Erfaringer med hyppig uvi?

Kremrull

Flørter med forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hei!
Er i uke 11, og UVI har tatt helt av. Går nå på min femte antibiotikakur, de har sendt bakterier til dyrkning og slikt flere ganger. Har blitt friskmeldt også, men ikke de siste ukene. Er nå en uke inn i en 14dagerskurs, og kjenner det fremdeles er der.
Gjør alle tips som er å finne.

Noen som har opplevd lignende? Fortsetter det ut i andre trimester også? Er det noe spesifikt jeg bør ta opp med legen?

Har hatt hyppige uvi uten å ha vært gravid. Mitt tips er: Drikk tranebæsjuice to-3 ganger om dagen hver dag! Da lager du ugunstige forhold for bakterien i blæra.

https://hnt.no/behandlinger/rad-for-a-forebygge-urinveisinfeksjon

Noe jeg opplever nå som gravid er at jeg tror jeg er ferdig med å tisse mens det fortsatt drypper eller renner litt. Jeg kjenner ikke at jeg fortsatt tisser mot slutten.
Hvis du går med resturin etter toalettbesøk kan det føre til bakterievekst. Prøv å sitt en stund hver gang du er på do og hør godt etter at det slutter helt å dryppe.
Jeg sitter noen ganger å ser mellom beina hvis det er for bråkete hjemme til å klare å høre at det drypper

https://hnt.no/behandlinger/rad-for-a-forebygge-urinveisinfeksjon

Noe jeg opplever nå som gravid er at jeg tror jeg er ferdig med å tisse mens det fortsatt drypper eller renner litt. Jeg kjenner ikke at jeg fortsatt tisser mot slutten.
Hvis du går med resturin etter toalettbesøk kan det føre til bakterievekst. Prøv å sitt en stund hver gang du er på do og hør godt etter at det slutter helt å dryppe.
Jeg sitter noen ganger å ser mellom beina hvis det er for bråkete hjemme til å klare å høre at det drypper

Har samme erfaring, eller at jeg merker at det fortsatt er no der etter jeg har reist meg. Pleier derfor og sitte noen minutter ekstra. Da kommer som regel siste rest ut ;)

Hei!
Er i uke 11, og UVI har tatt helt av. Går nå på min femte antibiotikakur, de har sendt bakterier til dyrkning og slikt flere ganger. Har blitt friskmeldt også, men ikke de siste ukene. Er nå en uke inn i en 14dagerskurs, og kjenner det fremdeles er der.

Noen som har opplevd lignende? Fortsetter det ut i andre trimester også? Er det noe spesifikt jeg bør ta opp med legen?
Har generelt vært endel plaget med uvi. Har hatt to ab-kurer til nå i svangerskapet i uke 7 og 15 (uke 20+3 i dag), og har generelt «følelsen» av uvi litt til og fra innimellom. Hadde det hyppig før svangerskapet også. Eneste jeg kan tenke på er at du må drikke massssse, 2-3 liter vann hver dag for å få skylt godt gjennom blæra hele tiden. Jeg fikk tips fra jm om å endre litt sittestilling, rugge litt frem og tilbake på dosetet når jeg tisser, fordi innimellom kan livmoren presse uheldig på blæra sånn at ikke alt blir skylt ut. Også er det jo å evt unngå samleie hvis det er aktuelt. I tillegg kan et tips være å drikke et glass vann tilsatt saften fra en hel sitron med én gang du kjenner symptomer. Mange tror at man skal ha surt når man får uvi, men man skal faktisk ha basisk (og sitron er, utrolig nok, basisk). Masse lykke til!

Hei!

Og tranebærjuice forebygger uvi. Det har kanskje samme effekt som sitron:bookworm:

Takk for alle gode svar! :Heartpink

Jeg har klart å finne en balanse på å følge alle mulige tiltak og å drikke sinnsyke mengder hver dag. Det å sitte de ekstra 10 sekundene på do er nok også veldig bra. Det funker, men går jeg noen timer uten veske slår det til igjen.

Skal forøvrig til spesialist i morgen. Så får se hva de sier.

Takk for alle gode svar! :Heartpink

Jeg har klart å finne en balanse på å følge alle mulige tiltak og å drikke sinnsyke mengder hver dag. Det å sitte de ekstra 10 sekundene på do er nok også veldig bra. Det funker, men går jeg noen timer uten veske slår det til igjen.

Skal forøvrig til spesialist i morgen. Så får se hva de sier.
I mitt siste svangerskap så begynte det med UVIer i uke 8, og jeg gikk på antibiotika frem til barnet ble født. Hadde maks 5 dagers pauser fra antibiotika, før det var tilbake igjen. Hadde hydronefrose og nyrestein, og det var antakeligvis grunnen til at jeg fikk UVI heele tiden. Håper du slipper det samme, men tenkte at om du er som meg, og bekymrer deg for hvordan antibiotika påvirker barnet, så føler du deg kanskje litt mer beroliget av å høre at det gikk bra med oss ihvertfall

Back
Topp