Erfaringer med igangsettelse

Det er ikke automatisk sånn at det går fortere eller er enklere om fødselen starter av seg selv.
Jeg holdt på i 67 timer, og det var først etter at jeg fikk Misodel (et modningspreparat) at de kraftige riene faktisk gjorde noen monn.
Da gikk det ca ti timer før babyen kom. :)

Det er lurt å snakke godt ut med lege/jordmor før igangsettingen, og få svar på alle spørsmål.
Tenk på det sånn: kroppen skulle gjort dette selv snart allikevel, og igangsetting er bare et lite dytt i riktig retning. ;)

Nei det er jo overhode ikke sånn at alle fødsler som starter av seg selv, automatisk er enkle og raske - eller at igangsatt alltid er kompliserte. Det finnes vel strengt tatt ingenting som heter "alltid" eller "aldri" i forhold til fødsel... Men _sannsynligheten_ for at det ikke går helt "etter boka" er nok litt større når man settes igang (det er i alle fall sånn jordmødre har ordlagt det for meg)

Jeg ble igangsatt med ballong( uten modning) fredag kl 12, slimpropp og ballong falt ut kl 18, fikk cytotec hver 6 time fredag, lørdag & søndag. Totalt 9 st. Vannet gikk kl 20 søndag kveld og kl 20:15 begynte stormrier uten pauser til jeg fikk epidural ved 23:30. Snudde feil og endte med akutt ks. Han var ute mandag kl 10..

Nei det er jo overhode ikke sånn at alle fødsler som starter av seg selv, automatisk er enkle og raske - eller at igangsatt alltid er kompliserte. Det finnes vel strengt tatt ingenting som heter "alltid" eller "aldri" i forhold til fødsel... Men _sannsynligheten_ for at det ikke går helt "etter boka" er nok litt større når man settes igang (det er i alle fall sånn jordmødre har ordlagt det for meg)

Egentlig er det ofte motsatt, for de har mer kontroll når man settes i gang. ;)

Du har jo en stor fordel med at du er begynt å bli moden. Og at baby ligger langt nede og det. Vi skal inn på kk selv imorgen, for å mest sannsynlig få en dato vi blir satt igang. Jeg er 38+4 imorgen. Og er kjempe spent. Jeg blir satt igang pga svangerskapsdiabetes, og litt høyt blodtrykk, og litt lite vekst på baby. Vi skulle få dato sist torsdag men da var det kaos på kk. Så håper det har dabbet litt av. Det du må forberede deg litt på er at det kan ta litt ekstra tid. Ikke at fødselen tar så mye lengre tid. Men man er jo på sykehuset hele tiden, iforhold til når det skjer av selg selv. Skjer det av seg selv så er man jo gjerne hjemme en god stund før man velger å reise inn til sykehus. Men nå er man på sykehuset før alt starter. Så ta med deg både lesestoff og niste, og en stor dose tolmodighet. Så går det så bra skal du se. Jeg er enig i at det er en liten fordel for oss som må med båt om natten for å komme til kk, at fødselen er litt mer planlagt med igangsetting. Min samboer er vertfall glad han vet når det skjer iforhold til å plutselig bli vekket midt på natten. De er kjempe flinke på kk, så du får nok en fin opplevelse. Mass lykke til:)

Ja her blir nok ipad med netflix med og lesestoff :)
Tror mannen her også er litt glad for at han vet når det skjer, han har vært litt nervøs for hele greierne tror jeg ;)

Tusen takk :D og lykke til i morgen - i dag var det vertfall veldig rolig på KK :)

Haha. Nei det har de ikke! Kroppen reagerer ikke likt på samme mengd medisin. Det er veldig individuelt. Noen får stor effekt av 1 tablett og noen trenger 10 :)

Ja her blir nok ipad med netflix med og lesestoff :)
Tror mannen her også er litt glad for at han vet når det skjer, han har vært litt nervøs for hele greierne tror jeg ;)

Tusen takk :D og lykke til i morgen - i dag var det vertfall veldig rolig på KK :)
Takk. iPad og netflix var lurt, det skal jeg selv notere. Så godt å høre at det kan være rolig på kk også;)

Dette er helt motsatt av hva jeg har både lest og fått fortalt i helsevesenet. Risikoen for operativ forløsning og komplikasjoner er noe forhøyet ved igangsatte fødsler, også dersom man ser bort fra at det er en høyere andel fødende med komplikasjoner i utgangspunktet i igangsettingsgruppa. Det er riktig at de har bedre oversikt / kontroll mtp både mors og barns reaksjoner på fødselen (mer overvåkning à ctg, elektrode, er fødsel igangsatt kreves automatisk en annen oppfølging). Men igjen - alle fødsler er forskjellige, og sjangsen for at det kommer til å gå kjempefint er definitivt størst!

Min erfaring med igangsetting er ganske lik den flere her beskriver; riene kom som hagl med full styrke fra start (overstimulert livmor), alt stoppa opp på full åpning, vakuum. Men jeg var og helt umoden og de måtte pøse på med tiltak for å få meg i gang.

Det er absolutt en fordel å være litt moden først, og at babyen ligger i en god posisjon allerede.

Masse lykke til til TS, det går helt sikkert veldig bra!

Haha. Nei det har de ikke! Kroppen reagerer ikke likt på samme mengd medisin. Det er veldig individuelt. Noen får stor effekt av 1 tablett og noen trenger 10 :)
..Ja, men du blir kontrollert og observert hele veien, noe man ikke får om mesteparten av fødselen skjer hjemme..

