfødsel, ting kan skje slik at det kan ende i hastekeisersnitt eller akutt keisersnitt avhengig av hvor raskt de trenger å få ut babyen.
Selv om det er noe forhøyet risiko for keisersnitt, stormrier og styrtfødsel, så er de aller fleste igangsatte fødsler helt som vanlige fødsler, så det vil sannsynligvis gå veldig fint, men det er greit å være klar over mulighetene.
Masse lykke til![]()

Bare sånn for å ha sagt det, så skal det faktisk ikke være vondt å sette inn ballongen. Ubehagelig ja, men hvis det er vondt har de gjort det feil - på meg satte de den inn feil første gangen, og da den ble satt inn riktig var det overhodet ikke vondt.Hei som andre sier. Vær forberet med mye døtid. Fikk satt inn ballong fredagkveld og de skjedde ikke så mye før kvelden om søndagen. Hadde da 3-4 cm åpning, babyen ble tatt med katastrofesnitt mandag kveld. Samt at de er vondt å sette inn ballong