Erfaringer med hirsegrøt??:)

Masala

Juni12s humørspreder
VIP
Julibarna2014
Jeg prøver å lage det meste av barnematen, og har i går og i dag prøvd hirsegrøt. Det såg ut som hun likte smaken, men var ikke heelt klar for klumpene enda. Noen som har tips ? Har dere prøvd å finmose den? Eller evt har oppslrift på en som er litt mer finmost?:)

Jeg kjøper hirsegrøt på butikken og Tilbereder den og moser med en stavmikser før servering

Jeg har en kaffekvern som jeg maler hirsen (og annet korn med) blir fint som mel. Lilja elsker det.

Jepp, IKKE populært gitt... Her er det hjemmelaget speltgrøt og Småfolks kveldsgrøt med ris og pasta som er favorittene :)

Kanskje jeg skulle prøvd kaffekvern da! :) stavmikser kan nok fungere det også, men hadde ikke det her:/

Ja, prøv kaffekvern:) blir kjempefint grøtpulver av det, jeg pleier å blande hvetekim og hirseflak (for å få mer jernrik grøt), bruker også å blande med havregryn og boghvete. Lager pure av blåbær, aprikos, svisker og slikt som jeg blander sammen med grøten:)

ImageUploadedByBV Forum1356728064.467836.jpgsånn her blir hirsegrøten når jeg har kvernet flakene på forhånd.

Har enda ikke komt meg ut å handlet kaffekvern (vært på "ferie" hos mamma) men tenkt eå prøve stavmisker i dag, for å se om hun fpr ned mer da også:) har laget pure av aprikos og svisker til nå, så kan jo hive en ternung oppi:)

lager dere hirsegrøten av hirseflak eller bruker dere grøtpulveret fra Hollo?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

lager dere hirsegrøten av hirseflak eller bruker dere grøtpulveret fra Hollo?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum
Jeg kjøper hirseflak på helsekost som jeg maler i en kaffekvern, blir like fint som mel. Maler også annet korn som jeg lager grøt av. Er anbefalt å variere litt. Hirsegrøten er det hun liker best da;-)

Har enda ikke komt meg ut å handlet kaffekvern (vært på "ferie" hos mamma) men tenkt eå prøve stavmisker i dag, for å se om hun fpr ned mer da også:) har laget pure av aprikos og svisker til nå, så kan jo hive en ternung oppi:)

Går sikkert fint å male det med stavmixer, mulig det ikke blir like finmalt bare;-) kjempe høvelig med svisker og aprikos terninger. Jeg lager pure av blåbær også, er fint om de er veldig løs i magen bla.;-)

Går sikkert fint å male det med stavmixer, mulig det ikke blir like finmalt bare;-) kjempe høvelig med svisker og aprikos terninger. Jeg lager pure av blåbær også, er fint om de er veldig løs i magen bla.;-)

Den ble heldigvis helt finmalt:) har en slik boks med kniver i som går rundt og knuser alt:) funker som bare det:) kanskje jeg skal prøve ut blåbær også.. Tenktemogså litt på dadler:) prøvd det?:)

Den ble heldigvis helt finmalt:) har en slik boks med kniver i som går rundt og knuser alt:) funker som bare det:) kanskje jeg skal prøve ut blåbær også.. Tenktemogså litt på dadler:) prøvd det?:)
Bra det funket med stavmixer;-)

Har ikke gitt dadler til henne, men sikkert ikke dumt. De inneholder greit med kalium og magnesium, samt en god del kostfibre. Og er jo søtlig på smak så det faller nok i smak;-)

Bra det funket med stavmixer;-)

Har ikke gitt dadler til henne, men sikkert ikke dumt. De inneholder greit med kalium og magnesium, samt en god del kostfibre. Og er jo søtlig på smak så det faller nok i smak;-)

Har skikkelig peiling du :) avføringen var ganske hard i dag, er det sviskeemos som er det beste da?

Har skikkelig peiling du :) avføringen var ganske hard i dag, er det sviskeemos som er det beste da?
Hehe.. Er litt over middels interessert i kosthold:-P
aprikos og svisker har begge litt lakserende effekt. Eneste jeg synes at hun får litt mye luft av svisker om hun ikke er treg i magen. (Så jeg gir det aldri om hun er fin i magen)
Svisker og aprikos er fint alene og sammen med grøt. Husk å ha grøten litt tynn i tillegg, når magen er hard.

Hehe.. Er litt over middels interessert i kosthold:p
aprikos og svisker har begge litt lakserende effekt. Eneste jeg synes at hun får litt mye luft av svisker om hun ikke er treg i magen. (Så jeg gir det aldri om hun er fin i magen)
Svisker og aprikos er fint alene og sammen med grøt. Husk å ha grøten litt tynn i tillegg, når magen er hard.

Snuppa her også får lust av svisker. Men kanskje jeg skal prøve igjen nå som den var så hard! Skal ha litt mer mm i hirsegrøtenni kveld da:)

Her fungerer hjemmelaget aprikosmos. Ikke sviske.

Så flinke dere er som lager selv!! Jeg har grøtpulver av hirse, men de nekter å spise det. Har forsøkt flere ganger over flere måneder nå, men de bare brekker seg og spytter det ut :confused: I dag var vi tomme for annet pulver og forsøkte å lage det med mme og fruktmos i, uten hell.

Back
Topp