Nja, nå mente jeg ikke akkurat at man ikke har kontroll når man settes igang eller at det på noen måte er mer risikofylt eller farlig, men at det gjerne skjer ting som feks at riene bråstarter veldig (og ikke bygger seg opp som de oftere gjør ellers). Uten at det skjer med alle nødvendigvis. Og at det er større sannsynlighet for at man må ha hjelp ifht vakuum og andre ting.

Men nå sitter ikke jeg på noe statistikk på det ene eller andre, bare det jeg selv har fått info om fra jordmødre :).

Dette er helt motsatt av hva jeg har både lest og fått fortalt i helsevesenet. Risikoen for operativ forløsning og komplikasjoner er noe forhøyet ved igangsatte fødsler, også dersom man ser bort fra at det er en høyere andel fødende med komplikasjoner i utgangspunktet i igangsettingsgruppa. Det er riktig at de har bedre oversikt / kontroll mtp både mors og barns reaksjoner på fødselen (mer overvåkning à ctg, elektrode, er fødsel igangsatt kreves automatisk en annen oppfølging). Men igjen - alle fødsler er forskjellige, og sjangsen for at det kommer til å gå kjempefint er definitivt størst!

Min erfaring med igangsetting er ganske lik den flere her beskriver; riene kom som hagl med full styrke fra start (overstimulert livmor), alt stoppa opp på full åpning, vakuum. Men jeg var og helt umoden og de måtte pøse på med tiltak for å få meg i gang.

Det er absolutt en fordel å være litt moden først, og at babyen ligger i en god posisjon allerede.

Akkurat dette har jeg hørt også. Ville aldri valgt (les:ønsket) igangsetting, så lenge det ikke er medisinsk grunnlag for det.

Men som trøst- så er ingen fødsel lik. Man vet heldigvis aldri hvordan det går :-)

Var helt umoden når jeg ble satt igang. Ingen framgang etter ballong, tabletter og drypp. Ville sagt null effekt. Endte opp med keisersnitt. Satt i gang søndag kveld, keisersnitt torsdag kveld

Jeg har bare god erfaring med igangsettelse...første gang varte fødselen dog fryktelig lenge - jeg var ikke moden, men synes likevel det gikk fint! Ble satt i gang med kapsel kl 12, 23.36 dagen etter var babyen ute.
Med nr. 2 var jeg moden. Ble satt i gang kl 12, begynte med kraftige rier kl 16, og kl 18 var ho ute! Følte meg trygg og i varetatt hele tiden. Klart det er å foretrekke og slippe å få hjelp til å starte fødselen, men mine erfaringer er hvertfall gode... Veldig spent nå med nr 3, om jeg skal få oppleve å kjenne på rier her hjemme!! Håper jo mest det...

..Ja, men du blir kontrollert og observert hele veien, noe man ikke får om mesteparten av fødselen skjer hjemme..
Det hjelper fint lite med ctg og STAN når man får riestormer utav denne verden. Da sitter jeg mye heller hjemme med rietellerapp og venter spent på fødsel. Risiko for overstimulering og komplikasjoner kan liksom ikke sammenlignes med at man har ctg et par timer lenger.

Det hjelper fint lite med ctg og STAN når man får riestormer utav denne verden. Da sitter jeg mye heller hjemme med rietellerapp og venter spent på fødsel. Risiko for overstimulering og komplikasjoner kan liksom ikke sammenlignes med at man har ctg et par timer lenger.

Og jeg tar igangsatt over venting med lammende rier i nesten 60 timer anyday. ;)

Tusen takk :)

Og jeg tar igangsatt over venting med lammende rier i nesten 60 timer anyday. ;)
Da har du ikke opplevd stormrier for å si det sånn! Heldige deg. Plus 70 timer fra start til slutt med igangsettelse.

Jeg ble satt igang med nr.2 pga ICP og veldig dårlige blodprøver. Hadde styrtfødsel med nr.1 og fikk det med nr.2 også. 1,5 time fra jeg kjente noe til han var ute. Det holdt med 1 tablett, så var det i gang. Var ikke moden. Fikk stormrier fra start og 1 stk sjokkert JM, som etter den dagen forhåpentligvis hører på mødrene og deres instinkt :p

Skal settes igang denne gangen også. Hovedsaklig pga forrige gang, men nå viser det seg at hu er så lita, at jeg ville blitt satt igang uansett.

Uansett går det nok bra :)

Ble satt igang med drypp etter vannavgang. Riene starta med det samme og hun var ute etter 1 time og 19 minutt :) veldig instenst ser og da, men helt supert å være ferdig så fort! Jeg hadde 3 cm åpning, men fortsatt litt skjededel og baby lå litt langt oppe når de starta.

Jeg ble igangsatt en uke før termin sist, pga vannavgang. Det jeg har erfart, og som jeg har inntrykk av er forholdsvis vanlig, er at det gjerne bråstarter Når riene kom for meg, så hagla de på nesten fra første rie, det bygde seg ikke opp sånn som det gjør for de fleste når det starter naturlig. Fra 0 til 100 på no time altså.

Hvor lang tid det tar fra du settes i gang og til du er i aktiv fødsel er ganske varierende tror jeg, jeg var nok forholdsvis moden. Det gikk bare to timer fra jeg fikk pilla opp der, til det hagla på med ettminutts-rier og ettminutts-pauser...
Sniker fra juni, og må skrive under på bråstarten! Satt i gang mandag, sa pang tirsdag kveld. Takker høyere makter for epidural :p Kom raskt når hu først kom, da!

Fan! Blir igangsatt imorgen.. :(

Back
Topp