Erfaringer med igangsetting?

Alle gode ting er tre<3

Blir kjent med forumet
Jeg skal settes i gang i morgen og er veldi spent på hvor lang tid det hele kommer til å ta. Vet selfølgeli att dette er individuelt og kommer ann på hvor moden man er. Men anyways...noen som har blitt satt i gang og som vil fortelle litt om det? :)

Jeg ble satt igang nå pga svangerskapsforgiftning. Jeg var da 38+1 og ikke moden i det hele tatt. De satte først inn ballongkateter kl 10 som falt ut 8 timer senere. I timene før den falt ut hadde jeg endel "tak", men disse ga seg. Kl 10 dagen etter fikk jeg satt inn modningstablett. Merket ingenting etter denne. Kl 16 fikk jeg satt inn en til. 3-4 timer senere begynte jeg å få "tak" igjen og de ble mer og mer regelmessige og sterkere og gikk over i rier. Kl 08.55 dagen etter var frøkna født. Ble ikke satt i gang med første, men synes egentlig at starten var ganske lik med tanke på murringer/"tak" som etter hvert gikk over i rier.

Jeg skal også settes igang i morgen, grugleder meg:p...

Ble satt igang pga. Overtid sist, fantes ikke moden eller noe da.. Starta med å få ballongkateter i 10tiden på torsdagsmorgenen, fikk da kjapt murringer, som gikk over i smårier etterhvert.. Dro hjem å gjorde litt forskjellig den dagen, kom inn igjen for å "sove" på sykehuset på kvelden da.. Iløpet av natten tok de ut "ballongen", da den hadde fått gjort jobben sin, å jeg hadde begynt å få så mye smerter, å var drittlei den slangen som hang nedover låret mitt:p..
På fredagen i 12tida undersøkte de meg, hadde akkurat nok åpning til at de bare kunne ta vannet, så da fikk vi fødestue, vannet ble tatt, og jeg ble satt på riedrypp.. Gikk greit en stund, men etter noen timer så fikk jeg "stormrier", kraftige saker uten pause imellom, jeg ble stressa og utslitt, baby ble litt stressa og alt var stress en stund, ting er litt borte for meg fra den perioden.. Men vet at når ting roa seg litt, ble jeg anbefalt epidural for å få slappet av litt, da jeg var helt ferdig, og bare hadde 4-5cm åpning, så fikk epidural i 18tida - det var herlig, å jeg fikk endelig slappa av litt mer, selvom den på ingen måte fjerna smertene, gjorde det bare litt enklere å komme seg gjennom:).. Riene ble etterhvert mer effektive også, å åpningen ble sakte men sikkert større, og fra 2tida natt til lørdag hadde jeg nesten full åpning, gjensto bare en liten "kant" som tok sin tid å få bort.. Fikk begynne å presse ca klokka 5, og klokka 20 over 6 på lørdagsmorgenen var frøkna ute:)..
Jeg var dønn sliten etter fødselen, å "underetasjen" fikk hard medfart, slet lenge etterpå med smerter... At jeg var utslitt kom nok mye av for lite søvn, da jeg ikke sov natta før jeg ble satt igang, å ikke klarte å sove etter å ha blitt satt igang heller, pga smerter.. Fikk morfin og noe å sove på, men fikk ikke sove alikevel...

Jeg ser selv at dette ikke var mye å bli klok på altså;).. Det er mye som er litt "borte" for meg fra hele forløpet, å det er kanskje likegreit for min egen del:p..

Forbreder meg, og psyker meg opp til samme greia nå også, selvom alle sier det kommer til å gå lettere og kjappere denne gangen.. Jeg håper ihvertfall at jeg får sove godt i natt, å kommer uthvilt til sykehuset i morgen, for å ha et litt bedre utgangspunkt:)..

Jente født juli 2011 ~ termin med lillebror, i april 2014 :)

ble satt i gang med nr.2 pga vannavgang uten rier (1 uke før termin).. Var moden og hadde kanskje 2cm åpning, så ble satt på drypp med en gang.. tok en time før det "virket" og da kom det en "stormrie" som varte i 2timer.. Ble tilbudt lystgass men jeg hadde nok med å tviholde på jernstanga som holdt oppe maskineriet.. fikk noe akupunktur som skulle hjelpe meg å slappe av i de 5 sekunder lange pausene, men det ble bare en diger gjesp, så de ble fjernet igjen så jeg fikk puste.. Ja to timer lang ri, og 5 pressrier så var gutten ute.. Var intenst med å bare bli "skrudd på max" men etterpå var jeg jo i veldig god form egentlig.. han veide 3644gr, så nokså grei størrelse også da..

Blitt satt i gang to ganger... Første gang var med pitocin drypp pga langvarig vannavgang. Dryppet ble satt 1115 det begynte å gjøre merkbart vondt rundt 1400 og ungen var ute 1902... Brukte lystgass og fikk epidural som ikke rakk å fungere før ungen var ute... Denne gangen her ble jeg 'satt i gang' med ballongkateter... Hadde det jeg kalte 'kynnere' før det ble satt inn kl 1200, dro hjem og fortsatte å ha 'kynnere'.. Da de kom med fem min mellomrom bestemte jeg meg for å ringe inn på føden og høre fordi de sa før jeg dro at jeg skulle dra hjem å sove. Jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle få sovi med de 'kynnerene'.. Jordmora i tlf forsikra meg først om at ballongen ville dette ut ved 4 cm åpning.. Men hun endra mening når jeg måtte ta pause i snakkinga for å puste meg gjennom en 'kynner' og sa hun ville ha meg inn på en sjekk. Kom inn til sjekk kl 5, legen konstaterte da 5 cm åpning og gody tøyelig og at de kanskje hadde fylt ballongen litt vell godt.( den datt jo ikke ut slik den skulle) ble sendt rett på fødestue og 1828 var Ludvig ute... Skjønnte vell egentlig ikke at jeg var i fødsel før jordmora lurte på om jeg begynte å bli klar for lystgass:) skjønner jo nå i ettertid at mine kynnere egentlig var rier:) brukte bare lystgass denne gangen...

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp